RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese foodretail groeit dankzij discounters en gemakswinkels

icon
Food3 november, 2017

Grote markten als Rusland en Roemenië wakkeren de groei van de FMCG-branche aan in Europa. Vooral discounters en conveniencestores breiden hun actieradius uit, zegt de internationale onderzoeksorganisatie IGD.

Expansie voor lokale retailers

In Centraal- en Oost-Europa zullen de foodverkopen de komende vijf jaren haast driemaal zo snel groeien als in West-Europa. De Europese foodretailmarkt zal tussen nu en 2022 jaarlijks groeien met 3,8%, maar in Centraal- en Oost-Europa zal de jaarlijkse groei 6,5% bedragen, tegenover 2,4% voor West-Europa.

 

“Veel lokale retailers, waaronder X5 Retail Group, Lenta en de discounters, plannen grote expansieprogramma’s in markten als Rusland en Roemenië, waar de marktconsolidatie nog steeds beperkt is. Dit zal de groei in de regio versnellen,” meent Milos Ryba van IGD.

 

Discount wordt primaire winkel

Hoewel grote winkels het dominante formaat zullen blijven, voorspelt hij dat discounters tegen 2022 de meest dynamische omzetgroei zullen laten zien, dankzij nieuwe winkelopeningen en het renoveren van bestaande winkels. De discounters willen een primaire bestemming worden voor meer klanten en vergroten daarom hun aanwezigheid in stadscentra, woonwijken en de belangrijkste winkelstraten.

 

“Veel discounters breiden hun assortiment uit om relevant te blijven voor de klanten van vandaag. Door in te spelen op de vraag naar food-to-go, bereide maaltijden en premium-assortimenten, zullen discounters nieuwe klanten blijven aantrekken en hun positie op de markt versterken.”

 

Nieuwe gemaksformules

“Ook het gemakskanaal zal goed presteren, met een sterke groei in heel Europa. Veel multichannelretailers richten hun investeringen op hun gemaksformaten, waarbij ze hun winkelconcepten en assortimenten lokaal aanpassen om tegemoet te komen aan uiteenlopende winkelbehoeften.”

 

Dat geldt zeker voor de top drie retailers in dit kanaal: zo spelen gemakswinkels een steeds belangrijkere rol in de strategie van Carrefour tot 2022. De retailer rolt formules uit die gericht zijn op specifieke behoeften, zoals food-to-go en biologisch. Het gemaksconcept van Magnit vergroot zijn aanwezigheid in de grootste steden van West-Rusland, waardoor het aantal winkels snel toeneemt. En de strategie van Tesco verschuift van een snelle uitbreiding van het winkelaanbod naar het vergroten van het winkelgemak en het lokaal aanpassen van het assortiment.

 

Europese hypermarkten en supermarkten investeren in nieuwe concepten zoals instore restaurants en aanvullende diensten zoals apotheken en winkelconcessies. “Hypermarkten en supermarkten spelen ook een belangrijke rol in de omnichannelplannen van veel retailers, met afhaalpunten bij de winkels, zodat het winkelend publiek gemakkelijk winkel en online kan combineren.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN