Europees Parlement wil oorsprong verwerkt vlees op etiket | RetailDetail

Europees Parlement wil oorsprong verwerkt vlees op etiket

Europees Parlement wil oorsprong verwerkt vlees op etiket

Zoals verwacht heeft het Europees Parlement gisteren de resolutie goedgekeurd die de verplichte oorsprongvermelding voor vers vlees uitbreidt naar verwerkt vlees. De Europese Commissie moet nu snel met een concreet voorstel komen.

Grote meerderheid pro

Het Europees Parlement keurde gisteren een resolutie goed die oproept om de etikettering van de herkomst van vlees ook bij verwerkte voeding te verplichten. Wanneer een consument een biefstuk koopt, kan hij gemakkelijk te weten komen van welk land het vlees afkomstig is. Koopt hij daarentegen verwerkt vlees, bv. een gekruide hamburger, dan heeft hij vaak het raden naar de herkomst van het rundvlees.

 

Dat zal nu veranderen, zo wil een grote meerderheid van de Europese parlementsleden: 460 stemden voor, 204 tegen en 33 onthielden zich. Het is nu aan de Europese Commissie om met een werkbaar voorstel te komen, maar een timing daarvoor is nog niet vooropgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.