De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar oneerlijke praktijen door Red Bull: de Oostenrijkse energiedrankenproducent zou misbruik hebben gemaakt van zijn dominante positie als “category captain” om concurrenten te benadelen.
Niet alleen in Nederland?
De Europese Commissie zegt over aanwijzingen te beschikken dat Red Bull een tactiek heeft ontwikkeld om concurrenten in supermarkten en tankstationwinkels te benadelen. De fabrikant zou retailers financiële en niet-financiële prikkels hebben geboden om concurrerende producten met een inhoud van meer dan 250 milliliter uit het assortiment te halen of minder zichtbaar te plaatsen.
Concreet zou de producent zijn rol als zogenaamde “category captain” hebben misbruikt om de aanwezigheid van concurrerende merken te beperken. Daarbij zou Red Bull zich hebben gericht op de energiedrankjes die door zijn naaste concurrent worden verkocht. Dat bedrijf wordt in het persbericht niet bij naam genoemd, maar goede verstaanders gaan ervan uit dat het om Monster gaat.
Dit is het eerste formele onderzoek van de Commissie naar mogelijk misbruik in verband met het een categoriemanagementpositie door een leverancier. De Commissie vreest dat Red Bull deze benadeligingsstrategie “minstens” in Nederland heeft toegepast. Het formele onderzoek volgt op een onaangekondigde huiszoeking in maart 2023.


