EXKi wil Amerikaanse expansie starten vanuit New York | RetailDetail

EXKi wil Amerikaanse expansie starten vanuit New York

EXKi wil Amerikaanse expansie starten vanuit New York

De Belgische ‘gezonde fastfood’-keten EXKi heeft plannen om in New York twee vestigingen te openen. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Belgische handelsmissie die momenteel in de Verenigde Staten toert in het gezelschap van Prins Filip en Prinses Mathilde.

“New York, here we come”

EXKi, de keten voor de ‘gezonde snelle hap’, zegt dat het zijn basisrecepten wil behouden, weliswaar aangepast met een aantal lokale Amerikaanse producten. De eerste twee vestigingen zouden tegen eind volgend jaar operationeel moeten zijn in New York. Van daaruit wil EXKi op tien jaar tijd een 40-tal Amerikaanse vestigingen openen. Daarmee zou de keten zijn huidige aantal vestigingen meteen verdubbelen.


Vandaag telt EXKi 43 vestigingen, verspreid over België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Op 28 juni opent EXKi overigens zijn eerste vestiging in het Nederlandse Den Haag.

Gegroeid uit GIB

EXKi is het verhaal van de drie vrienden Frédéric Rouvez, Nicolas Steisel en Arnaud de Meeus, die elkaar op kantoor bij de toenmalige retailgroep GIB leerden kennen. Zij zagen letterlijk en figuurlijk brood in de trend naar gezond eten in de restauratiesector en vonden inspiratie in een succesvol bestaand concept – “Prêt à manger” – dat ze op de Britse markt hadden leren kennen. De Vlaamse familie Dossche bracht via het investeringsvehikel Landinvest 750.000 euro kapitaal in, goed voor een belang van 65%. De rest van de aandelen is nog altijd in handen van de drie oprichters.
 

De Belgische ‘gezonde fastfood’-keten EXKi heeft plannen om in New York twee vestigingen te openen. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Belgische handelsmissie die momenteel in de Verenigde Staten toert in het gezelschap van Prins Filip en Prinses Mathilde.

“New York, here we come”

EXKi, de keten voor de ‘gezonde snelle hap’, zegt dat het zijn basisrecepten wil behouden, weliswaar aangepast met een aantal lokale Amerikaanse producten. De eerste twee vestigingen zouden tegen eind volgend jaar operationeel moeten zijn in New York. Van daaruit wil EXKi op tien jaar tijd een 40-tal Amerikaanse vestigingen openen. Daarmee zou de keten zijn huidige aantal vestigingen meteen verdubbelen.


Vandaag telt EXKi 43 vestigingen, verspreid over België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Op 28 juni opent EXKi overigens zijn eerste vestiging in het Nederlandse Den Haag.

Gegroeid uit GIB

EXKi is het verhaal van de drie vrienden Frédéric Rouvez, Nicolas Steisel en Arnaud de Meeus, die elkaar op kantoor bij de toenmalige retailgroep GIB leerden kennen. Zij zagen letterlijk en figuurlijk brood in de trend naar gezond eten in de restauratiesector en vonden inspiratie in een succesvol bestaand concept – “Prêt à manger” – dat ze op de Britse markt hadden leren kennen. De Vlaamse familie Dossche bracht via het investeringsvehikel Landinvest 750.000 euro kapitaal in, goed voor een belang van 65%. De rest van de aandelen is nog altijd in handen van de drie oprichters.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.