EXKi wil Amerikaanse expansie starten vanuit New York

EXKi wil Amerikaanse expansie starten vanuit New York

De Belgische ‘gezonde fastfood’-keten EXKi heeft plannen om in New York twee vestigingen te openen. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Belgische handelsmissie die momenteel in de Verenigde Staten toert in het gezelschap van Prins Filip en Prinses Mathilde.

“New York, here we come”

EXKi, de keten voor de ‘gezonde snelle hap’, zegt dat het zijn basisrecepten wil behouden, weliswaar aangepast met een aantal lokale Amerikaanse producten. De eerste twee vestigingen zouden tegen eind volgend jaar operationeel moeten zijn in New York. Van daaruit wil EXKi op tien jaar tijd een 40-tal Amerikaanse vestigingen openen. Daarmee zou de keten zijn huidige aantal vestigingen meteen verdubbelen.


Vandaag telt EXKi 43 vestigingen, verspreid over België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Op 28 juni opent EXKi overigens zijn eerste vestiging in het Nederlandse Den Haag.

Gegroeid uit GIB

EXKi is het verhaal van de drie vrienden Frédéric Rouvez, Nicolas Steisel en Arnaud de Meeus, die elkaar op kantoor bij de toenmalige retailgroep GIB leerden kennen. Zij zagen letterlijk en figuurlijk brood in de trend naar gezond eten in de restauratiesector en vonden inspiratie in een succesvol bestaand concept – “Prêt à manger” – dat ze op de Britse markt hadden leren kennen. De Vlaamse familie Dossche bracht via het investeringsvehikel Landinvest 750.000 euro kapitaal in, goed voor een belang van 65%. De rest van de aandelen is nog altijd in handen van de drie oprichters.
 

De Belgische ‘gezonde fastfood’-keten EXKi heeft plannen om in New York twee vestigingen te openen. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Belgische handelsmissie die momenteel in de Verenigde Staten toert in het gezelschap van Prins Filip en Prinses Mathilde.

“New York, here we come”

EXKi, de keten voor de ‘gezonde snelle hap’, zegt dat het zijn basisrecepten wil behouden, weliswaar aangepast met een aantal lokale Amerikaanse producten. De eerste twee vestigingen zouden tegen eind volgend jaar operationeel moeten zijn in New York. Van daaruit wil EXKi op tien jaar tijd een 40-tal Amerikaanse vestigingen openen. Daarmee zou de keten zijn huidige aantal vestigingen meteen verdubbelen.


Vandaag telt EXKi 43 vestigingen, verspreid over België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Op 28 juni opent EXKi overigens zijn eerste vestiging in het Nederlandse Den Haag.

Gegroeid uit GIB

EXKi is het verhaal van de drie vrienden Frédéric Rouvez, Nicolas Steisel en Arnaud de Meeus, die elkaar op kantoor bij de toenmalige retailgroep GIB leerden kennen. Zij zagen letterlijk en figuurlijk brood in de trend naar gezond eten in de restauratiesector en vonden inspiratie in een succesvol bestaand concept – “Prêt à manger” – dat ze op de Britse markt hadden leren kennen. De Vlaamse familie Dossche bracht via het investeringsvehikel Landinvest 750.000 euro kapitaal in, goed voor een belang van 65%. De rest van de aandelen is nog altijd in handen van de drie oprichters.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top