EXKi wil Amerikaanse expansie starten vanuit New York

EXKi wil Amerikaanse expansie starten vanuit New York

De Belgische ‘gezonde fastfood’-keten EXKi heeft plannen om in New York twee vestigingen te openen. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Belgische handelsmissie die momenteel in de Verenigde Staten toert in het gezelschap van Prins Filip en Prinses Mathilde.

“New York, here we come”

EXKi, de keten voor de ‘gezonde snelle hap’, zegt dat het zijn basisrecepten wil behouden, weliswaar aangepast met een aantal lokale Amerikaanse producten. De eerste twee vestigingen zouden tegen eind volgend jaar operationeel moeten zijn in New York. Van daaruit wil EXKi op tien jaar tijd een 40-tal Amerikaanse vestigingen openen. Daarmee zou de keten zijn huidige aantal vestigingen meteen verdubbelen.


Vandaag telt EXKi 43 vestigingen, verspreid over België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Op 28 juni opent EXKi overigens zijn eerste vestiging in het Nederlandse Den Haag.

Gegroeid uit GIB

EXKi is het verhaal van de drie vrienden Frédéric Rouvez, Nicolas Steisel en Arnaud de Meeus, die elkaar op kantoor bij de toenmalige retailgroep GIB leerden kennen. Zij zagen letterlijk en figuurlijk brood in de trend naar gezond eten in de restauratiesector en vonden inspiratie in een succesvol bestaand concept – “Prêt à manger” – dat ze op de Britse markt hadden leren kennen. De Vlaamse familie Dossche bracht via het investeringsvehikel Landinvest 750.000 euro kapitaal in, goed voor een belang van 65%. De rest van de aandelen is nog altijd in handen van de drie oprichters.
 

De Belgische ‘gezonde fastfood’-keten EXKi heeft plannen om in New York twee vestigingen te openen. Dat werd bekend gemaakt tijdens de Belgische handelsmissie die momenteel in de Verenigde Staten toert in het gezelschap van Prins Filip en Prinses Mathilde.

“New York, here we come”

EXKi, de keten voor de ‘gezonde snelle hap’, zegt dat het zijn basisrecepten wil behouden, weliswaar aangepast met een aantal lokale Amerikaanse producten. De eerste twee vestigingen zouden tegen eind volgend jaar operationeel moeten zijn in New York. Van daaruit wil EXKi op tien jaar tijd een 40-tal Amerikaanse vestigingen openen. Daarmee zou de keten zijn huidige aantal vestigingen meteen verdubbelen.


Vandaag telt EXKi 43 vestigingen, verspreid over België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Op 28 juni opent EXKi overigens zijn eerste vestiging in het Nederlandse Den Haag.

Gegroeid uit GIB

EXKi is het verhaal van de drie vrienden Frédéric Rouvez, Nicolas Steisel en Arnaud de Meeus, die elkaar op kantoor bij de toenmalige retailgroep GIB leerden kennen. Zij zagen letterlijk en figuurlijk brood in de trend naar gezond eten in de restauratiesector en vonden inspiratie in een succesvol bestaand concept – “Prêt à manger” – dat ze op de Britse markt hadden leren kennen. De Vlaamse familie Dossche bracht via het investeringsvehikel Landinvest 750.000 euro kapitaal in, goed voor een belang van 65%. De rest van de aandelen is nog altijd in handen van de drie oprichters.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top