Export van Parmaham groeit | RetailDetail

Export van Parmaham groeit

Export van Parmaham groeit

De export van Parmaham is het voorbije jaar ondanks de economisch moeilijke situatie flink gestegen. Nochtans was er in thuismarkt Italië wel sprake van een terugval.

Groei in Verenigde Staten

De export van Parmaham groeide in 2014 met 3,5 procent. De totale omzet op internationale markten kwam neer op 250 miljoen euro, goed voor 2,6 miljoen hammen. Vooral buiten Europa waren er positieve resultaten, met een groei van 12,5 procent in de Verenigde Staten en 8 procent in Australië. In Europa groeide de markt met 1,3 procent.

 

In Italië daalde de totale productie met 3,2 procent in 2014 en de markt voor rauwe hammen viel terug met 8,9 procent. Ook Parmaham kon niet aan de economische realiteit ontsnappen, maar met een daling van 6,1 procent deed het wel beter dan het gemiddelde.

 

Van de gesneden Parmaham werden 74 miljoen verpakkingen verkocht, goed voor een stijging van 2 procent. Een kwart daarvan bleef in Italië, terwijl de rest van Europa 58 procent in handen kreeg.


Paolo Tanara, voorzitter van het Parmaham Consortium toont zich tevreden met de resultaten en stelt dat steeds meer restaurants in grote wereldsteden Parmaham op het menu zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.