RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Gebruik de Ramadan als sleutelmoment”

icon
Food3 juni, 2016

Dit jaar valt de vastenperiode van de moslims quasi samen met het EK voetbal. Dat is een opportuniteit, maar foodretailers missen open doelkansen om de etnische gemeenschap beter te bereiken. 

 

Ideale periode

“In marketingtermen kun je de Ramadan vergelijken met de Superbowl in de VS. Het gaat om een periode van één maand, die eindigt met het Suikerfeest. Als je de voorbereiding meetelt, beschik je over anderhalve tot twee maanden voor promoties en campagnes. Een ideale periode om een band te smeden met de etnische bevolkingsgroep”, zegt etnomarketeer Rachid Lamrabat (Tiqah). 

Het EK voetbal versterkt nog de kansen. “Veel moslims zijn hevige supporters van de Rode Duivels, een team waarin alle kleuren en culturen vertegenwoordigd zijn. Tijdens het vorige WK zag je ze met Jupiler-vlaggen rondlopen, hoewel ze zelf geen alcohol drinken… Het is een uitgelezen moment om beide gemeenschappen te verenigen.”

 

Hogere bestedingen

Tijdens de Ramadan zijn moslims enorm bezig met voeding, logisch als je bedenkt dat ze niets eten of drinken tussen zonsopgang en zonsondergang. Elke avond koken ze vers en eten ze in groep, met familie en/of vrienden. De hang naar zoetigheden en desserts is groot. Ze kopen in grote hoeveelheden, komen vaker naar de winkel. “95% van de moslimconsumenten geeft twee tot drie keer meer uit tijdens de Ramadan.”

Ze zijn in deze periode ook erg actief op sociale media (YouTube) en ze volgen specifieke kookprogramma’s op de satellietzenders. “Er is bij de mensen een grote vraag naar inspiratie. Hier is ruimte voor merken, om platforms te creëren voor deze periode.” Toegegeven, deze consumptietrends staan wel haaks op de grote FMCG-trends vandaag, waar individuele consumptie, kleine porties en convenience de toon zetten. 

 

Ondoordachte tests

Halal is een gigantische markt. Hoe komt het dat onze supermarktketens er niet beter op inspelen? Het is vreemd, vindt Rachid Lamrabat. “Retailers verkopen wel insectenburgers, hoewel dat een kleine niche is met beperkt potentieel. Maar als het over halal gaat, dan lijken ze niet te durven.” 

Zeldzame tests met halalvlees worden vaak slecht uitgevoerd. Dan verkoopt het niet en stopt het meteen. “Het gebeurt ondoordacht. Lidl had vorig jaar een Ramadanassortiment, maar het ging om Turkse producten en ze verkochten die in Antwerpen, waar de Marokkaanse gemeenschap dominant is.” 

Wat merken en retailers moeten beseffen, is dat de moslimgemeenschap hen niet nodig heeft. “Bezoek eens een etnische supermarkt. Bij de sausjes zie je nog wel Devos-Lemmens staan naast de etnische merken. Maar bij de granen, deegwaren of noten zie je geen Europese merken meer. Als ik griesmeel nodig heb, dan weet ik dat ik in de etnische shop het beste product krijg. De uitbater kan me adviseren: dit is beter voor pannenkoeken, dat is beter voor brood. Bij Carrefour kan niemand me helpen.” 

 

Marktgevoel

Bijna alle moslims gaan naar de etnische winkel. Daarnaast kopen ze ook vaak bij de discounters: Aldi, Lidl, Colruyt. Albert Heijn scoort beter dan Delhaize en Carrefour, vooral omdat ze zo’n sterke promoties hebben. Dat werkt bij een impulsief en emotioneel publiek. 

Ook de beleving in de klassieke supermarkt is achterhaald voor een moslimshopper, zeker tijdens de Ramadan. In de etnische winkel komen mensen bij elkaar, ze maken een praatje, er heerst een marktgevoel. De supermarkt is individualistisch. “En dan zijn er de openingsuren: tijdens de Ramadan eten we pas na 22u30, dus blijven de winkels ook langer open, zodat we er last minute nog terecht kunnen. Zeven dagen op zeven. Een goeie raad: als je na je werk nog vers brood zoekt, ga dan naar de Marokkaan, daar heb je zeker nog keuze.”

 

Urgentie

Kunnen westerse supermarkten er ooit in slagen om de etnische gemeenschap te overtuigen? Rachid Lamrabat meent van wel. “Ik bezocht een Auchan in Parijs. In een concentratiewijk, maar toch. Die winkel was erin geslaagd om in de promotiegang alles te bieden wat wij nodig hebben. Bij ons doet Cora het wel – daar speelt de invloed vanuit Frankrijk.”

Belgische retailers lijken de urgentie niet te zien. “Ze moeten zich afvragen hoe relevant ze binnen tien jaar nog zullen zijn. Kijk naar de huidige vluchtelingenstroom. Veel van die mensen zullen hier blijven, en zij zijn niet opgegroeid met de bekende Europese merken. Bovendien ligt de concurrentie op de loer. Wat als Tanger een investeerder vindt en een versnelde uitrol begint? Als het etnische segment verder professionaliseert, wordt het zeker een gevaar.”

 

Hoofddoek aan de kassa

Alles begint met het interne personeelsbeleid. “Ik ben geen voorstander van positieve discriminatie, maar als er geen hoofddoeken achter de kassa zitten, hoe wil je dan dat de moslimgemeenschap zich aangesproken voelt? Bij Albert Heijn zie ik die hoofddoeken wél. En dan weet ik: dat bedrijf wil relevant zijn. Maar hoe relevant zijn de vestigingen van Delhaize of Colruyt in Borgerhout of Molenbeek? Ze hebben een leger marketeers in dienst, maar kennis ontbreekt… Het is toch normaal dat je je aanpast aan je lokale klanten?” 

Enkel bij Zeeman, Action en Wibra zie je winkelmedewerksters met hoofddoeken. Niet toevallig zijn dat buitenlandse discounters. Hema heeft het bij de moslimgemeenschap verkorven na het hoofddoekendebacle. “Stel je voor: die keten verkocht wel hoofddoeken, maar de medewerksters mochten ze zelf niet dragen… Mensen vergeten niet snel. Vertrouwen winnen duurt lang, maar je bent het zo weer kwijt.”

Voor déze Ramadanperiode is het uiteraard te laat. Wat kunnen retailers doen om zich voor te bereiden tegen volgend jaar? Zijn er quick wins te halen? 

“Gebruik de Ramadan als sleutelmoment. Het is een periode waarin verder niet veel te beleven valt. In wijken als Borgerhout en Molenbeek kun je weinig verkeerd doen, begin daar met tests en rol dan uit. Deze trend gaat niet voorbij, integendeel, de olievlek zal zich nog uitbreiden.” 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Hoe retailmedia Martini aan een iconische comeback hielp

    [Publireportage] Hoe zet je Martini opnieuw in de markt als tijdloos Italiaans aperitief? De iconische fles kreeg een nieuw jasje, en samen met MMD, het retailmediaplatform van Delhaize, bouwde het merk een geïntegreerde campagne die onomstotelijk aantoonde hoe above-the-line en retailmedia elkaar versterken.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Siberische discounter Mere probeert het tóch weer

    De Russische ultradiscounter Mere probeert het opnieuw als Basket Plus: de – als we juist geteld hebben – vierde benaming waarmee de Siberiërs Europa proberen te veroveren. Ditmaal is het achttiende district van Boedapest de ‘place to be’.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Magnum zet voorzitter Ben & Jerry’s aan de kant

    The Magnum Ice Cream Company ontslaat Anuradha Mittal, de bestuursvoorzitter van Ben & Jerry’s. Daarmee hoopt het beursgenoteerde bedrijf wellicht opnieuw greep te krijgen op het activistische ijsjesmerk in een lang aanslepend conflict.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN