Familie Moortgat wil Duvel van de beurs halen | RetailDetail

Familie Moortgat wil Duvel van de beurs halen

Familie Moortgat wil Duvel van de beurs halen

Fibemi NV en Veerle Baert, de familiale aandeelhouders van Duvel Moortgat, hebben vanochtend bekendgemaakt dat zij een "vrijwillig voorwaardelijk openbaar overnamebod" overwegen op alle aandelen van Duvel Moortgat die zij nog niet in hun bezit hebben. Beursspecialisten zien hierin een eerste stap om het bedrijf, dat in 1871 ontstond, van de beurs te halen.

Bod van 124,6 miljoen euro

De verschillende familiale aandeelhouders van Duvel Moortgat bezitten vandaag al 73,75% van de aandelen van de brouwerijgroep. Ze bereiden nu een bod voor op de resterende aandelen aan maximaal 95 euro per aandeel. Dat bod betekent "een premie van 8,9% ten aanzien van de slotkoers per 10 oktober 2012, en een premie van respectievelijk 16,9% en 19,4% ten aanzien van de beurskoers over de voorbije 3 en 6 maanden". Het gaat daarbij om een bedrag van 124,6 miljoen euro.

 

Het bod is wel aan een aantal voorwaarden onderworpen, waaronder "een acceptatiedrempel van 95% en een material adverse change clausule." In mensentaal: de familie wil minstens 95% van de aandelen in handen krijgen (waarna mogelijks een uitkoopbod volgt op de resterende aandelen tegen dezelfde voorwaarden), maar behoudt zich het recht voor om alsnog van het bod af te zien wanneer de omgevingsfactoren in belangrijke mate wijzigen en/of de aandeelhouders de financiering niet rond krijgen. 

 

Beursgenoteerd sinds 1999

Duvel Moortgat, in 1871 opgericht door Jan Leonardus Moortgat, is een onafhankelijke familiale brouwerij van authentieke Belgische speciaalbieren en, dankzij zijn succesbier Duvel, een referentie in het segment van de hoge gistingsbieren. In 2006 nam de groep de brouwerij van Achouffe (La Chouffe) over en in 2008 volgde brouwerij Liefmans uit Oudenaarde. In 2010 werd Duvel Moortgat dan baas bij de Antwerpse brouwerij "bolleke" De Koninck. Daarnaast brouwt de groep ook nog Vedett, Maredsous, Bel Pils, Bernard en Ommegang.

 

Duvel Moortgat N.V. trok begin juni 1999 naar de beurs (Euronext Brussel) en is sinds 18 juni van dit jaar opgenomen in de BEL Mid index. In die dertien jaar was het aandeel goed voor een totaal rendement van liefst 180%, of circa 8,2% op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.