Ferrero forceert via Thorntons markttoegang in het VK

Ferrero forceert via Thorntons markttoegang in het VK

Het Italiaanse Ferrero doet een bod op de Britse chocoladeverkoper Thorntons. Het heeft er 111,9 miljoen pond of omgerekend 98,46 miljoen euro voor veil.

Overnames behoren niet tot bedrijfscultuur

Dat het bedrijf achter onder meer Ferrero Rocher en Nutella een bedrijf overneemt, is bijna een unicum. Voormalig topman Michele Ferrero, de zoon van oprichter Pietro, wou van geen acquisities weten. Alleen de overname van een Turkse leverancier van hazelnoten, die de bevoorrading voor het Nutella-product van het bedrijf moest veiligstellen, maakte hierop tot voor kort een uitzondering.

 

Slechts enkele maanden na het overlijden van de patriarch in februari gaat Ferrero nu toch op de overnametoer. De Italianen zien in het Britse bedrijf Thorntons een mogelijkheid om in het VK een eigen distributieplatform te verwerven. Dat bezit er namelijk een keten van eigen winkels, verkooppunten in een franchiseformule, een verdeling via derden en een online distributie. Bovendien is het Verenigd Koninkrijk na de VS en China de derde confisseriemarkt ter wereld en staat Ferrero er zwak.

 

Ferrero betaalt forse premie

Ferrero Rocher betaalt voor het beursgenoteerde Thorntons 43 procent meer dan de slotkoers van vrijdag. Ferrero zegt ook al 30% van de aandelen te hebben verworven, nadat het de participatie van onder meer referentieaandeelhouder Crystal Amber overnam. 

De zet wordt gesteund door het management van Thorntons. Het bedrijf had het de jongste jaren niet onder de markt, aangezien het leed onder de toenemende concurrentie in de hogere marktsegmenten. De vorige topman probeerde het bijgevolg een nieuwe richting in te sturen door minder in te zetten op verkooppunten in de belangrijkste winkelstraten en meer te verkopen aan supermarktketens, maar die lieten het afweten. Sinds maart waren de aandelen van het bedrijf trouwens 40 procent gezakt.

 

De Italiaanse merkproducent Ferrero is de vierde confisseriegroep ter wereld na Mondelez, Mars en Nestlé. Het boekte in 2013 een omzet van 8,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top