Ferrero forceert via Thorntons markttoegang in het VK

Ferrero forceert via Thorntons markttoegang in het VK

Het Italiaanse Ferrero doet een bod op de Britse chocoladeverkoper Thorntons. Het heeft er 111,9 miljoen pond of omgerekend 98,46 miljoen euro voor veil.

Overnames behoren niet tot bedrijfscultuur

Dat het bedrijf achter onder meer Ferrero Rocher en Nutella een bedrijf overneemt, is bijna een unicum. Voormalig topman Michele Ferrero, de zoon van oprichter Pietro, wou van geen acquisities weten. Alleen de overname van een Turkse leverancier van hazelnoten, die de bevoorrading voor het Nutella-product van het bedrijf moest veiligstellen, maakte hierop tot voor kort een uitzondering.

 

Slechts enkele maanden na het overlijden van de patriarch in februari gaat Ferrero nu toch op de overnametoer. De Italianen zien in het Britse bedrijf Thorntons een mogelijkheid om in het VK een eigen distributieplatform te verwerven. Dat bezit er namelijk een keten van eigen winkels, verkooppunten in een franchiseformule, een verdeling via derden en een online distributie. Bovendien is het Verenigd Koninkrijk na de VS en China de derde confisseriemarkt ter wereld en staat Ferrero er zwak.

 

Ferrero betaalt forse premie

Ferrero Rocher betaalt voor het beursgenoteerde Thorntons 43 procent meer dan de slotkoers van vrijdag. Ferrero zegt ook al 30% van de aandelen te hebben verworven, nadat het de participatie van onder meer referentieaandeelhouder Crystal Amber overnam. 

De zet wordt gesteund door het management van Thorntons. Het bedrijf had het de jongste jaren niet onder de markt, aangezien het leed onder de toenemende concurrentie in de hogere marktsegmenten. De vorige topman probeerde het bijgevolg een nieuwe richting in te sturen door minder in te zetten op verkooppunten in de belangrijkste winkelstraten en meer te verkopen aan supermarktketens, maar die lieten het afweten. Sinds maart waren de aandelen van het bedrijf trouwens 40 procent gezakt.

 

De Italiaanse merkproducent Ferrero is de vierde confisseriegroep ter wereld na Mondelez, Mars en Nestlé. Het boekte in 2013 een omzet van 8,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, of 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top