Ferrero forceert via Thorntons markttoegang in het VK

Ferrero forceert via Thorntons markttoegang in het VK

Het Italiaanse Ferrero doet een bod op de Britse chocoladeverkoper Thorntons. Het heeft er 111,9 miljoen pond of omgerekend 98,46 miljoen euro voor veil.

Overnames behoren niet tot bedrijfscultuur

Dat het bedrijf achter onder meer Ferrero Rocher en Nutella een bedrijf overneemt, is bijna een unicum. Voormalig topman Michele Ferrero, de zoon van oprichter Pietro, wou van geen acquisities weten. Alleen de overname van een Turkse leverancier van hazelnoten, die de bevoorrading voor het Nutella-product van het bedrijf moest veiligstellen, maakte hierop tot voor kort een uitzondering.

 

Slechts enkele maanden na het overlijden van de patriarch in februari gaat Ferrero nu toch op de overnametoer. De Italianen zien in het Britse bedrijf Thorntons een mogelijkheid om in het VK een eigen distributieplatform te verwerven. Dat bezit er namelijk een keten van eigen winkels, verkooppunten in een franchiseformule, een verdeling via derden en een online distributie. Bovendien is het Verenigd Koninkrijk na de VS en China de derde confisseriemarkt ter wereld en staat Ferrero er zwak.

 

Ferrero betaalt forse premie

Ferrero Rocher betaalt voor het beursgenoteerde Thorntons 43 procent meer dan de slotkoers van vrijdag. Ferrero zegt ook al 30% van de aandelen te hebben verworven, nadat het de participatie van onder meer referentieaandeelhouder Crystal Amber overnam. 

De zet wordt gesteund door het management van Thorntons. Het bedrijf had het de jongste jaren niet onder de markt, aangezien het leed onder de toenemende concurrentie in de hogere marktsegmenten. De vorige topman probeerde het bijgevolg een nieuwe richting in te sturen door minder in te zetten op verkooppunten in de belangrijkste winkelstraten en meer te verkopen aan supermarktketens, maar die lieten het afweten. Sinds maart waren de aandelen van het bedrijf trouwens 40 procent gezakt.

 

De Italiaanse merkproducent Ferrero is de vierde confisseriegroep ter wereld na Mondelez, Mars en Nestlé. Het boekte in 2013 een omzet van 8,1 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top