Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia, de brancheorganisatie van de voedingsindustrie, is niet te spreken over de nieuwe taks op frisdranken. Volgens de organisatie zullen klanten stilaan op zoek gaan naar goedkopere alternatieven in het buitenland.

Verloren jobs

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de taks enkel zou gelden voor suikerhoudende frisdranken, maar nu blijkt dat ook light-frisdranken en niet-suikerhoudende frisdranken onder de taks zullen vallen. Volgens minister van Volksgezondheid Maggie De Block was het onmogelijk om op korte termijn een onderscheid te maken tussen de verschillende dranken. In de toekomst zou dat wel het geval moeten zijn.

 

Fevia vreest echter dat de taks de economische positie van België zal verzwakken. Het is volgens hen al de derde taks die de industrie moet ondergaan, na eerder al de verpakkingstaks en de kilometerheffing. De organisatie vreest dat er op termijn jobs verloren zullen gaan, terwijl de voedingsindustrie de laatste jaren steeds garant stond voor het creëren van jobs.

 

De wetenschappelijke wereld is dan weer van mening dat de taks veel te laag is: momenteel bedraagt die 3 cent per liter frisdrank, of 1 cent voor een blikje, terwijl die volgens de wetenschappers eerder in de richting van 20 procent van de prijs moet gaan om mensen af te schrikken nog suikerhoudende dranken te kopen. Ze zijn ook niet te spreken over het feit dat niet-suikerhoudende dranken eveneens extra zullen belast worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top