Fevia niet te spreken over taks op frisdrank | RetailDetail

Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia, de brancheorganisatie van de voedingsindustrie, is niet te spreken over de nieuwe taks op frisdranken. Volgens de organisatie zullen klanten stilaan op zoek gaan naar goedkopere alternatieven in het buitenland.

Verloren jobs

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de taks enkel zou gelden voor suikerhoudende frisdranken, maar nu blijkt dat ook light-frisdranken en niet-suikerhoudende frisdranken onder de taks zullen vallen. Volgens minister van Volksgezondheid Maggie De Block was het onmogelijk om op korte termijn een onderscheid te maken tussen de verschillende dranken. In de toekomst zou dat wel het geval moeten zijn.

 

Fevia vreest echter dat de taks de economische positie van België zal verzwakken. Het is volgens hen al de derde taks die de industrie moet ondergaan, na eerder al de verpakkingstaks en de kilometerheffing. De organisatie vreest dat er op termijn jobs verloren zullen gaan, terwijl de voedingsindustrie de laatste jaren steeds garant stond voor het creëren van jobs.

 

De wetenschappelijke wereld is dan weer van mening dat de taks veel te laag is: momenteel bedraagt die 3 cent per liter frisdrank, of 1 cent voor een blikje, terwijl die volgens de wetenschappers eerder in de richting van 20 procent van de prijs moet gaan om mensen af te schrikken nog suikerhoudende dranken te kopen. Ze zijn ook niet te spreken over het feit dat niet-suikerhoudende dranken eveneens extra zullen belast worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!