Fevia niet te spreken over taks op frisdrank | RetailDetail

Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia, de brancheorganisatie van de voedingsindustrie, is niet te spreken over de nieuwe taks op frisdranken. Volgens de organisatie zullen klanten stilaan op zoek gaan naar goedkopere alternatieven in het buitenland.

Verloren jobs

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de taks enkel zou gelden voor suikerhoudende frisdranken, maar nu blijkt dat ook light-frisdranken en niet-suikerhoudende frisdranken onder de taks zullen vallen. Volgens minister van Volksgezondheid Maggie De Block was het onmogelijk om op korte termijn een onderscheid te maken tussen de verschillende dranken. In de toekomst zou dat wel het geval moeten zijn.

 

Fevia vreest echter dat de taks de economische positie van België zal verzwakken. Het is volgens hen al de derde taks die de industrie moet ondergaan, na eerder al de verpakkingstaks en de kilometerheffing. De organisatie vreest dat er op termijn jobs verloren zullen gaan, terwijl de voedingsindustrie de laatste jaren steeds garant stond voor het creëren van jobs.

 

De wetenschappelijke wereld is dan weer van mening dat de taks veel te laag is: momenteel bedraagt die 3 cent per liter frisdrank, of 1 cent voor een blikje, terwijl die volgens de wetenschappers eerder in de richting van 20 procent van de prijs moet gaan om mensen af te schrikken nog suikerhoudende dranken te kopen. Ze zijn ook niet te spreken over het feit dat niet-suikerhoudende dranken eveneens extra zullen belast worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.