Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia niet te spreken over taks op frisdrank

Fevia, de brancheorganisatie van de voedingsindustrie, is niet te spreken over de nieuwe taks op frisdranken. Volgens de organisatie zullen klanten stilaan op zoek gaan naar goedkopere alternatieven in het buitenland.

Verloren jobs

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de taks enkel zou gelden voor suikerhoudende frisdranken, maar nu blijkt dat ook light-frisdranken en niet-suikerhoudende frisdranken onder de taks zullen vallen. Volgens minister van Volksgezondheid Maggie De Block was het onmogelijk om op korte termijn een onderscheid te maken tussen de verschillende dranken. In de toekomst zou dat wel het geval moeten zijn.

 

Fevia vreest echter dat de taks de economische positie van België zal verzwakken. Het is volgens hen al de derde taks die de industrie moet ondergaan, na eerder al de verpakkingstaks en de kilometerheffing. De organisatie vreest dat er op termijn jobs verloren zullen gaan, terwijl de voedingsindustrie de laatste jaren steeds garant stond voor het creëren van jobs.

 

De wetenschappelijke wereld is dan weer van mening dat de taks veel te laag is: momenteel bedraagt die 3 cent per liter frisdrank, of 1 cent voor een blikje, terwijl die volgens de wetenschappers eerder in de richting van 20 procent van de prijs moet gaan om mensen af te schrikken nog suikerhoudende dranken te kopen. Ze zijn ook niet te spreken over het feit dat niet-suikerhoudende dranken eveneens extra zullen belast worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top