RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Gehaaid & incompetent

icon
Food14 juni, 2019

Dat het Colruyt-aandeel keldert? Och, een non-event. Beursanalisten zijn immers gehaaide nitwits die slechts doen alsof, terwijl ze wat gokken in het wilde weg. Dat zegt RetailDetail niet, dat zegt de wetenschap. En het kan niet vaak genoeg herhaald worden.

 

Te laat

Eenzaamheid is een onderschatte problematiek bij topmanagers van foodretailers, vooral als ze marktleider zijn en geheel ongewild in het oog van de storm terechtkomen, dat zullen schrandere lezers van Filet Pur wel beseffen. Ter illustratie deze geheel fictieve maar 100% waarheidsgetrouwe en schrijnende scène, die zich donderdagochtend afspeelde in een groot kantoorgebouw in een stadje ten zuidwesten van Brussel.
 

Een grijzende, smaakvol geklede man staarde uitdrukkingloos door het raam van z’n sobere werkruimte. Zijn blik waarde over een glooiend landschap met windturbines, in de verte tufte de S-trein naar Edingen. Goed achttien over acht, zag hij op z’n horloge. Twee minuten vertraging. “En dat is niet de enige die te laat is vanochtend”, bromde hij in zichzelf. “Het is ver gekomen, als ge niet eens meer kunt rekenen op de onvoorwaardelijke toewijding van uw naaste medewerkers. Hebben die mensen dan echt geen benul van het enorme gewicht dat rust op de schouders van een weliswaar succesvolle CEO?”
 

Daarop zwaaide de deur van het kantoor open en kwam een verwaaide figuur binnengestoven. “Ha, zijt ge daar. Hewel? Platte band gehad?” De hijgende laatkomer schudde het hoofd. “F-f-file. W-w-wevelgem. G-g-gekantelde vrachtwagen. V-v-van Alpro…” De man was zichtbaar buiten adem en onderhevig aan grote stress, maar de meewarige gelaatsuitdrukking van zijn overste gaf weinig blijk van begrip. “Alpro? Wij verbouwen onze soja tegenwoordig zelf, hoor. Wanneer gaat ge die auto nu eens thuislaten, Marc? We hebben toch de kantoorbus? En de elektrische bedrijfsfiets? Komaan, zet u. Koffie kunt ge straks gaan halen, er zijn nu belangrijker zaken. Vertel mij eens, wat doe ik eigenlijk verkeerd?”

 

Slecht nieuws

De geplaagde topman wees naar de zalmkleurige krant die opengevouwen op de tafel lag, naast een exemplaar van de bestseller ‘Het no-nonsense meditatieboek’. De vette kop loog er niet om: “Colruyt is minst geliefde aandeel van Europa”, stond er te lezen.
 

“Dit is toch niet meer om te lachen, Hofman? Onze koers stijgt met 40% op een jaar tijd, zelfs met 90% op tien jaar tijd. Noem mij één belegging met een hoger rendement. En wat zeggen de financiële analisten in koor? Verkopen! Niet één geeft er een koopadvies. Een jaar geleden niet, een half jaar geleden niet en nu al zeker niet. Waar worden die kerels eigenlijk zo vet voor betààld? Denken die nu écht dat ons briljante zakenmodel bedreigd wordt omdat die pipo’s uit Zaandam de ene na de andere verlieslatende Carrefour overnemen? Geloven die bollebozen wérkelijk dat een dertigtal nieuwe Expresskes op ons rendement gaan wegen? Verwachten die serieus dat alle Belgen nu hun boodschappen gaan laten leveren in de lokale Proxy? Of in zo’n onooglijk Fresh Ateliertje? Zien die omhooggevallen bankiers een Jumbo onder onze prijzen duiken misschien? Of vrezen ze dat wij volgende week met slecht nieuws gaan komen?”
 

“Oh nee, dàt zeker niet, meneer Colruyt”, suste zijn trouwe medewerker, die het artikel intussen diagonaal had doorgenomen. “Maak u maar geen zorgen. Het heeft weinig te betekenen. Meer zelfs: het is perfect wetenschappelijk te verklaren. Ik heb recent een boek gelezen waarin dat allemaal haarfijn wordt uitgelegd.”

 

Hoerenchance

“Oh, meneer heeft een boek gelezen,” meesmuilde de gevierde bedrijfsleider. “Iets van Karin Slaughter? Of van Pascale Naessens? Nu maakt ge me wel benieuwd.”
 

“Neenee, van Daniel Kahneman. Een psycholoog die in 2002 de Nobelprijs Economie won. Vonden de economen niet zo leuk, maar ja, ze hadden het wél een beetje zelf gezocht. Enfin, een razend interessant werk dat ik u van harte aanbeveel. Waarin de auteur onder andere aantoont dat aanbevelingen van beleggingsadviseurs in wezen waardeloos zijn. Ongeveer even accuraat als het gooien met dobbelstenen, meer bepaald. Ze houden enkel een illusie van competentie hoog, maar beheersen geen reële vaardigheid. Het is puur blufwerk. Als ze al eens een goed resultaat behalen, dan is dat eigenlijk louter geluk, meer niet. En toch krijgen die kerels bonussen alsof ze uitzonderlijke prestaties leveren. Dat concludeert Kahneman op basis van een grondige analyse van hun rendement gedurende acht jaar. Geen half werk.”
 

“Ja, én? Hebben die fameuze beurshuizen dan hun beleid niet aangepast?”
 

“Nee, dat is het straffe. Kahneman is zijn onderzoek gaan presenteren aan directiecomités van grote vermogensbeheerders tijdens chique diners. Hij bewees hen dat ze pure hoerenchance beloonden alsof het competentie was. Ze knikten beleefd, maar moesten er verder niet van weten. Oost-Indisch doof. Mensen verteren nu eenmaal geen informatie die botst met hun persoonlijke overtuigingen. Of met hun ego. En dus doen ze nog altijd verder, alsof ze grote financiële experten zijn die de toekomst kunnen voorspellen. Quod non, uiteraard. Keizers zonder kleren, hé.”

 

Boni-banaan

De topman keek peinzend voor zich uit. “Kan allemaal wel zijn, Marc, maar dat verandert niks aan die verkoopadviezen. Die staan dus wel in de krant. We zijn de risée van de BEL20.”
 

“Och, in een krant die niemand leest. Trouwens, over journalisten kan ik u ook nog wel een boekske opendoen, maar dat is voor een andere keer. Kijk gewoon naar de cijfers: plus 90% in tien jaar, plus 40% het laatste jaar. Waar zitten wij hier eigenlijk over te klagen?”
 

Zo had de vijfennegentigste-beste CEO ter wereld het nog niet bekeken. “Allee, ’t is goed, Marc. Ik zal u ne koffie gaan halen. En koop ons intussen nog wat aandelen in. Want als we het zelf niet doen…”
 

De operationeel directeur haalde opgelucht adem terwijl zijn baas in de gang verdween, en opende zijn aktetas om er een welverdiende Boni-banaan uit te halen. Mochten ze ter plaatse zijn geweest, als spreekwoordelijke vliegen op de muur, dan hadden oplettende waarnemers in die tas nog een ander goed verkopend boek zien zitten, een dunne paperback met een feloranje kaft. Inderdaad: The Subtle Art of Not Giving a F*ck. Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN