RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnCarrefourColruytDelhaizeDeliverooIntermarchéJumboJust Eat Takeaway
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Piramidale onzin

icon
Food20 januari, 2023
Shutterstock.com

Communautaire spanningen, spontane stakingen, foodretailers die het noorden én het zuiden kwijtraken, marketeers op zoek naar inspiratie en één onbetwiste winnaar van de foodweek: Filet Pur zet ze op een rijtje.

Dubbel zo hard

In dit land is álles communautair, en dus ook de foodretail. Dat bleek woensdagochtend, toen de vijf Brusselse winkels van Intermarché by Mestdagh onverwacht de deuren dichthielden. De oorzaak? De huismerken van de retailer hebben ééntalig Franse etiketten en dat mag niet in de tweetalige hoofdstad. Je wil geen manifestatie van de N-VA voor je winkeldeur, maar het werd dus een piket van de vakbonden. De winkelmedewerkers hadden namelijk geen zin om manueel alle verpakkingen van een zelf uitgeprint Nederlandstalig etiket te voorzien, en ze wilden evenmin dat een externe firma die vervelende taak op zich zou nemen. Typisch.

Tja, het wantrouwen tussen het personeel en de directie is daar zo diep als de Marianentrog. De integratie van die mooie acquisitie wordt geen wandeling in het park voor de Musketiers. Over Vlaanderen bevestigde topman Guillame Beuscart in L’Echo wat ik vorige week ook al suggereerde: die twee winkels zijn interessant als testcase, voor later. Eerst maar eens marktleider zien te worden in het zuiden des lands. Hij gaf nog een interessant cijfer mee: de gemiddelde Waalse Intermarché draait een respectabele 9500 euro omzet per vierkante meter, het dubbele van die overgenomen Mestdagh-winkels. Voilà: daar zijn ze dus bang dat ze dubbel zo hard gaan moeten werken.

Waanzin

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg, zou Einstein ooit gezegd hebben. Scherper zelfs: “De definitie van waanzin is telkens hetzelfde doen, maar een andere uitkomst verwachten.” Dat Carrefour de fameuze koopkrachtacties van afgelopen najaar dit voorjaar nog eens dunnetjes overdoet, moet er dus op wijzen dat ze destijds enig effect ressorteerden. Waanzinnig zijn ze daar immers niet. Je kan de marketeers in de Corporate Village hoogstens verdenken van wat gebrek aan inspiratie, misschien. Maar beter goed gerecycleerd dan slecht bedacht, nietwaar?

De maaltijdbezorgers daarentegen, die gooien het wel degelijk over een andere boeg. Gedaan met de tomeloze groei: het durfkapitaal is op, er moeten centjes verdiend. En geloof het of niet: het gaat ze nog lukken ook. Just Eat Takeaway wist ondanks een dalend aantal bestellingen een bescheiden brutowinst te boeken. Bij Deliveroo zijn ze nog niet zo ver, maar wel bijna: met een verlies van amper 1% vorig jaar en een break-even in de laatste zes maanden zouden zwarte cijfers dit jaar al in zicht komen. Dat beide sectorgenoten sterker inzetten op partnerships met foodretailers, kan helpen.

Het noorden kwijt

Niet iedereen nam ons in dank af dat we recent wat kritische bedenkingen hadden bij het toekomstperspectief van Jumbo op de Belgische markt. Dat het allemaal niet zo vlot verloopt als verhoopt en dat het Gele Gevaartje eigenlijk maar weinig toe te voegen heeft aan wat het Blauwe Promotiefabriekje in Vlaanderen al enkele jaren met glans neerzet, dat hadden we niet mogen schrijven. “Frits lacht zich rot”, commentarieerde er zelfs eentje. Dát durven we ernstig te betwijfelen: die zit thuis zijn kas op te vreten, wachtend op een rechtszaak die zijn reputatie mogelijk definitief kraakt.

Bon, toch benieuwd hoe dezelfde supporters kijken naar de knalprestaties van de nummer twee op de Nederlandse thuismarkt. Daar moet het immers toch wél goed gaan? Euh, niet écht: het marktaandeel daalde, het aantal winkels ook. De groeimotor stokt en het interimmanagement weet niet wat eerst gedaan. Crisis, heet dat. Pas op: geen greintje leedvermaak van onze kant, het parcours dat de familie van Eerd de afgelopen decennia aflegde verdient alle respect. Maar het is wat het is: Jumbo is niet alleen het zuiden, maar ook het noorden kwijt. Minstens voor even, toch.

Appeltje-eitje

Er is op de Nederlandse markt maar één winnaar, en dat is Albert Heijn. Van 35,7 naar 37% marktaandeel op één jaar: dát is dominant marktleiderschap. Dankzij overnames, ja, maar je moet die dus wel realiseren. Straks komt daar nog eens dik 1% van Jan Linders bij ook. En Appie is niet van plan om dit jaar achterover te leunen, verwittigt topvrouw Marit van Egmond: er komen nog een pak Prijsfavorieten bij. Ze houdt de Nederlandse markt in een wurggreep waar ook de harddiscounters niet aan weten te ontsnappen, koopkrachtcrisis of niet.

Oké, Nederland is met voorspong de makkelijkste markt van West-Europa: niet overbewinkeld, flink versnipperd, met overwegend lokale, relatief kleine en zwakke concurrenten. Appeltje-eitje. Maar toch: Ahold Delhaize is momenteel een goed draaiende oorlogsmachine. Ook al staan de marges in Europa (en zeker in België) onder druk, ze zijn nog altijd relatief riant vergeleken met die van de meeste sectorgenoten. Nietwaar, Jef?

Get your mojo working

Over de exacte marktaandelen in ons land is er wat minder helderheid, maar zeg nu zelf: als Albert Heijn hier op hetzelfde elan doorgaat en slimme een-tweetjes opzet met een Delhaize dat zijn mojo terugvindt, dan is de nummer één positie van Colruyt binnen hooguit enkele jaren écht in gevaar, toch? Alleen moeten ze die mojo eerst nog terugvinden natuurlijk. Er loopt alweer een bijzonder amusante campagne, maar ook al is de kip curry niet zo durry, met woordspelingen alleen zullen ze het ook niet redden.

En dan nog dit. We vroegen een Hollander die zijn hele loopbaan tussen beide landen pendelde, om zijn licht eens te laten schijnen over al die grensoverschrijdende foodretail. Hij had een boek te pluggen, vandaar. Maar dat hadden we misschien beter niet gedaan. Wat beweerde die allemaal, zeg? Over Albert Heijn: dat ze moeten stoppen met expansie en al hun Vlaamse winkels gauw verkopen aan Jan Peeters of een andere superfranchisenemer. Over Delhaize: dat ze een paar vlaggenschipwinkels zouden moeten openen in grote Nederlandse steden. Echt? Tweemaal de bal mis. Piramidale onzin, zelfs. Maar mensen lezen dat graag, blijkbaar. En zoals Anthony Burgess wel eens zei: er zit net zoveel zin in onzin, als onzin in zin. Denk daar gerust een weekendje over na.

Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Communautaire spanningen, spontane stakingen, foodretailers die het noorden én het zuiden kwijtraken, marketeers op zoek naar inspiratie en één onbetwiste winnaar van de foodweek: Filet Pur zet ze op een rijtje.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin3 februari, 2023
    Casino wil Jardiland en Boulangerie Louise overnemen

    Casino voert overnamegesprekken met Teract, een Franse retailgroep met verschillende tuinformules en biowinkels. Onder andere Jardiland en Boulangerie Louise zijn ook actief in Wallonië.

  • icon
    Food3 februari, 2023
    Vakbondsacties gaan verder bij Mestdagh/Intermarché

    Voor de tweede opeenvolgende dag blokkeren actievoerders het distributiecentrum van Mestdagh in Gosselies uit protest tegen de plannen van Intermarché. Ook een veertigtal winkels blijven gesloten.

  • icon
    Food3 februari, 2023
    Koper gevonden voor Metro Antwerpen-Noord?

    Twee overnamekandidaten hebben zich aangemeld voor de vroegere Metro-winkel in Antwerpen-Noord. Onder andere Horeca Totaal toont interesse in de overblijvende vestiging.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN