Choco en ketchup: geen aanrader qua foodpairing, maar ze kleurden samen wel een deel van het FMCG-nieuws afgelopen week. Geniet desalniettemin van uw portie alternatieve feiten in het essentiële overzicht van RetailDetail Food!
Uitverkoop
“We hebben in België nog niet de vooruitgang geboekt die we hadden willen maken”, “We overwegen alle opties”, “De huidige situatie vormt een uitdaging” en “zeg nooit nooit”: nee, zelfs in zijn voorzichtige en diplomatische antwoorden aan de krant L’Echo klonk Metro-topman Olaf Koch niet al te bemoedigend of geruststellend over de toekomst van Makro in ons land. Een verkoop is wel degelijk een optie, zo blijkt. Maar dan moet je wel een koper vinden. Met een 2+4 gratis promotie, misschien? De ironie wil dat de topman die vragen voorgeschoteld kreeg terwijl zijn eigen werkgever, het moederbedrijf Metro AG, ook in de uitverkoop dreigt te gaan. Een Tsjechische miljardair zou er graag wat mee spelen. Ook dat voorspelt weinig goeds, zo op het eerste gezicht.
Vrolijk nieuws was er evenmin bij PepsiCo, dat een groot herstructureringsplan op tafel legt omdat consumenten blijkbaar minder chips en cola snoepen. Tja, wat hadden ze dan gedacht? Er zullen fabrieken moeten sluiten, maar daarover houdt de producent z’n vele medewerkers nog even in spanning. Kwestie van de sfeer er in te houden op de werkvloer, vermoeden we. Ook bij Danone was er geen feestje, na dalende winstcijfers als gevolg van een boycot in Marokko. Dankzij de klimaatopwarming verkoopt het bedrijf wél meer water – zolang er nog water is om te verkopen, uiteraard. Red Bull van zijn kant heeft zélf vleugels gekregen: het merk verkocht nooit eerder zoveel verdunde hoestsiroop op speed. U had het nodig, blijkbaar.
Chocotekort
Intussen wordt heel Europa overspoeld door een golf van paniek, nu bekend is geraakt dat de grootste Nutella-fabriek ter wereld al sinds dinsdag geen pot meer heeft afgevuld. Miljoenen verslaafde consumenten dreigen de komende dagen zonder levensnoodzakelijke voorraad te vallen. Her en der halen hamsteraars nu de supermarktschappen leeg. Want alleen al het idéé dat ze zich noodgedwongen met Delinut of Choconussa zouden moeten tevreden stellen, drijft hen tot wanhoop. Ze zitten in hazelnood, als het ware. Ons moet je geen les in flauwe woordspelingen komen geven.
De overheid weigert gewoon om in te grijpen, en de producent lost helemaal niks over de oorzaak van de sluiting, wat uiteraard aanleiding geeft tot de wildste speculaties, van noten-etende bacteriën tot chocoladegekke aliens. Terwijl de simpele waarheid is dat fabrikant Ferrero hiermee gewoon op slinkse wijze vermijdt een onverwacht grote bestelling van Albert Heijn België te moeten leveren, uit schrik voor nieuwe 1+2 stuntpromoties. Die vechtpartijen van een jaar geleden bij Intermarché liggen per slot van rekening nog vers in het geheugen.
Ketchupoorlog
Over stunts gesproken: die schandalig goedkope AH Basic-melk heeft dan toch enkele mensen wakker gemaakt. Colruyt en Inex gaan melkveehouders voortaan een vaste melkprijs aanbieden, om de lokale economie te steunen. Mooi. In de winkels zullen de prijzen echter wél de markt blijven volgen, waarschuwt de discounter. Lees: als Albert Heijn een melkprijzenoorlog wil, dan kunnen ze die krijgen. Maar niet (meer) op de kosten van de boeren.
En over vechtpartijen gesproken: nu Mars en Colruyt weer dikke vriendjes zijn, gingen we naarstig op zoek naar verdachte lege plekken in de schappen van zowat alle supermarktketens. Tevergeefs, voorlopig. Maar we geven niet op. Even over de grens was het wél prijs. Margarines van Becel, Bertolli, Blue Band en Croma blijken uit de rekken te verdwijnen bij de leden van inkoopcombinatie Superunie, die bij onze noorderburen zowat alle ketens vertegenwoordigt die niét Albert Heijn, Jumbo, Aldi of Lidl heten. De onderhandelingen met producent Upfield zijn vastgelopen, zo blijkt. Het ‘botert’ niet meer tussen de handelspartners, schreef onze supervrouw daarover. Never a dull moment hoor, bij RetailDetail.
Trouwens, ook in Duitsland is het alweer hommeles. Daar is het echter de omgekeerde wereld: producent Heinz weigert er nog langer te leveren aan Edeka, omdat de retailer een voorgestelde prijsverhoging niet wil aanvaarden. “Durfkapitalisten moeten hun deals niet bekostigen op de kap van onze klanten,” roept de supermarktketen. Een niet mis te verstane sneer naar Warren Buffet en 3G Capital, die de beurskoers van fusiegroep Kraft Heinz zien kelderen na de publicatie van ketchuprode jaarcijfers.
Kwaadaardig virus
Na een stevig najaarsoffensief is het nog even wachten op de opening van de 43ste Albert Heijn in ons land. Dat zou bijvoorbeeld die winkel in Kuringen kunnen zijn, waarvoor de aanwervingen nu gestart zijn. Het blauwe fabriekje neemt er z’n intrek in een pand waar al wel enkele enseignes hun tanden op stukbeten. De laatste huurder is/was Carrefour Market, dat nu dus de handdoek gooit nadat een hele tijd eerder ook Spar het er voor bekeken hield. We wensen de nieuwe uitbater Kenny De Vries veel succes. Met enkele welgemikte promoties moet het wel lukken, zeker?
Maar uiteindelijk was er slechts één echt hoogtepunt deze week: de opening van die mooie belevingsmarkt CRU in Antwerpen. Niet in het minst omdat het walhalla voor fijnproevers zich nu op wandelafstand van de RetailDetail kantoren bevindt, uiteraard. Of we blij waren? Het is te zeggen: van onze eerste winkeltrip keerden we toch wat bleekjes terug. Dat ze er maar niet in slagen rendabel te worden, met dat waanzinnige prijsniveau, dat gaat ons begripsvermogen te boven. Nota aan de vriendelijke medewerkers van het filiaal: dat volle winkelkarretje dat jullie achtergelaten aantroffen aan de derde selfscan van rechts, dat was dus van ons. Sorry hoor. Na het zien van het totaalbedrag gingen we ervan uit dat het toestel getroffen was door een kwaadaardig Wit-Russisch computervirus en maakten we ons gauw uit de voeten. We zullen eens een nieuwe poging wagen in het begin van de maand. Misschien. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.