Zo sleutelt CRU aan rentabiliteit

Versmarkt CRU opent vandaag de deuren van haar nieuwe Antwerpse vestiging. Meteen is te merken hoe de belevingsmarkt van Colruyt Group aan verschillende knoppen draait om de werkorganisatie te stroomlijnen en de efficiëntie te verbeteren.

 

“Beste brood van ’t stad”

“CRU Wijnegem deed het goed, maar de fantastische prestaties in Gent deden ons inzien dat een stadslocatie meer groeipotentieel biedt,” zo verklaart businessunitmanager Jo Spiegeleer de motieven achter de verhuis. “We moeten keuzes maken, maar er is wel degelijk een toekomst voor CRU. We gaan Antwerpen doen leven, met onder andere het beste brood van ’t stad…” Aan de Groenplaats heeft de retailer een toplocatie te pakken in een drukke winkelbuurt met veel passage. Die grote zichtbaarheid zou de formule een boost moeten geven. 

 

Voorlopig houdt de belevingsmarkt het wel op drie locaties: “Nu bekijken we eerst en vooral onze processen met het oog op rentabiliteit en groei.” Want dat de versmarkt nog verlies maakt, is geen geheim. CRU stuurt het concept echter voortdurend bij met het oog op een rendabele uitbating. Dat is alvast te merken op verschillende plaatsen in deze 765 m² grote winkel.

 

Vaste route

Om de medewerkers te ontlasten, besteedt de retailer bijvoorbeeld de productie van zijn verse sappen voortaan uit aan een nieuwe partner, het Antwerpse Jus Jus. Die producent maakt koudgeperste sappen van fruit en groenten die door CRU worden aangeleverd. Ook elders geldt de zoektocht naar synergie: boeketten worden in Gent samengesteld, verse maaltijden komen uit de keuken in Overijse, het desemdeeg komt uit het bakkersatelier in Sint-Pieters-Leeuw (maar wordt wel ter plaatse afgebakken). In de koeltoonbanken verschijnen meer voorverpakte producten, al blijft bediening wel aanwezig. 

 

Eethoek en bakkerij – beide aan de straatkant – zijn open vanaf 8u: klanten kunnen hier ter plaatse iets eten of een assortiment ‘on the go’-producten meenemen. De winkel volgt dan om 10u (op zon- en feestdagen om 8u). Voor het eerst legt de belevingsmarkt zijn klanten een vaste route op: die begint met de zuivelafdeling en vervolgt dan met groenten en fruit, vis, gerijpt vlees en gevogelte.

 

Nieuw is een afdeling ‘voorraadkast’, die verse producten presenteert per maaltijdmoment: ontbijt, aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, bijgerecht, saus, dessert, ijs. Op de wijnafdeling is degustatie voortaan gratis – maar wel onder begeleiding. De bloemenshop is nu in zelfbediening. Scannen doen shoppers niet meer tijdens het winkelen, wel op het einde. Bij de inrichting werden overigens zoveel mogelijk duurzame materialen gebruikt, zoals FSC-gecertificeerd eucalyptushout en minerale verven (van de Antwerpse fabrikant Stoopen & Meeûs).