Filet Pur: Waar blijft die laagsteprijzenintendant?

Welkom in een nieuwe, spannende aflevering van de Grote Foodretailsoap. Met echter niets dan mannen in de hoofdrollen op deze vrouwendag: Jeff Bezos als boze boeman, Albert Heijn als bonuscrimineel, en Jef Colruyt als de gebeten hond.

 

Een oplawaai

Wie vandaag naar de website van Ahold Delhaize surft, zal daar kunnen merken dat de leeuw uit het logo zich voor de gelegenheid als leeuwin heeft vermomd. Met de voil jeanetten heeft dat niks te maken en een pleidooi voor genderfluïditeit is het al evenmin: nee, vandaag is Internationale Vrouwendag en dan slaan multinationals aan het empoweren, het committen en het raisen van awareness dat het een aard heeft.
 

Nochtans beleefde de fusiegroep niet z’n beste week. En dat had alles te maken met Amazon: het bedrijf joeg alweer iedereen de stuipen op het lijf, na geruchten over de mogelijke lancering van een nieuwe keten van grootschalige supermarkten die niet zo elitair zouden zijn als Whole Foods en een pak completer dan die hoogtechnologische Amazon Go gemakswinkels-zonder-kassa. De boodschap van Bezos kon niet duidelijker zijn: de speeltijd is voorbij, nu gaan we écht concurreren. En dan nog in regio’s waar Ahold Delhaize winkel houdt. Waarop het aandeel prompt een oplawaai kreeg.

 

Hangende tuinen

Terecht? Kijk, Amazon spendeert jaarlijks een slordige 25 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling, meer dan welk ander Amerikaans bedrijf ook. En al zeker meer dan eender welke retailer in de hele wereld. Zelfs tien keer meer dan Walmart, dat nochtans geregeld met mooie innovaties uitpakt, zoals die nieuwe app die producten weet te identificeren zonder dat de barcode in beeld komt. Best aardig, maar toch. Ook na z’n scheiding heeft Jeff Bezos bijzonder diepe zakken, en hij hoeft z’n geld niet eens met retailen te verdienen. Als concurrent zou ik er toch niet helemaal gerust op zijn.
 

Bij Waitrose zijn ze wakker, dat wel: de Britse keten gaat sla kweken in z’n winkels. De groentenafdeling zal er een ware hangende tuin worden waar shoppers zelf aan het plukken gaan. Als je met Amazon wil concurreren, moet je je klanten blijven verbazen, denkt de retailer. Het is een piste. En ook HelloFresh blijft innoveren, na het meest succesvolle jaar ooit. Nog altijd dieprode cijfers hoor, maar ergens in de loop van dit jaar zou het break-even punt bereikt kunnen worden. Wie weet.

 

Sympathiek stuntteam

“Concurrentie kunnen we niet zomaar toelaten, want dan winnen de groten altijd tegen de kleintjes”, zo ongeveer klonk onze minister voor consumentenzaken begin deze week. Waarmee hij eens te meer illustreerde dat hij wel ongeveer begrijpt hoe de vrije markteconomie in elkaar zit. Goed zo. Volgens de Economische Inspectie heeft het stoute Albert Heijn inderdaad twee producten met verlies verkocht en kunnen er dus sancties volgen. Maar misschien ook niet. In elk geval heeft Kris Peeters het sympathieke stuntteam van het blauwe promotiefabriekje uitgenodigd voor een kop koffie.
 

Of dat indruk maakte? Geloof me: er weerklonk een langgerekte, oorverdovende bulderlach van Antwerpen tot Zaandam. Hoe hoog de boete ook wordt, ze zal nooit opwegen tegen de enorme hoeveelheden gratis publiciteit die de actie heeft opgeleverd. En nog oplevert, uiteraard. Zoals de Telegraaf kopte: ‘Appie is best happy’ met eender welke straf. Maarreuh, er schiet me zo plots iets te binnen: als Colruyt met gepaste prijsverlagingen reageert op producten die AH met verlies verkoopt, heeft het dan zélf ook niet met verlies verkocht? Zomaar een vraag, hoor. Het is de hoogste tijd voor een laagsteprijzenintendant, denken we.

 

Chinese Muur

Even tussendoor: ondanks mijn welgemeende complimenten van vorige week aan de communicatie-afdeling van het Gele Gevaar, heeft Jumbo veiligheidshalve toch maar besloten om de diensten van een Belgisch PR-bureau in te huren, kwestie van de juiste toon aan te slaan bij de feestelijke intrede in Pelt, straks. Initiative - IPG Mediabrands krijgt de eer. Enfin, nu nog niet: de samenwerking begint op… 1 april. Als het niet waar was, dan hadden we het wel verzonnen. Maar het is dus waar.
 

En dan terug naar Colruyt: niet voor het eerst meldden media dat het nog altijd een pak voordeliger is om met de kar door de supermarkt te rijden, dan de app te gebruiken. Omdat de prijzen bij Collect & Go nu eenmaal vaak hoger liggen dan die in de winkelrekken. De vlijtige mensen van De Standaard vergeleken op artisanale wijze amper een handvol producten, onze vrienden van Daltix haalden voor de aardigheid zo’n 6.000 referenties door hun artificieel intelligente mangel. En inderdaad: 16% van de producten vertoonde prijsverschillen tussen webshop en winkel. Doorgaans in het voordeel van de winkel. De verklaring is van een verbazende eenvoud: “we vergelijken onze onlineprijzen met die van onlineconcurrenten, en onze offlineprijzen met offlineconcurrenten.” Voor de discounter staat er dus een hele hoge Chinese Muur tussen de webshop en de winkel. Simplicity in retail, inderdaad.

 

Slimme zet

U valt van uw stoel? U bent niet de enige. Mensen die daarvoor gestudeerd hebben, zeggen dat de meeste klanten eigenlijk helemaal geen onderscheid meer maken tussen het online- en offlinekanaal. Daar werd enige tijd terug al het lelijke woord ‘omnichannel’ voor geïmporteerd. Tweeënhalf jaar geleden stelden onderzoekers van de KU Leuven dan ook op onze eigenste website dat het prijsverschil tussen Colruyt en Collect & Go bepaald geen slimme zet is.
 

In Halle moeten ze dat artikel destijds gemist hebben. Kan gebeuren. Maar het staat er nog altijd, hoor. Trouwens, hoe lang kan je blijven doen alsof Amazon niet bestaat? Op onze facebookpagina – en niet alleen daar – woeden intussen felle discussies tussen fans en critici. Colruyt-bashen is weer helemaal een ding, dezer dagen. Je zou haast medelijden krijgen met Jef. Enfin, tot je de jaarrekening nog eens bekijkt, uiteraard. Crying all the way to the bank. U ook? Tot volgende week!

 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.