FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen | RetailDetail

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Duurdere producten

“De prijsstijgingen voor foodproducten zijn het gevolg van twee zaken: prijsinflatie en shoppers die actief duurdere producten uitkiezen”, zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe bij onderzoeksbureau Nielsen. De tewerkstellingsgraad en de lonen stijgen, waardoor shoppers meer geneigd zijn om verse voeding, premium huismerken en nationale merken te kopen.
 

Het stijgende consumentenvertrouwen heeft er ook toe geleid dat mensen iets meer producten kochten (de volumes stegen met 0,3%) waardoor de totale bestedingen over 21 Europese landen jaar op jaar met 2,8% stegen, zo berekende Nielsen.
 

In België stegen de prijzen met 1,2% terwijl de volumes daalden met 0,8%, waardoor de omzet in FMCG steeg met 0,4%. Een vrij pover resultaat in vergelijking met de buurlanden: België belandde op de 20ste plaats van 21 landen. In Nederland daalden de volumes met 1,9% maar stegen de prijzen met 3,0%, waardoor de besteding er met 1,2% op vooruit gingen.

 

Goede vooruitzichten

De bestedingen aan de kassa stegen het sterkst in Turkije (+14,9%) gevolgd door Hongarije (+5,3%) en Tsjechië (+5,2%). De enige daling noteerde Nielsen in Zwitserland (-0,6%). Van de vijf grootste West-Europese landen was de groei het sterkst in Spanje (+4,2%) gevolgd door Italië (+3,1%). In Frankrijk bedroeg de groei slechts 1%.
 

De vooruitzichten zijn volgens Nielsen eerder rooskleurig. Het consumentenvertrouwen verbetert en de economie groeit – de Europese Centrale Bank verwacht een stijging van het Europese BNP met 2,2%, het hoogste cijfer in tien jaar. “We zien een verder herstel van de verkopen in het zuiden van Europa en een lagere maar duurzame groei in het noorden”, aldus Deschamps.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.