FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen | RetailDetail

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Duurdere producten

“De prijsstijgingen voor foodproducten zijn het gevolg van twee zaken: prijsinflatie en shoppers die actief duurdere producten uitkiezen”, zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe bij onderzoeksbureau Nielsen. De tewerkstellingsgraad en de lonen stijgen, waardoor shoppers meer geneigd zijn om verse voeding, premium huismerken en nationale merken te kopen.
 

Het stijgende consumentenvertrouwen heeft er ook toe geleid dat mensen iets meer producten kochten (de volumes stegen met 0,3%) waardoor de totale bestedingen over 21 Europese landen jaar op jaar met 2,8% stegen, zo berekende Nielsen.
 

In België stegen de prijzen met 1,2% terwijl de volumes daalden met 0,8%, waardoor de omzet in FMCG steeg met 0,4%. Een vrij pover resultaat in vergelijking met de buurlanden: België belandde op de 20ste plaats van 21 landen. In Nederland daalden de volumes met 1,9% maar stegen de prijzen met 3,0%, waardoor de besteding er met 1,2% op vooruit gingen.

 

Goede vooruitzichten

De bestedingen aan de kassa stegen het sterkst in Turkije (+14,9%) gevolgd door Hongarije (+5,3%) en Tsjechië (+5,2%). De enige daling noteerde Nielsen in Zwitserland (-0,6%). Van de vijf grootste West-Europese landen was de groei het sterkst in Spanje (+4,2%) gevolgd door Italië (+3,1%). In Frankrijk bedroeg de groei slechts 1%.
 

De vooruitzichten zijn volgens Nielsen eerder rooskleurig. Het consumentenvertrouwen verbetert en de economie groeit – de Europese Centrale Bank verwacht een stijging van het Europese BNP met 2,2%, het hoogste cijfer in tien jaar. “We zien een verder herstel van de verkopen in het zuiden van Europa en een lagere maar duurzame groei in het noorden”, aldus Deschamps.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.