Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks | RetailDetail

Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks

Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks

Kinderidolen op voedselproducten leiden tot overgewicht, zegt Foodwatch. De voedselwaakhond vindt daarom dat Studio 100 moet stoppen met Maya de Bij-fruitsap, K3-chips en andere Kabouter Plop-koekjes.

"Stop kindermarketing voor onverantwoorde producten"

"Maya de Bij, clown Bumba, K3 en Kabouter Plop, de helden van jonge kinderen, worden misbruikt voor het aanprijzen van onverantwoorde voedselproducten. Dankzij Studio 100 jengelen kinderen in de winkel met succes om veel te zoete drankjes en te vette, zoete en zoute chips, koekjes en broodbeleg. Hoog tijd voor het multimediabedrijf om zijn verantwoordelijkheid te nemen", zo stelt Foodwatch.

 

De voedselwaakhond - voor alle duidelijkheid geen overheidsinstelling maar een private consumentenbeweging - onderzocht de samenstelling van 24 producten met de beeltenis van de razend populaire figuurtjes van Studio 100. De balans is zwaar: van de 24 producten bevatten er 20 te veel suiker, 4 te veel vet, 13 te veel verzadigde vetten en 4 te veel zout. "Volgens de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie zou niet één van de 24 producten mogen worden aangeprezen bij kinderen", klinkt het.

 

Foodwatch is meteen een e-mailactie gestart tegen Studio 100 om het bedrijf ertoe aan te zetten deze "kindermarketing voor onverantwoorde producten" stop te zetten. Vanochtend hadden al ruim 2.600 mensen de mail verstuurd. Al is Studio 100 niet de enige die zijn kinderidolen 'verhuurt' aan snoep- en koekfabrikanten. "Ook Disney, Nickelodeon en de Efteling doen dat", erkent de consumentenorganisatie.

 

"Evenwichtig licentie-aanbod"

In een schriftelijke reactie laat Studio 100 weten dat het "bij het afsluiten van licenties streeft naar een zo evenwichtig mogelijk aanbod. Dit wil zeggen dat wij enerzijds licenties verlenen aan derden om onze figuren te gebruiken ter promotie van producten zoals fruit en brood, maar ook voor andere producten zoals ijsjes enkoekjes. Al deze producten maken deel uit van het leven van een kind."

 

"De licentiepartners die wij kiezen zijn van hoge kwaliteit, bijvoorbeeld de wereldvermaarde koekjesbakker Jules Destrooper. Zij staan garant voor de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgevingen. Belangrijk om te weten is dat Foodwatch een private non-profitorganisatie is, opgericht door voormalig Greenpeace-directeur Thilo Bode. Deze organisatie vertegenwoordigt niet de overheid", voegt het bedrijf van Gert Verhulst en Hans Bourlon er nog aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".