Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks | RetailDetail

Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks

Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks

Kinderidolen op voedselproducten leiden tot overgewicht, zegt Foodwatch. De voedselwaakhond vindt daarom dat Studio 100 moet stoppen met Maya de Bij-fruitsap, K3-chips en andere Kabouter Plop-koekjes.

"Stop kindermarketing voor onverantwoorde producten"

"Maya de Bij, clown Bumba, K3 en Kabouter Plop, de helden van jonge kinderen, worden misbruikt voor het aanprijzen van onverantwoorde voedselproducten. Dankzij Studio 100 jengelen kinderen in de winkel met succes om veel te zoete drankjes en te vette, zoete en zoute chips, koekjes en broodbeleg. Hoog tijd voor het multimediabedrijf om zijn verantwoordelijkheid te nemen", zo stelt Foodwatch.

 

De voedselwaakhond - voor alle duidelijkheid geen overheidsinstelling maar een private consumentenbeweging - onderzocht de samenstelling van 24 producten met de beeltenis van de razend populaire figuurtjes van Studio 100. De balans is zwaar: van de 24 producten bevatten er 20 te veel suiker, 4 te veel vet, 13 te veel verzadigde vetten en 4 te veel zout. "Volgens de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie zou niet één van de 24 producten mogen worden aangeprezen bij kinderen", klinkt het.

 

Foodwatch is meteen een e-mailactie gestart tegen Studio 100 om het bedrijf ertoe aan te zetten deze "kindermarketing voor onverantwoorde producten" stop te zetten. Vanochtend hadden al ruim 2.600 mensen de mail verstuurd. Al is Studio 100 niet de enige die zijn kinderidolen 'verhuurt' aan snoep- en koekfabrikanten. "Ook Disney, Nickelodeon en de Efteling doen dat", erkent de consumentenorganisatie.

 

"Evenwichtig licentie-aanbod"

In een schriftelijke reactie laat Studio 100 weten dat het "bij het afsluiten van licenties streeft naar een zo evenwichtig mogelijk aanbod. Dit wil zeggen dat wij enerzijds licenties verlenen aan derden om onze figuren te gebruiken ter promotie van producten zoals fruit en brood, maar ook voor andere producten zoals ijsjes enkoekjes. Al deze producten maken deel uit van het leven van een kind."

 

"De licentiepartners die wij kiezen zijn van hoge kwaliteit, bijvoorbeeld de wereldvermaarde koekjesbakker Jules Destrooper. Zij staan garant voor de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgevingen. Belangrijk om te weten is dat Foodwatch een private non-profitorganisatie is, opgericht door voormalig Greenpeace-directeur Thilo Bode. Deze organisatie vertegenwoordigt niet de overheid", voegt het bedrijf van Gert Verhulst en Hans Bourlon er nog aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.