Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks

Foodwatch richt pijlen op Studio 100-snacks

Kinderidolen op voedselproducten leiden tot overgewicht, zegt Foodwatch. De voedselwaakhond vindt daarom dat Studio 100 moet stoppen met Maya de Bij-fruitsap, K3-chips en andere Kabouter Plop-koekjes.

"Stop kindermarketing voor onverantwoorde producten"

"Maya de Bij, clown Bumba, K3 en Kabouter Plop, de helden van jonge kinderen, worden misbruikt voor het aanprijzen van onverantwoorde voedselproducten. Dankzij Studio 100 jengelen kinderen in de winkel met succes om veel te zoete drankjes en te vette, zoete en zoute chips, koekjes en broodbeleg. Hoog tijd voor het multimediabedrijf om zijn verantwoordelijkheid te nemen", zo stelt Foodwatch.

 

De voedselwaakhond - voor alle duidelijkheid geen overheidsinstelling maar een private consumentenbeweging - onderzocht de samenstelling van 24 producten met de beeltenis van de razend populaire figuurtjes van Studio 100. De balans is zwaar: van de 24 producten bevatten er 20 te veel suiker, 4 te veel vet, 13 te veel verzadigde vetten en 4 te veel zout. "Volgens de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie zou niet één van de 24 producten mogen worden aangeprezen bij kinderen", klinkt het.

 

Foodwatch is meteen een e-mailactie gestart tegen Studio 100 om het bedrijf ertoe aan te zetten deze "kindermarketing voor onverantwoorde producten" stop te zetten. Vanochtend hadden al ruim 2.600 mensen de mail verstuurd. Al is Studio 100 niet de enige die zijn kinderidolen 'verhuurt' aan snoep- en koekfabrikanten. "Ook Disney, Nickelodeon en de Efteling doen dat", erkent de consumentenorganisatie.

 

"Evenwichtig licentie-aanbod"

In een schriftelijke reactie laat Studio 100 weten dat het "bij het afsluiten van licenties streeft naar een zo evenwichtig mogelijk aanbod. Dit wil zeggen dat wij enerzijds licenties verlenen aan derden om onze figuren te gebruiken ter promotie van producten zoals fruit en brood, maar ook voor andere producten zoals ijsjes enkoekjes. Al deze producten maken deel uit van het leven van een kind."

 

"De licentiepartners die wij kiezen zijn van hoge kwaliteit, bijvoorbeeld de wereldvermaarde koekjesbakker Jules Destrooper. Zij staan garant voor de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgevingen. Belangrijk om te weten is dat Foodwatch een private non-profitorganisatie is, opgericht door voormalig Greenpeace-directeur Thilo Bode. Deze organisatie vertegenwoordigt niet de overheid", voegt het bedrijf van Gert Verhulst en Hans Bourlon er nog aan toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top