Foodwe.org bekampt nu ook in Vlaanderen voedselverspilling

Foodwe.org bekampt nu ook in Vlaanderen voedselverspilling

Na Wallonië en Brussel is de vzw Foodwe nu ook in Vlaanderen gestart met een internetplatform dat via meer voedselschenkingen aan goede doelen de voedselverspilling wil tegengaan.

Eerste deals rond

Het principe achter Foodwe is eenvoudig: supermarkten, producenten, veilingen, restaurants of andere professionals in de voedingsindustrie kunnen hun onverkochte voedingsmiddelen, zolang die nog geschikt zijn voor menselijke consumptie, online beschikbaar maken.

 

Goede doelen en liefdadigheidsinstellingen die op zoek zijn naar voedingspartijen, kunnen via het platform hun belangstelling bekend maken en de goederen vervolgens ophalen, volgens het intussen welbekende P2P-principe.

 

In Wallonië telt Foodwe naar eigen zeggen al 150 schenkers en begunstigden en werden er al tientallen transacties gedaan, klinkt het. Ook in Vlaanderen zou de vzw al heel wat samenwerkingsakkoorden hebben met professionals in de voedingssector en andere actoren die betrokken zijn bij het verminderen van voedselverspilling.

 

"Elk jaar wordt wereldwijd zo'n 1,3 miljard ton voedsel verspild, dat is een derde van de jaarlijkse productie wereldwijd. Met alle voedsel dat alleen al in Europa wordt verspild, zouden 200 miljoen mensen gevoed kunnen worden", aldus nog Foodwe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top