Foodwe.org bekampt nu ook in Vlaanderen voedselverspilling | RetailDetail

Foodwe.org bekampt nu ook in Vlaanderen voedselverspilling

Foodwe.org bekampt nu ook in Vlaanderen voedselverspilling

Na Wallonië en Brussel is de vzw Foodwe nu ook in Vlaanderen gestart met een internetplatform dat via meer voedselschenkingen aan goede doelen de voedselverspilling wil tegengaan.

Eerste deals rond

Het principe achter Foodwe is eenvoudig: supermarkten, producenten, veilingen, restaurants of andere professionals in de voedingsindustrie kunnen hun onverkochte voedingsmiddelen, zolang die nog geschikt zijn voor menselijke consumptie, online beschikbaar maken.

 

Goede doelen en liefdadigheidsinstellingen die op zoek zijn naar voedingspartijen, kunnen via het platform hun belangstelling bekend maken en de goederen vervolgens ophalen, volgens het intussen welbekende P2P-principe.

 

In Wallonië telt Foodwe naar eigen zeggen al 150 schenkers en begunstigden en werden er al tientallen transacties gedaan, klinkt het. Ook in Vlaanderen zou de vzw al heel wat samenwerkingsakkoorden hebben met professionals in de voedingssector en andere actoren die betrokken zijn bij het verminderen van voedselverspilling.

 

"Elk jaar wordt wereldwijd zo'n 1,3 miljard ton voedsel verspild, dat is een derde van de jaarlijkse productie wereldwijd. Met alle voedsel dat alleen al in Europa wordt verspild, zouden 200 miljoen mensen gevoed kunnen worden", aldus nog Foodwe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.