RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frans Muller (Ahold Delhaize) trekt lessen uit de coronacrisis

icon
Food8 mei, 2020

Huismerken en online boodschappen hebben nu de wind mee, denkt CEO Frans Muller van Ahold Delhaize. Als retailer wil hij kortere en meer transparante bevoorradingslijnen.

 

Enorme kosten

De uitstekende cijfers die retailgroep Ahold Delhaize afgelopen week kon voorleggen, bezorgen topman Frans Muller gemengde gevoelens. “Voedsel is een veilige haven, een robuuste sector in tijden van crisis. Toch kan ik er niet heel blij van worden. Ik presenteer zulke cijfers liever in een wereld zonder pandemie. En de economische neergang die zeker gaat komen is voor niemand goed”, zegt hij in een reactie aan NRC.

 

De impact van thuiswerken zal al bij al beperkt blijven, denkt hij, al verwacht hij wel een aanhoudend positief effect als restaurants dicht blijven en mensen ’s avonds meer thuis eten. Bovendien wijst hij erop dat met de omzetgroei ook flink hogere kosten gepaard gaan. “We hebben 40.000 mensen moeten aannemen om de pieken en het ziekteverzuim op te vangen“, zegt hij aan het FD. “In de winkels hebben we aanpassingen moeten maken, zoals spatschermen bij de kassa’s, beveiligers en bewegwijzering. En we hadden enorme kosten in de voedselketen.”

 

Kortere aanvoerlijnen

De lege rekken als gevolg van hamsteraankopen waren niet te vermijden, denkt Muller. Ze zijn het resultaat van een erg efficiënte bevoorradingsketen: winkels hebben nauwelijks nog voorraad en worden tot driemaal per dag beleverd. Dat heeft een keerzijde: een gebrek aan flexibiliteit. Toch zullen winkels geen grotere voorraden gaan aanhouden, want daar hebben ze de ruimte niet voor.

 

Wel denkt het bedrijf aan andere afspraken met leveranciers en een andere inrichting van de distributiecentra. “Alle retailers moeten hiervan proberen te leren. Waar ligt onze voorraad, waar ontstaan mogelijk tekorten, kunnen we veiligheidsvoorraden aanleggen? Je kan garnalen uit Vietnam halen, maar als de verpakking uit China moet komen en de fabrieken daar dichtgaan, heb je alsnog een probleem.”

 

Bedrijven hebben door de crisis meer inzicht gekregen in hun aanvoerketens, en dat is positief: “We willen kortere aanvoerlijnen, maar vooral ook meer transparantie in die lijnen. Met wie werken we precies? Welke compromissen sluiten we met leveranciers, die mogelijk ten koste gaan van duurzaamheid? Dat zijn vragen die we als grote bedrijven moeten beantwoorden.”

 

Groei voor online en huismerken

In elk geval verwacht Muller een verdere groei voor online. In Nederland opent Albert Heijn daarom versneld twee nieuwe distributiecentra voor online boodschappen. E-commerce hoeft niet te kannibaliseren op de stenen winkels, denkt hij: omnichannelklanten zijn winstgevender. Door de week hebben ze het druk en bestellen ze online, in het weekend komen ze naar de winkel. Wel wil hij nadenken over de bezorgkosten.

 

Ook zal de grotere aandacht voor gezondheid een thema blijven: mensen weten nu wat overgewicht betekent als je corona krijgt. Daarnaast zal de vraag naar goedkopere huismerken aanhouden, nu het economisch minder goed gaat. Of de coronacrisis een vertraging kan veroorzaken in de verduurzaming die Ahold Delhaize nastreeft? Dat denkt de topman niet: “Ik denk dat consumenten door deze crisis juist veel meer zijn gaan nadenken over zaken die hiermee te maken hebben: voedselverspilling, energievoorziening, goederenvervoer, ontbossing. Ik denk dat er aan tafel meer over wordt gesproken, door ouders en kinderen. Corona zorgt voor meer bewustwording.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN