Franse diepvriesketen Thiriet opent eerste Belgische vestiging | RetailDetail

Franse diepvriesketen Thiriet opent eerste Belgische vestiging

Franse diepvriesketen Thiriet opent eerste Belgische vestiging

De Franse diepvriesketen Thiriet heeft zijn zinnen gezet op ons land en opende zopas een eerste vestiging - meteen met afhaalpunt - in Waterloo. Hoeveel vestigingen nog bijkomen, is niet duidelijk, maar het blijft zeker niet bij die ene.

Al 180 winkels en 1,5 miljoen klanten

De eerste Belgische vestiging (bekijk hier de fotoreportage) is een franchisewinkel, die is opgestart onder de vleugels van Eric Hubert, de man achter de Belgische Leader Price-winkels.

 

De Franse keten mag bij ons dan al een nobele onbekende zijn, in Frankrijk is de groep het nummer twee, na Picard (dat in 2012 ook al vanuit Waterloo de verovering van ons land startte) en zelfs marktleider in thuislevering van diepvriesproducten. Thiriet telt alles samen 180 vestigingen (Luxemburg inbegrepen) en 2.800 medewerkers. Die verwelkomen op jaarbasis zo'n anderhalf miljoen klanten, goed voor een omzet van om en bij de 400 miljoen euro.

 

De roots van de groep liggen in Eloyes (Vogezen), waar Claude Thiriet in 1966 de familiale bakkerij overnam. Enkele jaren later startte hij met thuislevering via catalogusverkoop en in 1985 opent de groep zijn eerste diepvrieswinkel. Intussen zijn het er 180 - doorgaans 250 à 350 m² groot - die zowat 1.200 producten aanbieden: naast 450 referenties ijs en patisserie ook groenten en fruit, vlees, vis en uiteraard bereide maaltijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.