De duurzame e-commercespeler Le Fourgon, die producten in statiegeldverpakking met elektrische bestelwagens aan huis bezorgt, wil zijn Franse succesverhaal exporteren naar België: de start-up debuteert in Luik.
Belgisch assortiment
Le Fourgon bezorgt dranken, pasta, rijst, schoonheidsproducten en huishoudelijke producten met statiegeld aan huis en haalt de lege verpakkingen bij de volgende ronde weer op, met 100% elektrische bestelwagens, en zonder dat de klant het statiegeld vooraf hoeft te betalen. De circulaire startup, die in 2021 in Frankrijk werd opgericht, heeft al meer dan 80.000 klanten in Frankrijk overtuigd en al meer dan 30 miljoen verpakkingen hergebruikt. Het bedrijf is intussen rendabel.
Nu start Le Fourgon ook met leveringen in België, binnen een straal van 50 km rond zijn magazijn in Luik. Het doel is om het milieuvriendelijke model hier te testen en vervolgens geleidelijk uit te breiden naar andere regio’s. Het bedrijf heeft zijn aanbod aangepast aan de Belgische markt en geeft prioriteit aan producten die afkomstig zijn van minder dan 150 km: Belgische bieren, wijnen uit Namen, melk van Inex, sappen van de merken Looza of Pajottelander… Le Fourgon krijgt hierbij de steun van het Luikse investeringsfonds Noshaq.
Hergebruik is duurzamer
Klanten plaatsen hun bestelling via de website of de mobiele app, kiezen een bezorgmoment en krijgen hun order geleverd met een elektrisch voertuig. Bij de volgende levering haalt Le Fourgon de lege verpakkingen op. Ze worden gewassen en tot 40 keer opnieuw in omloop gebracht. Als de verpakkingen binnen 60 dagen worden teruggebracht, wordt er geen statiegeldbedrag in rekening gebracht. Voor een gemiddeld winkelmandje met ongeveer twintig essentiële producten is de startup volgens een eigen berekening amper één euro duurder dan de supermarkt, voor een gelijkwaardige kwaliteit.
Volgens Le Fourgon bespaart een hergebruikte verpakking 75% energie, 79% CO₂ en 33% water. Een levenscyclusanalyse wijst uit dat het hergebruikmodel al vanaf drie keer gebruik milieuvriendelijker is dan wegwerpverpakkingen. Na zes keer hergebruik heeft het een kleinere milieu-impact dan HDPE-plastic of Tetra Pak. De startup heeft ook een aanbod voor evenementen en bedrijven.


