Franse wijnen en sterkedrank zien export naar China kelderen | RetailDetail

Franse wijnen en sterkedrank zien export naar China kelderen

Franse wijnen en sterkedrank zien export naar China kelderen

De verkoop van Franse wijnen en sterkedrank in het buitenland is vorig jaar met 2,8% gedaald, zowel in waarde als volume. De export naar ons land bleef stabiel, die naar China tuimelde 17% omlaag.

Export zakt tot 10,8 miljard euro

Frankrijk exporteerde in 2014 voor 10,8 miljard euro aan wijnen en sterkedrank, zo becijferde de Fédération des Exportateurs de Vins et Spiritueux français (FEVS). Dat blijft een flink bedrag, maar ligt toch bijna 3% onder het niveau van het jaar voordien.

 

Toch blijft FEVS-voorzitter Christophe Navarre positief: "Dit is de derde beste prestatie ooit in de geschiedenis van de wijnen en sterkedrank en het vierde jaar op rij dat we boven de grens van de 10 miljard euro eindigen."

 

België stabiel, China flink in de min

De belangrijkste uitvoermarkt blijft de Verenigde Staten, met zelfs een groei in 2014 van 4%. In Europa waren er goede cijfers voor de uitvoer naar Duitsland en Zweden, terwijl Spanje en Italië weer aanknopen met groei. De uitvoer naar Oost-Europa leed onder de crisis in Oekraïne en de val de roebel.

 

België, de zesde belangrijkste afzetmarkt voor Franse wijnen en sterkedranken, bleef stabiel in 2014: er werd vorig jaar voor 596 miljoen euro naar ons land geëxporteerd.

 

De uitvoer naar China kreeg echter zware klappen als gevolg van de strijd tegen de corruptie die de overheid nu al enkele jaren voert, waardoor (Franse) kwaliteitsdranken niet meer zomaar cadeau gegeven mogen worden. Zo viel de export liefst 17,4% terug tot 681 miljoen euro; in 2013 ging het ook al om een daling met 18%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.