Fraude-onderzoek bij AD Delhaize | RetailDetail

Fraude-onderzoek bij AD Delhaize

Fraude-onderzoek bij AD Delhaize

Vorige week zijn belastinginspecteurs binnengevallen in een twintigtal AD Delhaizes en in privéwoningen van de zelfstandige uitbaters in Vlaanderen en het Brusselse. Dat werd gemeld door De Tijd en het nieuws wordt bevestigd door Delhaize zelf.

Belastingfraude

Volgens de belastinginspectie zouden de zelfstandige uitbaters een fraudesysteem hebben opgezet om een deel van hun omzet verborgen te houden voor de fiscus. De klant zou daar op zijn kasticket niets van merken, maar de fiscus vermoedt dat de omzetgegevens vervolgens niet waarheidsgetrouw in de boekhouding worden opgenomen, aldus de zakenkrant.

 

Om na te gaan of de betrokken handelaars omzet in het zwart draaien, heeft de fiscus tijdens de gecoördineerde actie massa’s computergegevens gekopieerd in de bezochte winkels.

 

'Hoofdzetel kreeg vragen'

Op de hoofdzetel in Brussel wil men niet veel commentaar kwijt, maar wordt wel bevestigd dat "Delhaize België vragen [heeft] gekregen over het systeem van de zelfstandige uitbaters. Delhaize heeft alle vragen beantwoord en wij wachten de verdere resultaten van het onderzoek af", aldus woordvoerder Roel Dekelver.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.