FrieslandCampina stopt samenwerking met groep Belgische melkboeren | RetailDetail

FrieslandCampina stopt samenwerking met groep Belgische melkboeren

FrieslandCampina stopt samenwerking met groep Belgische melkboeren

FrieslandCampina Belgium heeft besloten om de samenwerking met 443 Belgische melkveehouders stop te zetten. Dat doet het omdat er meer melk wordt geproduceerd dan het bedrijf kan afzetten.

Boerenbond ontevreden

FrieslandCampina laat de boeren wel niet in de kou staan, want vanaf 1 februari zal Milcobel instaan voor de afname van circa 180 miljoen liter melk bij de 443 Belgische melkveehouders. FrieslandCampina zal zijn melk halen bij de 441 leveranciers-melkveehouders en zijn 28 Belgische leden-melkveehouders.


"FrieslandCampina heeft er alles aan gedaan om de continuïteit van de melkveebedrijven te verzekeren. In Milcobel heeft FrieslandCampina een geschikte partner voor de overdracht van een deel van de melkophaling gevonden", zegt Katrien Bousson, General Manager FrieslandCampina Belgium, aan Gondola. Melkveehouders die niet akkoord gaan met de stap naar Milcobel, kunnen nog tot juli 2016 samenwerken met FrieslandCampina.

 

De Boerenbond is ondertussen niet te spreken over de beslissing van FrieslandCampina. "FrieslandCampina neemt hier een loopje met de vertrouwensrelatie met zijn leveranciers. Een brutale en cynische agressie voor de helft van hun Vlaamse melkleveranciers die, net nu de zuivelmarkt in een zware crisis zit, op straat worden gezet en op zoek moeten naar een andere afnemer voor hun melk", zegt het in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top