FrieslandCampina stopt samenwerking met groep Belgische melkboeren | RetailDetail

FrieslandCampina stopt samenwerking met groep Belgische melkboeren

FrieslandCampina stopt samenwerking met groep Belgische melkboeren

FrieslandCampina Belgium heeft besloten om de samenwerking met 443 Belgische melkveehouders stop te zetten. Dat doet het omdat er meer melk wordt geproduceerd dan het bedrijf kan afzetten.

Boerenbond ontevreden

FrieslandCampina laat de boeren wel niet in de kou staan, want vanaf 1 februari zal Milcobel instaan voor de afname van circa 180 miljoen liter melk bij de 443 Belgische melkveehouders. FrieslandCampina zal zijn melk halen bij de 441 leveranciers-melkveehouders en zijn 28 Belgische leden-melkveehouders.


"FrieslandCampina heeft er alles aan gedaan om de continuïteit van de melkveebedrijven te verzekeren. In Milcobel heeft FrieslandCampina een geschikte partner voor de overdracht van een deel van de melkophaling gevonden", zegt Katrien Bousson, General Manager FrieslandCampina Belgium, aan Gondola. Melkveehouders die niet akkoord gaan met de stap naar Milcobel, kunnen nog tot juli 2016 samenwerken met FrieslandCampina.

 

De Boerenbond is ondertussen niet te spreken over de beslissing van FrieslandCampina. "FrieslandCampina neemt hier een loopje met de vertrouwensrelatie met zijn leveranciers. Een brutale en cynische agressie voor de helft van hun Vlaamse melkleveranciers die, net nu de zuivelmarkt in een zware crisis zit, op straat worden gezet en op zoek moeten naar een andere afnemer voor hun melk", zegt het in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.