Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS | RetailDetail

Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Volgens Amerikaanse specialisten is de toenadering tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize in grote mate ingegeven door de sterke concurrentie aan de Amerikaanse oostkust. Om daar levensvatbaar te blijven, moeten de twee hun krachten bundelen, zo klinkt het.

Geen andere keuze

De twee retailgroepen kondigden in mei officieel aan dat ze preliminaire gesprekken aan het voeren zijn met het oog op de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen. Het Financieel Dagblad citeert vandaag retailexperten die beweren dat alvast aan de Amerikaanse oostkust dergelijke samenwerking nodig is om op lange termijn te kunnen overleven. 

 

In de Verenigde Staten zijn de afgelopen jaren een aantal grote fusies en overnames gebeurd: in 2013 nog nam de supermarktgroep Kroger sectorgenoot Harris Teeter over voor 2,6 miljard dollar, en begin dit jaar voltrok zich nog de fusie tussen Safeway en Albertson's - samen goed voor 2.230 winkels.

 

Het FD citeert Neil Stern van McMillan Doolittle die uitlegt dat de detailhandel niet veel meer kan doen dan fuseren, aangezien er niet veel traditionele supermarkten worden bijgebouwd. Toch volgt ook een waartschuwing van de specialist: "Bedrijven hebben de neiging de kostenbesparingen te overschatten en de tijd die nodig is voor integratie te onderschatten. Ahold en Delhaize hebben eigen formules, met verschillende promotiestrategieën en verschillende concurrenten."

 

Meerwaarde

Aan de Amerikaanse oostkust vullen Ahold en Delhaize, dat in de VS actief is met de ketens Food Lion en Hannaford, elkaar aan: ze zijn er allebei actief, maar lopen elkaar niet voor de voeten. De meer dan 2000 supermarkten die beide concerns hebben, overlappen volgens analisten maar in beperkte mate, hoogstens 20%, aldus nog het FD.

 

Beide groepen hebben elkaar wat te bieden in de VS, zo leren we van verschillende experts. Terwijl Delhaize een lagere kosten en een distributieketen heeft (Ahold besteedt die uit), is de Nederlandse groep sterker op het vlak van winstontwikkeling en heeft het geïnvesteerd in groeiformules.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.