Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Volgens Amerikaanse specialisten is de toenadering tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize in grote mate ingegeven door de sterke concurrentie aan de Amerikaanse oostkust. Om daar levensvatbaar te blijven, moeten de twee hun krachten bundelen, zo klinkt het.

Geen andere keuze

De twee retailgroepen kondigden in mei officieel aan dat ze preliminaire gesprekken aan het voeren zijn met het oog op de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen. Het Financieel Dagblad citeert vandaag retailexperten die beweren dat alvast aan de Amerikaanse oostkust dergelijke samenwerking nodig is om op lange termijn te kunnen overleven. 

 

In de Verenigde Staten zijn de afgelopen jaren een aantal grote fusies en overnames gebeurd: in 2013 nog nam de supermarktgroep Kroger sectorgenoot Harris Teeter over voor 2,6 miljard dollar, en begin dit jaar voltrok zich nog de fusie tussen Safeway en Albertson's - samen goed voor 2.230 winkels.

 

Het FD citeert Neil Stern van McMillan Doolittle die uitlegt dat de detailhandel niet veel meer kan doen dan fuseren, aangezien er niet veel traditionele supermarkten worden bijgebouwd. Toch volgt ook een waartschuwing van de specialist: "Bedrijven hebben de neiging de kostenbesparingen te overschatten en de tijd die nodig is voor integratie te onderschatten. Ahold en Delhaize hebben eigen formules, met verschillende promotiestrategieën en verschillende concurrenten."

 

Meerwaarde

Aan de Amerikaanse oostkust vullen Ahold en Delhaize, dat in de VS actief is met de ketens Food Lion en Hannaford, elkaar aan: ze zijn er allebei actief, maar lopen elkaar niet voor de voeten. De meer dan 2000 supermarkten die beide concerns hebben, overlappen volgens analisten maar in beperkte mate, hoogstens 20%, aldus nog het FD.

 

Beide groepen hebben elkaar wat te bieden in de VS, zo leren we van verschillende experts. Terwijl Delhaize een lagere kosten en een distributieketen heeft (Ahold besteedt die uit), is de Nederlandse groep sterker op het vlak van winstontwikkeling en heeft het geïnvesteerd in groeiformules.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Amazon Fresh nu ook van start in Hamburg

19/07/2017

Amazon blijft zijn Amazon Fresh-service verder uitbreiden in Duitsland. Na Berlijn en Potsdam is de online supermarkt nu ook te vinden in een groot deel van Hamburg. Amazon startte enkele maanden geleden met Fresh in Duitsland.

Subway werkt aan nieuw concept

19/07/2017

Fastfoodketen Subway is in een beperkt aantal vestigingen begonnen met de test van een nieuw concept. Daarbij werd de visuele invulling aangepakt, maar zijn er ook enkele technologische vernieuwingen doorgevoerd.

Back to top