Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Volgens Amerikaanse specialisten is de toenadering tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize in grote mate ingegeven door de sterke concurrentie aan de Amerikaanse oostkust. Om daar levensvatbaar te blijven, moeten de twee hun krachten bundelen, zo klinkt het.

Geen andere keuze

De twee retailgroepen kondigden in mei officieel aan dat ze preliminaire gesprekken aan het voeren zijn met het oog op de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen. Het Financieel Dagblad citeert vandaag retailexperten die beweren dat alvast aan de Amerikaanse oostkust dergelijke samenwerking nodig is om op lange termijn te kunnen overleven. 

 

In de Verenigde Staten zijn de afgelopen jaren een aantal grote fusies en overnames gebeurd: in 2013 nog nam de supermarktgroep Kroger sectorgenoot Harris Teeter over voor 2,6 miljard dollar, en begin dit jaar voltrok zich nog de fusie tussen Safeway en Albertson's - samen goed voor 2.230 winkels.

 

Het FD citeert Neil Stern van McMillan Doolittle die uitlegt dat de detailhandel niet veel meer kan doen dan fuseren, aangezien er niet veel traditionele supermarkten worden bijgebouwd. Toch volgt ook een waartschuwing van de specialist: "Bedrijven hebben de neiging de kostenbesparingen te overschatten en de tijd die nodig is voor integratie te onderschatten. Ahold en Delhaize hebben eigen formules, met verschillende promotiestrategieën en verschillende concurrenten."

 

Meerwaarde

Aan de Amerikaanse oostkust vullen Ahold en Delhaize, dat in de VS actief is met de ketens Food Lion en Hannaford, elkaar aan: ze zijn er allebei actief, maar lopen elkaar niet voor de voeten. De meer dan 2000 supermarkten die beide concerns hebben, overlappen volgens analisten maar in beperkte mate, hoogstens 20%, aldus nog het FD.

 

Beide groepen hebben elkaar wat te bieden in de VS, zo leren we van verschillende experts. Terwijl Delhaize een lagere kosten en een distributieketen heeft (Ahold besteedt die uit), is de Nederlandse groep sterker op het vlak van winstontwikkeling en heeft het geïnvesteerd in groeiformules.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top