Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS | RetailDetail

Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Fusie Ahold en Delhaize nodig om te overleven in VS

Volgens Amerikaanse specialisten is de toenadering tussen het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize in grote mate ingegeven door de sterke concurrentie aan de Amerikaanse oostkust. Om daar levensvatbaar te blijven, moeten de twee hun krachten bundelen, zo klinkt het.

Geen andere keuze

De twee retailgroepen kondigden in mei officieel aan dat ze preliminaire gesprekken aan het voeren zijn met het oog op de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen. Het Financieel Dagblad citeert vandaag retailexperten die beweren dat alvast aan de Amerikaanse oostkust dergelijke samenwerking nodig is om op lange termijn te kunnen overleven. 

 

In de Verenigde Staten zijn de afgelopen jaren een aantal grote fusies en overnames gebeurd: in 2013 nog nam de supermarktgroep Kroger sectorgenoot Harris Teeter over voor 2,6 miljard dollar, en begin dit jaar voltrok zich nog de fusie tussen Safeway en Albertson's - samen goed voor 2.230 winkels.

 

Het FD citeert Neil Stern van McMillan Doolittle die uitlegt dat de detailhandel niet veel meer kan doen dan fuseren, aangezien er niet veel traditionele supermarkten worden bijgebouwd. Toch volgt ook een waartschuwing van de specialist: "Bedrijven hebben de neiging de kostenbesparingen te overschatten en de tijd die nodig is voor integratie te onderschatten. Ahold en Delhaize hebben eigen formules, met verschillende promotiestrategieën en verschillende concurrenten."

 

Meerwaarde

Aan de Amerikaanse oostkust vullen Ahold en Delhaize, dat in de VS actief is met de ketens Food Lion en Hannaford, elkaar aan: ze zijn er allebei actief, maar lopen elkaar niet voor de voeten. De meer dan 2000 supermarkten die beide concerns hebben, overlappen volgens analisten maar in beperkte mate, hoogstens 20%, aldus nog het FD.

 

Beide groepen hebben elkaar wat te bieden in de VS, zo leren we van verschillende experts. Terwijl Delhaize een lagere kosten en een distributieketen heeft (Ahold besteedt die uit), is de Nederlandse groep sterker op het vlak van winstontwikkeling en heeft het geïnvesteerd in groeiformules.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".