Gedoogperiode legbatterijen loopt af: gaan eierprijzen stijgen?

Gedoogperiode legbatterijen loopt af: gaan eierprijzen stijgen?

Op 31 juli loopt de gedoogperiode af die van start ging toen begin dit jaar het verbod op huisvestiging van leghennen in klassieke batterijkooien werd ingevoerd. Als gevolg van dat verbod schoten de eierprijzen de hoogte in, en de vrees bestaat dat dat nu ook gaat gebeuren. Het Departement Landbouw en Visserij verwacht echter niet dat het opnieuw zo'n vaart zal lopen.

Vraag kleiner, aanbod groter

Begin dit jaar stegen de eierprijzen tot het hoogste niveau van de voorbije vijftien jaar. Dat kwam niet alleen door het toen net ingevoerde verbod op eieren uit klassieke kooisystemen, maar ook door de koude winter overal in Europa en de traditioneel grote vraag rond de paasperiode.

 

Nu de gedoogperiode eind deze maand afloopt - 10 lidstaten waren begin dit jaar nog niet klaar en kregen uitstel tot 31 juli - leeft in de markt de vrees voor een nieuwe prijsstijging. Toch denkt het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw op gezag van het Departement Landbouw en Visserij dat het einde van het gedoogbeleid de eierprijs niet zal doen stijgen: "De vraag is een stuk lager dan begin dit jaar en het aanbod is sterk gestegen."

 

Dat de vraag kleiner is, heeft alles te maken met de vakantie: er is de traditionele uittocht, de scholen zijn dicht en de verwerkende industrie draait op een lager pitje. "Daarenboven lijken de verwerkers momenteel aarzelend te zijn in hun aankooppolitiek en ook de distributie lijkt minder gretig om aan te kopen."

 

Doordat de meeste eierproducenten zich inmiddels hebben aangepast en alweer op volle toeren draaien, verwacht de EU een forse toename van het aanbod. "Dat is ook merkbaar in België: voor de eerste zes maanden van dit jaar zijn er 55% meer leghennen opgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Vanuit de sector bestaat zelfs de vrees voor overproductie", aldus nog de landbouwadministratie.

 

Nog 40 miljoen leghennen in kooien

Volgens Europese schattingen zouden er begin juli toch nog altijd 40 miljoenen leghennen in traditionele kooisystemen opgesloten zitten. De vraag is wat met die dieren (en hun eieren) zal gebeuren: "Een cruciale factor hierbij zal de manier zijn waarop de lidstaten zullen optreden tegen overtredingen."

 

De FOD Volksgezondheid heeft alvast te kennen gegeven om streng op te treden tegen Belgische producenten die na 31 juli nog niet in orde zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top