Geen aparte campagnes meer voor Cola light of Cola zero

Geen aparte campagnes meer voor Cola light of Cola zero

Coca-Cola gaat zijn reclamestrategie aanpassen: gedaan met een aparte aanpak en afzonderlijke campagnes voor classic, light, zero en life, voortaan is er in de communicatie alleen nog Coca-Cola.

Coca-Cola treedt als één familie naar buiten

De aparte campagnes en de aparte aanpak per product waren organisch gegroeid: telkens als Coca-Cola een nieuw product introduceerde, werd er een andere commerciële ploeg op gezet. Die tekende een specifieke aanpak uit met eigen merkwaarden.

 

Daar wil Coca-Cola nu vanaf: het wil opnieuw communiceren naar de klant onder de algemene hoofding van Coca-Cola, daarna is het aan de klant om te kiezen welk product uit de hele Coca-Cola-familie hij precies wil.

 

De nieuwe aanpak zal tot uiting komen in de nieuwe reclamecampagnes die vanaf 4 mei worden gelanceerd. Het concern wil immers wachten tot na de afloop van de campagne die recent werd gelanceerd om het honderdjarig bestaan van het iconische glazen flesje te vieren.

 

Alleen etiketten op flesjes verschillen nog

Ook in de retail moet de nieuwe aanpak zichtbaar worden: zo krijgt elk flesje of elk blikje hetzelfde uitzicht. Het onderscheid zal alleen nog worden gemaakt door de kleur van de etiketten: rood voor de classic, zilver voor de light, zwart voor de zero en groen voor de life.

 

Daarop zullen dan wel de specifieke eigenschappen een prominente plaats krijgen, zoals 'zero calories – zero sugar' bij Cola-Cola zero. Voorts zullen alle pancartes dezelfde worden. Er komen dus geen afzonderlijke aandachtstrekkers meer voor de onderscheiden submerken.

 

Of de nieuwe, generalistische aanpak de trouwe aanhangers van een bepaald type cola niet zal vervreemden van hun product? “Geen enkel merk heeft zo’n sterke binding als Coca-Cola. We willen de emotionele waarden die de consumenten toekennen aan hun product trouwens allemaal op het niveau van het moedermerk brengen. De drie varianten met minder of geen calorieën kunnen dan meesurfen op de sterkte van de Classic. Ze zullen op het einde van elke tv-spot overigens duidelijk in beeld worden gebracht”, zegt brand director Northwest Europe Nordics Hilary Quinn.

 

Opmars calorie-arm zet zich door

Intussen zet de opmars van de calorie-arme of -vrije dranken zich overigens verder: het aandeel van deze dranken is geklommen tot meer dan 45% van de totale verkoop van Coca-Cola. Ook kiezen consumenten meer voor kleinere verpakkingen. Verpakkingen tot en met een halve liter staan nu al voor 55% van het verkoopvolume.

 

De nieuwe aanpak wordt in een aantal Europese landen uitgetest: in de kopgroep zitten België, Nederland, Frankrijk, Ierland, Spanje, Ierland, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen. Als de aanpak hier aanslaat, wordt hij ook elders uitgerold.

 

“Het idee van de nieuwe aanpak is ontstaan in Europa en vervolgens voorgesteld aan Atlanta. Het gaat dus niet om een besparingsoperatie die vanuit de VS wordt opgelegd. Integendeel, onze media-uitgaven zullen nog stijgen”, zegt Quinn, die al bijna vijftien jaar de productlanceringen begeleidt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top