Gemengde gevoelens bij resulaten Walmart.

Gemengde gevoelens bij resulaten Walmart.

Walmart ziet voor het zevende kwartaal op rij zijn verkoop in de VS dalen. Die ontgoocheling ten spijt stegen de wereldwijde omzet en de winst wel. Dit laatste laat analisten toe om te voorspellen dat Walmart nog voor het einde van 2015 de mooie mijlpaal van een half biljoen dollar zal bereiken. Walmart houdt zo zijn positie als wereldmarktleider stevig vast.


Walmart ziet verkoop in VS dalen...

De grootste retailer ter wereld, Walmart, kondigde gisteren aan dat zijn verkoopscijfers voor het zevende kwartaal op rij gezakt zijn. Ondanks eerdere positieve voorspellingen ging er toch 0,5% van de omzet af: van november tot januari bedroeg die nog 71,1 miljard dollar (52 miljard euro). De zogenaamde "vergelijkbare omzet" (waarbij enkel gekeken wordt naar winkels die minstens een jaar open zijn) zakte zelfs met 1,8% tegenover het jaar voordien, en dit ondanks de economische heropleving.


Walmart verwijst hiervoor naar de zware concurrentie met prijsvechters, waarop het voorlopig geen antwoord lijkt te vinden. Het concern gaf toe dat hun beleid om minder keuze aan te bieden in de winkels alvast niet het goede was, en kondigt aan tijdelijke promoties meer te zullen laten vallen voor het concept "elke dag een lage prijs".


Ondanks de omzetdaling steeg de winst wel, met 4,3% naar 5,02 miljard dollar (3,7 miljard euro) - oftewel 1,70 dollar (1,24 euro) per aandeel. Uit de internationale tak van Walmart kwamen ook positieve geluiden: die deden de inkomsten met 2,5% stijgen tot 115,6 miljard dollar (84 miljard euro). Dit was echter nog steeds nipt onder de algemeen aanvaarde voorspelling van 116,5 miljard dollar.

 

...maar stevent wel af op mooie mijlpaal.

Mede dankzij de alsmaar groeiende markt in de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) zou Walmart wereldwijd jaarlijks met 4,7% moeten groeien tot 2015. De internationale voedingsmarktanalyst IGD voorspelt dat Walmart tegen dan meer dan een half biljoen dollar zou omzetten, zowat 360 miljard euro.


Zo zou de keten wereldwijd nog wel eventjes de grootste retailer ter wereld blijven, ondanks de veel sterkere groei van Tesco (7,5% per jaar). Ook de andere leden van de "Grote 4", Carrefour en Metro, zouden niet in de buurt komen.


Desalniettemin waarschuwt de topvrouw van IGC, Joanne Denney-Finch, voor de verlokkingen van de BRIC-landen: "De snelle urbanisatie en de groeiende middenklasse daar zorgen voor veel opportuniteiten en wereldwijde retailers zullen moeten zorgen dat ze mee zijn met die groei. Toch mogen ze zeker nooit hun thuismarkten (Noord-Amerika en West-Europa, MR) verwaarlozen: die zorgen immers nog steeds voor het leeuwendeel van de verkoop."

Walmart ziet voor het zevende kwartaal op rij zijn verkoop in de VS dalen. Die ontgoocheling ten spijt stegen de wereldwijde omzet en de winst wel. Dit laatste laat analisten toe om te voorspellen dat Walmart nog voor het einde van 2015 de mooie mijlpaal van een half biljoen dollar zal bereiken. Walmart houdt zo zijn positie als wereldmarktleider stevig vast.


Walmart ziet verkoop in VS dalen...

De grootste retailer ter wereld, Walmart, kondigde gisteren aan dat zijn verkoopscijfers voor het zevende kwartaal op rij gezakt zijn. Ondanks eerdere positieve voorspellingen ging er toch 0,5% van de omzet af: van november tot januari bedroeg die nog 71,1 miljard dollar (52 miljard euro). De zogenaamde "vergelijkbare omzet" (waarbij enkel gekeken wordt naar winkels die minstens een jaar open zijn) zakte zelfs met 1,8% tegenover het jaar voordien, en dit ondanks de economische heropleving.


Walmart verwijst hiervoor naar de zware concurrentie met prijsvechters, waarop het voorlopig geen antwoord lijkt te vinden. Het concern gaf toe dat hun beleid om minder keuze aan te bieden in de winkels alvast niet het goede was, en kondigt aan tijdelijke promoties meer te zullen laten vallen voor het concept "elke dag een lage prijs".


Ondanks de omzetdaling steeg de winst wel, met 4,3% naar 5,02 miljard dollar (3,7 miljard euro) - oftewel 1,70 dollar (1,24 euro) per aandeel. Uit de internationale tak van Walmart kwamen ook positieve geluiden: die deden de inkomsten met 2,5% stijgen tot 115,6 miljard dollar (84 miljard euro). Dit was echter nog steeds nipt onder de algemeen aanvaarde voorspelling van 116,5 miljard dollar.

 

...maar stevent wel af op mooie mijlpaal.

Mede dankzij de alsmaar groeiende markt in de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) zou Walmart wereldwijd jaarlijks met 4,7% moeten groeien tot 2015. De internationale voedingsmarktanalyst IGD voorspelt dat Walmart tegen dan meer dan een half biljoen dollar zou omzetten, zowat 360 miljard euro.


Zo zou de keten wereldwijd nog wel eventjes de grootste retailer ter wereld blijven, ondanks de veel sterkere groei van Tesco (7,5% per jaar). Ook de andere leden van de "Grote 4", Carrefour en Metro, zouden niet in de buurt komen.


Desalniettemin waarschuwt de topvrouw van IGC, Joanne Denney-Finch, voor de verlokkingen van de BRIC-landen: "De snelle urbanisatie en de groeiende middenklasse daar zorgen voor veel opportuniteiten en wereldwijde retailers zullen moeten zorgen dat ze mee zijn met die groei. Toch mogen ze zeker nooit hun thuismarkten (Noord-Amerika en West-Europa, MR) verwaarlozen: die zorgen immers nog steeds voor het leeuwendeel van de verkoop."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top