Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10% | RetailDetail

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

De Belgische zuivelmarkt heeft er een prima 2011 opzitten, zo viel te horen tijdens de jaarvergadering van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). De gemiddelde melkprijs lag zo'n 10% hoger dan in 2010 en de omzet van de zuivelindustrie steeg met ongeveer 6%.

9.145 melkveehouders

"In 2011 kende de wereldmarkt voor zuivel een krachtige vraag, waardoor de melkprijzen het hele jaar door stabiel bleven op een prijsniveau dat zo'n 10% hoger lag dan een jaar eerder", zei afgevaardigd bestuurder Renaat Debergh op de algemene jaarvergadering. In ons land bedroeg de gemiddelde melkprijs het voorbije jaar 34,6 euro per 100 liter.

 

Sinds 2009 zit ook de totale melkproductie weer in de lift: in 2009 en 2010 kwam er meer dan 100 miljoen liter melk per jaar bij, in 2011 was er een iets kleinere toename met 45 miljoen liter (+1,4%). Het aantal melkveehouders blijft wel dalen, aldus de BCZ: in 2011 telde ons land er 9.145, dat is alweer 4% minder dan een jaar eerder.

 

Melkpoeder sterkste groeier, consumptiemelk daalt

De extra melkproductie is vooral verwerkt tot kaas, melkpoeder en boter. "Zo werd er 9% meer melk tot kaas verwerkt, en ook voor boter zien we een stijging van de productie met 13% onder impuls van de bijzonder goede boterprijzen," klinkt het bij de BCZ. De sterkste toename - liefst 25% - komt op naam van magere melkpoeder. "Consumptiemelk en verse zuivelproducten voelen dan weer wél de crisis en gaan er zo’n 2% op achteruit".

 

De omzet van de zuivelindustrie steeg vorig jaar tot 4,5 miljard euro (+6%), nauwelijks één procentje onder het record van 2007. Zo’n 63% van de omzet is bestemd voor de uitvoer: 49% blijft in de Europese Unie, de resterende 14% zoekt het verder.

 

Op zoek naar nieuw evenwicht

De Belgische zuivelindustrie is ervan overtuigd dat de evolutie op lange termijn gunstig oogt, maar schat de nabije toekomst toch iets minder rooskleurig in: "Begin 2012 zijn de melkprijzen gedaald. De eerste vier maanden werd een gemiddelde prijs van 31,7 euro per 100 liter genoteerd, zowat 7% lager dan in dezelfde periode vorig jaar", zegt Renaat Debergh. Het huidige aanbod (+3%) stijgt namelijk sterker dan de vraag (+2%), en dat heeft zo zijn invloed op de prijs.

 

"Een nieuw evenwicht tussen productie en verbruik van melk zal noodgedwongen via een periode van lagere prijzen tot stand moeten komen", waarschuwt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top