Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10% | RetailDetail

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

De Belgische zuivelmarkt heeft er een prima 2011 opzitten, zo viel te horen tijdens de jaarvergadering van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). De gemiddelde melkprijs lag zo'n 10% hoger dan in 2010 en de omzet van de zuivelindustrie steeg met ongeveer 6%.

9.145 melkveehouders

"In 2011 kende de wereldmarkt voor zuivel een krachtige vraag, waardoor de melkprijzen het hele jaar door stabiel bleven op een prijsniveau dat zo'n 10% hoger lag dan een jaar eerder", zei afgevaardigd bestuurder Renaat Debergh op de algemene jaarvergadering. In ons land bedroeg de gemiddelde melkprijs het voorbije jaar 34,6 euro per 100 liter.

 

Sinds 2009 zit ook de totale melkproductie weer in de lift: in 2009 en 2010 kwam er meer dan 100 miljoen liter melk per jaar bij, in 2011 was er een iets kleinere toename met 45 miljoen liter (+1,4%). Het aantal melkveehouders blijft wel dalen, aldus de BCZ: in 2011 telde ons land er 9.145, dat is alweer 4% minder dan een jaar eerder.

 

Melkpoeder sterkste groeier, consumptiemelk daalt

De extra melkproductie is vooral verwerkt tot kaas, melkpoeder en boter. "Zo werd er 9% meer melk tot kaas verwerkt, en ook voor boter zien we een stijging van de productie met 13% onder impuls van de bijzonder goede boterprijzen," klinkt het bij de BCZ. De sterkste toename - liefst 25% - komt op naam van magere melkpoeder. "Consumptiemelk en verse zuivelproducten voelen dan weer wél de crisis en gaan er zo’n 2% op achteruit".

 

De omzet van de zuivelindustrie steeg vorig jaar tot 4,5 miljard euro (+6%), nauwelijks één procentje onder het record van 2007. Zo’n 63% van de omzet is bestemd voor de uitvoer: 49% blijft in de Europese Unie, de resterende 14% zoekt het verder.

 

Op zoek naar nieuw evenwicht

De Belgische zuivelindustrie is ervan overtuigd dat de evolutie op lange termijn gunstig oogt, maar schat de nabije toekomst toch iets minder rooskleurig in: "Begin 2012 zijn de melkprijzen gedaald. De eerste vier maanden werd een gemiddelde prijs van 31,7 euro per 100 liter genoteerd, zowat 7% lager dan in dezelfde periode vorig jaar", zegt Renaat Debergh. Het huidige aanbod (+3%) stijgt namelijk sterker dan de vraag (+2%), en dat heeft zo zijn invloed op de prijs.

 

"Een nieuw evenwicht tussen productie en verbruik van melk zal noodgedwongen via een periode van lagere prijzen tot stand moeten komen", waarschuwt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.