Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10% | RetailDetail

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

De Belgische zuivelmarkt heeft er een prima 2011 opzitten, zo viel te horen tijdens de jaarvergadering van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). De gemiddelde melkprijs lag zo'n 10% hoger dan in 2010 en de omzet van de zuivelindustrie steeg met ongeveer 6%.

9.145 melkveehouders

"In 2011 kende de wereldmarkt voor zuivel een krachtige vraag, waardoor de melkprijzen het hele jaar door stabiel bleven op een prijsniveau dat zo'n 10% hoger lag dan een jaar eerder", zei afgevaardigd bestuurder Renaat Debergh op de algemene jaarvergadering. In ons land bedroeg de gemiddelde melkprijs het voorbije jaar 34,6 euro per 100 liter.

 

Sinds 2009 zit ook de totale melkproductie weer in de lift: in 2009 en 2010 kwam er meer dan 100 miljoen liter melk per jaar bij, in 2011 was er een iets kleinere toename met 45 miljoen liter (+1,4%). Het aantal melkveehouders blijft wel dalen, aldus de BCZ: in 2011 telde ons land er 9.145, dat is alweer 4% minder dan een jaar eerder.

 

Melkpoeder sterkste groeier, consumptiemelk daalt

De extra melkproductie is vooral verwerkt tot kaas, melkpoeder en boter. "Zo werd er 9% meer melk tot kaas verwerkt, en ook voor boter zien we een stijging van de productie met 13% onder impuls van de bijzonder goede boterprijzen," klinkt het bij de BCZ. De sterkste toename - liefst 25% - komt op naam van magere melkpoeder. "Consumptiemelk en verse zuivelproducten voelen dan weer wél de crisis en gaan er zo’n 2% op achteruit".

 

De omzet van de zuivelindustrie steeg vorig jaar tot 4,5 miljard euro (+6%), nauwelijks één procentje onder het record van 2007. Zo’n 63% van de omzet is bestemd voor de uitvoer: 49% blijft in de Europese Unie, de resterende 14% zoekt het verder.

 

Op zoek naar nieuw evenwicht

De Belgische zuivelindustrie is ervan overtuigd dat de evolutie op lange termijn gunstig oogt, maar schat de nabije toekomst toch iets minder rooskleurig in: "Begin 2012 zijn de melkprijzen gedaald. De eerste vier maanden werd een gemiddelde prijs van 31,7 euro per 100 liter genoteerd, zowat 7% lager dan in dezelfde periode vorig jaar", zegt Renaat Debergh. Het huidige aanbod (+3%) stijgt namelijk sterker dan de vraag (+2%), en dat heeft zo zijn invloed op de prijs.

 

"Een nieuw evenwicht tussen productie en verbruik van melk zal noodgedwongen via een periode van lagere prijzen tot stand moeten komen", waarschuwt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.