Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10% | RetailDetail

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

Gemiddelde melkprijs steeg vorig jaar met 10%

De Belgische zuivelmarkt heeft er een prima 2011 opzitten, zo viel te horen tijdens de jaarvergadering van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). De gemiddelde melkprijs lag zo'n 10% hoger dan in 2010 en de omzet van de zuivelindustrie steeg met ongeveer 6%.

9.145 melkveehouders

"In 2011 kende de wereldmarkt voor zuivel een krachtige vraag, waardoor de melkprijzen het hele jaar door stabiel bleven op een prijsniveau dat zo'n 10% hoger lag dan een jaar eerder", zei afgevaardigd bestuurder Renaat Debergh op de algemene jaarvergadering. In ons land bedroeg de gemiddelde melkprijs het voorbije jaar 34,6 euro per 100 liter.

 

Sinds 2009 zit ook de totale melkproductie weer in de lift: in 2009 en 2010 kwam er meer dan 100 miljoen liter melk per jaar bij, in 2011 was er een iets kleinere toename met 45 miljoen liter (+1,4%). Het aantal melkveehouders blijft wel dalen, aldus de BCZ: in 2011 telde ons land er 9.145, dat is alweer 4% minder dan een jaar eerder.

 

Melkpoeder sterkste groeier, consumptiemelk daalt

De extra melkproductie is vooral verwerkt tot kaas, melkpoeder en boter. "Zo werd er 9% meer melk tot kaas verwerkt, en ook voor boter zien we een stijging van de productie met 13% onder impuls van de bijzonder goede boterprijzen," klinkt het bij de BCZ. De sterkste toename - liefst 25% - komt op naam van magere melkpoeder. "Consumptiemelk en verse zuivelproducten voelen dan weer wél de crisis en gaan er zo’n 2% op achteruit".

 

De omzet van de zuivelindustrie steeg vorig jaar tot 4,5 miljard euro (+6%), nauwelijks één procentje onder het record van 2007. Zo’n 63% van de omzet is bestemd voor de uitvoer: 49% blijft in de Europese Unie, de resterende 14% zoekt het verder.

 

Op zoek naar nieuw evenwicht

De Belgische zuivelindustrie is ervan overtuigd dat de evolutie op lange termijn gunstig oogt, maar schat de nabije toekomst toch iets minder rooskleurig in: "Begin 2012 zijn de melkprijzen gedaald. De eerste vier maanden werd een gemiddelde prijs van 31,7 euro per 100 liter genoteerd, zowat 7% lager dan in dezelfde periode vorig jaar", zegt Renaat Debergh. Het huidige aanbod (+3%) stijgt namelijk sterker dan de vraag (+2%), en dat heeft zo zijn invloed op de prijs.

 

"Een nieuw evenwicht tussen productie en verbruik van melk zal noodgedwongen via een periode van lagere prijzen tot stand moeten komen", waarschuwt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.