Gezinnen met kinderen goed voor ruim de helft van het kipverbruik

Gezinnen met kinderen goed voor ruim de helft van het kipverbruik

Kinderen hebben een grote invloed op wat er gegeten wordt binnen het gezin. Dat blijkt nog maar eens uit een verbruiksonderzoek van GfK Panel Services Belgium in opdracht van de VLAM. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen vaak opteren voor kip als warme maaltijd. Gezinnen met kinderen zijn intussen al goed voor meer dan de helft van het kipverbruik in ons land.

Gevarieerd én betaalbaar

Vreemd is dat niet. Kip is neutraal van smaak, heeft een malse structuur en laat veel variatie in bereidingswijzen toe. Bovendien is kip betaalbaar. Ideaal dus voor gezinnen met kinderen.


Kip wordt almaar meer in delen of bereid verkocht. Ruim drie kwart wordt onder deze vorm verkocht, een kwart is voor de klassieke hele braadkip. In volume blijft verwerkte kip (kipschnitzel, kippenworst, vol-au-vent en kipsnacks,…) het populairst.

 

Opmerkelijk is dat kipfilet, het magerste stukje van de kip, nóg populairder wordt. Die populariteit hangt zeker samen met de trend naar lichtere en gezondere maaltijden maar ook met de hang naar meer exotische bereidingen.

 

 

Kinderen hebben een grote invloed op wat er gegeten wordt binnen het gezin. Dat blijkt nog maar eens uit een verbruiksonderzoek van GfK Panel Services Belgium in opdracht van de VLAM. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen vaak opteren voor kip als warme maaltijd. Gezinnen met kinderen zijn intussen al goed voor meer dan de helft van het kipverbruik in ons land.

Gevarieerd én betaalbaar

Vreemd is dat niet. Kip is neutraal van smaak, heeft een malse structuur en laat veel variatie in bereidingswijzen toe. Bovendien is kip betaalbaar. Ideaal dus voor gezinnen met kinderen.


Kip wordt almaar meer in delen of bereid verkocht. Ruim drie kwart wordt onder deze vorm verkocht, een kwart is voor de klassieke hele braadkip. In volume blijft verwerkte kip (kipschnitzel, kippenworst, vol-au-vent en kipsnacks,…) het populairst.

 

Opmerkelijk is dat kipfilet, het magerste stukje van de kip, nóg populairder wordt. Die populariteit hangt zeker samen met de trend naar lichtere en gezondere maaltijden maar ook met de hang naar meer exotische bereidingen.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top