Goede jaarstart voor Unilever

Goede jaarstart voor Unilever

Met een omzetgroei van 12,3% tot 12,8 miljard euro is het Brits-Nederlandse Unilever 2015 prima gestart. De producent van merken als Dove, Axe, Knorr, Lipton en Ben&Jerry's zag in het eerste kwartaal ook de onderliggende verkoop stijgen met 2,8%.

Thuiszorg sterkste groeier

Unilever heeft het voorbije kwartaal een omzet geboekt van 12,8 miljard euro: "Ondanks aanhoudende uitdagende omstandigheden zijn we het nieuwe jaar goed gestart, daarbij geholpen door gunstige koersbewegingen maar ook door een verbetering van de onderliggende verkoop", zegt CEO Paul Polman in een trading update.

 

Onderliggend was er een groei van 2,8%: 0,9% volumegroei en 1,9% prijsstijging. 'Home care', goed voor 2,5 miljard euro, kende met +3,1% de sterkste groei, gevolgd door de voedingspoot (+2,9% tot 3,2 miljard euro), persoonlijke hygiëne (+2,7% tot 4,8 miljard euro) en 'refreshment' (+2,5% tot 2,3 miljard).

 

Europa blijft zwak presteren

Regionaal blijft de Europese markt zwak (onderliggend -0,4% tot 3,1 miljard euro): de volumes gaan er wel op vooruit, maar de prijsdeflatie gooit roet in het eten. In Centraal- en Oost-Europa spreekt Unilever wel van "een bemoedigende start van het jaar". Terwijl Noord-Amerika een bescheiden groei laat optekenen dankzij hogere prijzen, presteert Zuid-Amerika heel sterk: samen klokken de Amerika's af op 4,2 miljard euro, een groei met 4,9% op jaarbasis.

 

De 'rest van de wereld' is goed voor 5,5 miljard euro (+3,3%), al laten de groeimarkten (+5,4%) een uiteenlopende evolutie zien: India groeit, China trappelt ter plaatse maar Brazilië en Rusland gaan erop achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top