Goede jaarstart voor Unilever | RetailDetail

Goede jaarstart voor Unilever

Goede jaarstart voor Unilever

Met een omzetgroei van 12,3% tot 12,8 miljard euro is het Brits-Nederlandse Unilever 2015 prima gestart. De producent van merken als Dove, Axe, Knorr, Lipton en Ben&Jerry's zag in het eerste kwartaal ook de onderliggende verkoop stijgen met 2,8%.

Thuiszorg sterkste groeier

Unilever heeft het voorbije kwartaal een omzet geboekt van 12,8 miljard euro: "Ondanks aanhoudende uitdagende omstandigheden zijn we het nieuwe jaar goed gestart, daarbij geholpen door gunstige koersbewegingen maar ook door een verbetering van de onderliggende verkoop", zegt CEO Paul Polman in een trading update.

 

Onderliggend was er een groei van 2,8%: 0,9% volumegroei en 1,9% prijsstijging. 'Home care', goed voor 2,5 miljard euro, kende met +3,1% de sterkste groei, gevolgd door de voedingspoot (+2,9% tot 3,2 miljard euro), persoonlijke hygiëne (+2,7% tot 4,8 miljard euro) en 'refreshment' (+2,5% tot 2,3 miljard).

 

Europa blijft zwak presteren

Regionaal blijft de Europese markt zwak (onderliggend -0,4% tot 3,1 miljard euro): de volumes gaan er wel op vooruit, maar de prijsdeflatie gooit roet in het eten. In Centraal- en Oost-Europa spreekt Unilever wel van "een bemoedigende start van het jaar". Terwijl Noord-Amerika een bescheiden groei laat optekenen dankzij hogere prijzen, presteert Zuid-Amerika heel sterk: samen klokken de Amerika's af op 4,2 miljard euro, een groei met 4,9% op jaarbasis.

 

De 'rest van de wereld' is goed voor 5,5 miljard euro (+3,3%), al laten de groeimarkten (+5,4%) een uiteenlopende evolutie zien: India groeit, China trappelt ter plaatse maar Brazilië en Rusland gaan erop achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.