Goede jaarstart voor Unilever

Goede jaarstart voor Unilever

Met een omzetgroei van 12,3% tot 12,8 miljard euro is het Brits-Nederlandse Unilever 2015 prima gestart. De producent van merken als Dove, Axe, Knorr, Lipton en Ben&Jerry's zag in het eerste kwartaal ook de onderliggende verkoop stijgen met 2,8%.

Thuiszorg sterkste groeier

Unilever heeft het voorbije kwartaal een omzet geboekt van 12,8 miljard euro: "Ondanks aanhoudende uitdagende omstandigheden zijn we het nieuwe jaar goed gestart, daarbij geholpen door gunstige koersbewegingen maar ook door een verbetering van de onderliggende verkoop", zegt CEO Paul Polman in een trading update.

 

Onderliggend was er een groei van 2,8%: 0,9% volumegroei en 1,9% prijsstijging. 'Home care', goed voor 2,5 miljard euro, kende met +3,1% de sterkste groei, gevolgd door de voedingspoot (+2,9% tot 3,2 miljard euro), persoonlijke hygiëne (+2,7% tot 4,8 miljard euro) en 'refreshment' (+2,5% tot 2,3 miljard).

 

Europa blijft zwak presteren

Regionaal blijft de Europese markt zwak (onderliggend -0,4% tot 3,1 miljard euro): de volumes gaan er wel op vooruit, maar de prijsdeflatie gooit roet in het eten. In Centraal- en Oost-Europa spreekt Unilever wel van "een bemoedigende start van het jaar". Terwijl Noord-Amerika een bescheiden groei laat optekenen dankzij hogere prijzen, presteert Zuid-Amerika heel sterk: samen klokken de Amerika's af op 4,2 miljard euro, een groei met 4,9% op jaarbasis.

 

De 'rest van de wereld' is goed voor 5,5 miljard euro (+3,3%), al laten de groeimarkten (+5,4%) een uiteenlopende evolutie zien: India groeit, China trappelt ter plaatse maar Brazilië en Rusland gaan erop achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top