Grand Marnier zoekt alliantie met wereldspeler | RetailDetail

Grand Marnier zoekt alliantie met wereldspeler

Grand Marnier zoekt alliantie met wereldspeler

De Franse groep van geestrijke dranken Marnier-Lapostolle, eigenaar van Grand Marnier, wil een alliantie aangaan met een wereldspeler op de markt van de sterke dranken om zijn expansie te versnellen. 

Gezocht: één distributeur voor de hele wereld

Marnier-Lapostolle heeft Transaction R, een filiaal van zakenbank Rothschild, de opdracht gegeven op zoek te gaan naar een kapitaalkrachtige partner, bij voorkeur uit de wereld van de sterke dranken. Die moet de wereldwijde distributie van Grand-Marnier op zich nemen en stroomlijnen.

 

Vandaag wordt de populaire sinaaslikeur, bekend van onder meer de crêpe Suzette en de Grand Cosmopolitan, in de Verenigde Staten en China verdeeld door de groep Moët Hennesy (LVMH). In Europa en India gebeurt dat door het Britse Diageo en in Afrika en Latijns-Amerika door een aantal zelfstandige distributeurs.

 

Bijna twee eeuwen oud familiebedrijf

De Franse drankengroep Marnier-Lapostolle realiseerde in 2013 een omzet van 126,8 miljoen euro en is daarmee een kleine speler op de markt van sterke dranken. Het bedrijf is vooral bekend van Grand Marnier, maar produceert en commercialiseert daarnaast ook Navan (een likeur die enkel in de VS en Canada wordt verkocht), Marnier (cognac), Cherry Marnier (kersenlikeur) en Lapostolle (armagnac).

 

De portefeuille sterke dranken is goed voor 80% van de omzet. De rest komt onder meer van Sancerre-wijnen en Chileense wijnen (Casa Lapostolle). Het in 1827 gestichte familiebedrijf mag dan al op en top Frans zijn, toch realiseert het slechts 7,4% van de omzet in zijn thuisland. De Verenigde Staten zijn de belangrijkste markt, goed voor 60%.

 

Als kandidaat-investeerders (of -overnemers) duiken al flink wat namen op. Behalve huidige distributiepartners Diageo en LVMH worden ook het Franse Pernod-Ricard, het Amerikaanse Brown-Forman, het Italiaanse Campari, het Schotse William Grant, het Japanse Suntory en het Bermudaanse Bacardi-Martini genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.