Greenyard Foods stap dichter bij droom van wereldmarktleider | RetailDetail

Greenyard Foods stap dichter bij droom van wereldmarktleider

Greenyard Foods stap dichter bij droom van wereldmarktleider

Greenyard Foods staat een stap dichter bij zijn ambitie om uit te groeien tot een wereldleider in de groenten- en fruitsector. De raad van bestuur van het bedrijf heeft het licht op groen gezet voor een fusie met Univeg en Peatinvest.

Combinatie goed voor omzet van 3,7 miljard euro

Het groene licht komt niet onverwacht: alledrie de bedrijven worden immers gecontroleerd door Hein Deprez. Door ze samen te voegen, verwacht hij een grotere commerciële slagkracht. De combinatie is goed voor een omzet van ruim 3,7 miljard euro. Greenyard legt zich toe op diepvriesgroenten, Univeg op verse groenten en Peatinvest op substraten voor de teelt van fruit en groenten.

 

Het voorstel van fusie houdt in dat Univeg en Peatinvest volledig worden ingebracht bij Greenyard Foods. In ruil daarvoor ontvangen de aandeelhouders van beide bedrijven in totaal 25,5 miljoen nieuwe aandelen van de beursgenoteerde onderneming, wat het totaal aantal titels in omloop op 44,4 miljoen stuks zal brengen.

 

Deprez en Gimv verkopen deel aandelen

Na afronding van de transactie zullen de huidige aandeelhouders van Greenyard Foods 42,5% in het fusiebedrijf bezitten, die van Univeg 49,6% en die van Peatinvest 7,9%. In de praktijk betekent dit dat Hein Deprez en zijn zus Veerle hun greep op het bedrijf aanzienlijk opvoeren.

 

Om het deel van de vrij verhandelbare aandelen die niet in handen zijn van de vaste aandeelhouders te verhogen, zal een deel van de aandelen in het bezit van Deprez Holding en Gimv-XL evenwel worden verkocht aan andere investeerders via een private plaatsing.

 

De hele operatie moet nog worden goedgekeurd op een buitengewone vergadering van aandeelhouders van Greenyard Foods en ook de Europese mededingingsautoriteiten moeten hun zegen nog geven. De initiatiefnemers hopen het hele proces tegen de zomer te kunnen afronden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.