Greenyard Foods stap dichter bij droom van wereldmarktleider

Greenyard Foods stap dichter bij droom van wereldmarktleider

Greenyard Foods staat een stap dichter bij zijn ambitie om uit te groeien tot een wereldleider in de groenten- en fruitsector. De raad van bestuur van het bedrijf heeft het licht op groen gezet voor een fusie met Univeg en Peatinvest.

Combinatie goed voor omzet van 3,7 miljard euro

Het groene licht komt niet onverwacht: alledrie de bedrijven worden immers gecontroleerd door Hein Deprez. Door ze samen te voegen, verwacht hij een grotere commerciële slagkracht. De combinatie is goed voor een omzet van ruim 3,7 miljard euro. Greenyard legt zich toe op diepvriesgroenten, Univeg op verse groenten en Peatinvest op substraten voor de teelt van fruit en groenten.

 

Het voorstel van fusie houdt in dat Univeg en Peatinvest volledig worden ingebracht bij Greenyard Foods. In ruil daarvoor ontvangen de aandeelhouders van beide bedrijven in totaal 25,5 miljoen nieuwe aandelen van de beursgenoteerde onderneming, wat het totaal aantal titels in omloop op 44,4 miljoen stuks zal brengen.

 

Deprez en Gimv verkopen deel aandelen

Na afronding van de transactie zullen de huidige aandeelhouders van Greenyard Foods 42,5% in het fusiebedrijf bezitten, die van Univeg 49,6% en die van Peatinvest 7,9%. In de praktijk betekent dit dat Hein Deprez en zijn zus Veerle hun greep op het bedrijf aanzienlijk opvoeren.

 

Om het deel van de vrij verhandelbare aandelen die niet in handen zijn van de vaste aandeelhouders te verhogen, zal een deel van de aandelen in het bezit van Deprez Holding en Gimv-XL evenwel worden verkocht aan andere investeerders via een private plaatsing.

 

De hele operatie moet nog worden goedgekeurd op een buitengewone vergadering van aandeelhouders van Greenyard Foods en ook de Europese mededingingsautoriteiten moeten hun zegen nog geven. De initiatiefnemers hopen het hele proces tegen de zomer te kunnen afronden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top