Groei vertraagt bij Carrefour

Groei vertraagt bij Carrefour

Wereldwijd kon Carrefour in het vierde kwartaal van 2015 nog een organische groei optekenen van 2,4%. In België ging de verkoop licht achteruit als gevolg van het warme winterweer en de terreurdreiging.

Impact warme winter

De geconsolideerde omzet van de groep Carrefour in het vierde kwartaal bedroeg 22,4 miljard euro. De vergelijkbare omzet groeide met 2,1%. Dat was vooral te danken aan de sterke prestaties van de buitenlandse markten, die een like-for-like groei van 3,6% lieten optekenen, tegenover 0,2% voor Frankrijk.

 

De Franse hypermarkten hadden te lijden onder het ongewoon zachte winterweer, stelt de retailer. Supermarkten (+1,5%) en conveniencewinkels (+1,1%) deden het beter.

 

De meeste andere Europese landen deden het goed. Spanje presteerde sterk met een groei van 2,5% en ook in Italië lijkt de ommekeer goed ingezet met een groei van 3,5%. Polen en Roemenië toonden eveneens positieve cijfers.

 

Terreurdreiging

De vergelijkbare omzet in België echter ging achteruit met 0,4%. Een tegenvaller na betere cijfers in het begin van het jaar. Toch bleven de foodomzetten stabiel volgens Carrefour. De achteruitgang is te wijten aan dalende non-foodverkopen door het warme weer, en aan de winkelsluitingen in november als gevolg van de terreur.

 

Op jaarbasis steeg de omzet van de groep met 3,0% (2,4% op vergelijkbare basis) tot 86,3 miljard euro. In ons land bedraagt de omzetgroei 1% voor het volledige boekjaar. De groep bevestigt dat het operationeel resultaat met 2,45 miljard euro in lijn zal liggen van de verwachtingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top