Groei vertraagt bij Carrefour

Groei vertraagt bij Carrefour

Wereldwijd kon Carrefour in het vierde kwartaal van 2015 nog een organische groei optekenen van 2,4%. In België ging de verkoop licht achteruit als gevolg van het warme winterweer en de terreurdreiging.

Impact warme winter

De geconsolideerde omzet van de groep Carrefour in het vierde kwartaal bedroeg 22,4 miljard euro. De vergelijkbare omzet groeide met 2,1%. Dat was vooral te danken aan de sterke prestaties van de buitenlandse markten, die een like-for-like groei van 3,6% lieten optekenen, tegenover 0,2% voor Frankrijk.

 

De Franse hypermarkten hadden te lijden onder het ongewoon zachte winterweer, stelt de retailer. Supermarkten (+1,5%) en conveniencewinkels (+1,1%) deden het beter.

 

De meeste andere Europese landen deden het goed. Spanje presteerde sterk met een groei van 2,5% en ook in Italië lijkt de ommekeer goed ingezet met een groei van 3,5%. Polen en Roemenië toonden eveneens positieve cijfers.

 

Terreurdreiging

De vergelijkbare omzet in België echter ging achteruit met 0,4%. Een tegenvaller na betere cijfers in het begin van het jaar. Toch bleven de foodomzetten stabiel volgens Carrefour. De achteruitgang is te wijten aan dalende non-foodverkopen door het warme weer, en aan de winkelsluitingen in november als gevolg van de terreur.

 

Op jaarbasis steeg de omzet van de groep met 3,0% (2,4% op vergelijkbare basis) tot 86,3 miljard euro. In ons land bedraagt de omzetgroei 1% voor het volledige boekjaar. De groep bevestigt dat het operationeel resultaat met 2,45 miljard euro in lijn zal liggen van de verwachtingen.

Tags: