Groei vertraagt bij Carrefour | RetailDetail

Groei vertraagt bij Carrefour

Groei vertraagt bij Carrefour

Wereldwijd kon Carrefour in het vierde kwartaal van 2015 nog een organische groei optekenen van 2,4%. In België ging de verkoop licht achteruit als gevolg van het warme winterweer en de terreurdreiging.

Impact warme winter

De geconsolideerde omzet van de groep Carrefour in het vierde kwartaal bedroeg 22,4 miljard euro. De vergelijkbare omzet groeide met 2,1%. Dat was vooral te danken aan de sterke prestaties van de buitenlandse markten, die een like-for-like groei van 3,6% lieten optekenen, tegenover 0,2% voor Frankrijk.

 

De Franse hypermarkten hadden te lijden onder het ongewoon zachte winterweer, stelt de retailer. Supermarkten (+1,5%) en conveniencewinkels (+1,1%) deden het beter.

 

De meeste andere Europese landen deden het goed. Spanje presteerde sterk met een groei van 2,5% en ook in Italië lijkt de ommekeer goed ingezet met een groei van 3,5%. Polen en Roemenië toonden eveneens positieve cijfers.

 

Terreurdreiging

De vergelijkbare omzet in België echter ging achteruit met 0,4%. Een tegenvaller na betere cijfers in het begin van het jaar. Toch bleven de foodomzetten stabiel volgens Carrefour. De achteruitgang is te wijten aan dalende non-foodverkopen door het warme weer, en aan de winkelsluitingen in november als gevolg van de terreur.

 

Op jaarbasis steeg de omzet van de groep met 3,0% (2,4% op vergelijkbare basis) tot 86,3 miljard euro. In ons land bedraagt de omzetgroei 1% voor het volledige boekjaar. De groep bevestigt dat het operationeel resultaat met 2,45 miljard euro in lijn zal liggen van de verwachtingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.