Groei vertraagt bij Carrefour | RetailDetail

Groei vertraagt bij Carrefour

Groei vertraagt bij Carrefour

Wereldwijd kon Carrefour in het vierde kwartaal van 2015 nog een organische groei optekenen van 2,4%. In België ging de verkoop licht achteruit als gevolg van het warme winterweer en de terreurdreiging.

Impact warme winter

De geconsolideerde omzet van de groep Carrefour in het vierde kwartaal bedroeg 22,4 miljard euro. De vergelijkbare omzet groeide met 2,1%. Dat was vooral te danken aan de sterke prestaties van de buitenlandse markten, die een like-for-like groei van 3,6% lieten optekenen, tegenover 0,2% voor Frankrijk.

 

De Franse hypermarkten hadden te lijden onder het ongewoon zachte winterweer, stelt de retailer. Supermarkten (+1,5%) en conveniencewinkels (+1,1%) deden het beter.

 

De meeste andere Europese landen deden het goed. Spanje presteerde sterk met een groei van 2,5% en ook in Italië lijkt de ommekeer goed ingezet met een groei van 3,5%. Polen en Roemenië toonden eveneens positieve cijfers.

 

Terreurdreiging

De vergelijkbare omzet in België echter ging achteruit met 0,4%. Een tegenvaller na betere cijfers in het begin van het jaar. Toch bleven de foodomzetten stabiel volgens Carrefour. De achteruitgang is te wijten aan dalende non-foodverkopen door het warme weer, en aan de winkelsluitingen in november als gevolg van de terreur.

 

Op jaarbasis steeg de omzet van de groep met 3,0% (2,4% op vergelijkbare basis) tot 86,3 miljard euro. In ons land bedraagt de omzetgroei 1% voor het volledige boekjaar. De groep bevestigt dat het operationeel resultaat met 2,45 miljard euro in lijn zal liggen van de verwachtingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.