Groenteboeren sturen open brief met vraag voor eerlijke prijzen naar supermarkten | RetailDetail

Groenteboeren eisen eerlijke prijzen van supermarkten

Groenteboeren eisen eerlijke prijzen van supermarkten
Shutterstock

De groentecommissie van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft een open brief gestuurd naar de supermarkten, waarin ze de lage prijzen voor groenten aan de kaak stelt.

Boeren het slachtoffer

“Elke dag zorgen we voor de aanvoer van kwaliteitsvolle, streng gecontroleerde dagverse groenten. Tot onze verbazing en steeds groter wordende frustratie worden we daar de voorbije weken en maanden ondermaats voor vergoed”, klinkt het in de brief. “Met andere woorden: wij produceren met veel liefde en inzet uw verse groenten, maar zien die aangekocht worden door uw aankopers tegen een veel te lage prijs en verkocht worden in uw winkels tegen hoge prijzen met een zeer grote marge.”

 

Volgens de groenteboeren zijn dan ook vooral zij het slachtoffer van de sterke concurrentie tussen de verschillende ketens, waardoor de prijzen in de supermarkten zo laag mogelijk moeten worden gehouden. “Beseffen jullie werkelijk niet wat er allemaal aan die laagste prijsstrategie vasthangt? Neen dus! Wij, groenteboeren zijn eens te meer de dupe van jullie onophoudelijke wedren om de consument. Terwijl de ene partij, de boer, ziet dat hij geen volwaardige prijs krijgt voor zijn product, gaat de andere partij, jullie dus, onze producten met mega-marges verkopen”, klinkt het streng.

 

Respect

De boeren eisen dan ook hogere prijzen voor hun werk. “Het zou getuigen van respect tegenover jullie hardwerkende groenteboer die vele uren klopt om ten slotte helemaal niets over te houden.”

 

Ook het ketenoverleg tussen de boeren en de retail draait de laatste tijd steeds minder positief uit. Dat stelt Hendrik Vandamme, voorzitter van het ABS, aan GVA. ““We vinden geen gehoor bij de retail en we ondervinden dat er velen in het overleg zich niet bewust zijn van wat er zich op het terrein afspeelt. Die marge tussen aankoop- en verkoopprijs is niet langer te verantwoorden. Steeds meer leden vroegen ons om een reactie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.