Groenteboeren sturen open brief met vraag voor eerlijke prijzen naar supermarkten | RetailDetail

Groenteboeren eisen eerlijke prijzen van supermarkten

Groenteboeren eisen eerlijke prijzen van supermarkten
Shutterstock

De groentecommissie van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft een open brief gestuurd naar de supermarkten, waarin ze de lage prijzen voor groenten aan de kaak stelt.

Boeren het slachtoffer

“Elke dag zorgen we voor de aanvoer van kwaliteitsvolle, streng gecontroleerde dagverse groenten. Tot onze verbazing en steeds groter wordende frustratie worden we daar de voorbije weken en maanden ondermaats voor vergoed”, klinkt het in de brief. “Met andere woorden: wij produceren met veel liefde en inzet uw verse groenten, maar zien die aangekocht worden door uw aankopers tegen een veel te lage prijs en verkocht worden in uw winkels tegen hoge prijzen met een zeer grote marge.”

 

Volgens de groenteboeren zijn dan ook vooral zij het slachtoffer van de sterke concurrentie tussen de verschillende ketens, waardoor de prijzen in de supermarkten zo laag mogelijk moeten worden gehouden. “Beseffen jullie werkelijk niet wat er allemaal aan die laagste prijsstrategie vasthangt? Neen dus! Wij, groenteboeren zijn eens te meer de dupe van jullie onophoudelijke wedren om de consument. Terwijl de ene partij, de boer, ziet dat hij geen volwaardige prijs krijgt voor zijn product, gaat de andere partij, jullie dus, onze producten met mega-marges verkopen”, klinkt het streng.

 

Respect

De boeren eisen dan ook hogere prijzen voor hun werk. “Het zou getuigen van respect tegenover jullie hardwerkende groenteboer die vele uren klopt om ten slotte helemaal niets over te houden.”

 

Ook het ketenoverleg tussen de boeren en de retail draait de laatste tijd steeds minder positief uit. Dat stelt Hendrik Vandamme, voorzitter van het ABS, aan GVA. ““We vinden geen gehoor bij de retail en we ondervinden dat er velen in het overleg zich niet bewust zijn van wat er zich op het terrein afspeelt. Die marge tussen aankoop- en verkoopprijs is niet langer te verantwoorden. Steeds meer leden vroegen ons om een reactie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.