Grootschalig smaakonderzoek naar kwaliteit huismerken op komst | RetailDetail

Grootschalig smaakonderzoek naar kwaliteit huismerken op komst

Grootschalig smaakonderzoek naar kwaliteit huismerken op komst

Marktonderzoeksbureau Haystack is op zoek naar 500 smaaktesters voor een grootschalige studie naar de kwaliteit van voeding onder huismerk. Dat onderzoek komt er in opdracht van grote warenhuisketens.

Gezocht: 500 smaaktesters

"Producenten van de huismerkvarianten van voedingsproducten zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing en een betere kwaliteit. Smaak- en geurtesten zijn een essentieel onderdeel van deze vernieuwingsoperatie en geven inzicht in wat consumenten verwachten", zegt Ludovic Depoortere, CEO van Haystack.

 

In opdracht van grote warenhuisketens voert het Leuvense marktonderzoeksbureau nu een grootschalig vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van voedingswaren onder huismerk. Een consumentenpanel van 500 smaaktesters moet op zoek gaan naar de verschillen in smaak en kwaliteit. Kandidaten moeten tussen 18 en 65 jaar zijn en eerst een online vragenlijst invullen om geselecteerd te worden.

 

Ook is Haystack ook nog op zoek naar zogenoemde 'supertasters', mensen met een extra gevoeligheid voor smaken en aroma's, die hun waarnemingen bovendien goed kunnen beschrijven. "Deze supertasters doen diepgaander smaakonderzoek voor bedrijven als AB InBev, Barry Callebaut en Alpro. Ze worden ook ingeschakeld voor geurtesten van luchtverfrissers en wasproducten, zoals die van Procter & Gamble", zegt Ludovic Depoortere. Voor die functie zou slechts één op de acht Belgen in aanmerking komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.