Grootschalig smaakonderzoek naar kwaliteit huismerken op komst

Grootschalig smaakonderzoek naar kwaliteit huismerken op komst

Marktonderzoeksbureau Haystack is op zoek naar 500 smaaktesters voor een grootschalige studie naar de kwaliteit van voeding onder huismerk. Dat onderzoek komt er in opdracht van grote warenhuisketens.

Gezocht: 500 smaaktesters

"Producenten van de huismerkvarianten van voedingsproducten zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing en een betere kwaliteit. Smaak- en geurtesten zijn een essentieel onderdeel van deze vernieuwingsoperatie en geven inzicht in wat consumenten verwachten", zegt Ludovic Depoortere, CEO van Haystack.

 

In opdracht van grote warenhuisketens voert het Leuvense marktonderzoeksbureau nu een grootschalig vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van voedingswaren onder huismerk. Een consumentenpanel van 500 smaaktesters moet op zoek gaan naar de verschillen in smaak en kwaliteit. Kandidaten moeten tussen 18 en 65 jaar zijn en eerst een online vragenlijst invullen om geselecteerd te worden.

 

Ook is Haystack ook nog op zoek naar zogenoemde 'supertasters', mensen met een extra gevoeligheid voor smaken en aroma's, die hun waarnemingen bovendien goed kunnen beschrijven. "Deze supertasters doen diepgaander smaakonderzoek voor bedrijven als AB InBev, Barry Callebaut en Alpro. Ze worden ook ingeschakeld voor geurtesten van luchtverfrissers en wasproducten, zoals die van Procter & Gamble", zegt Ludovic Depoortere. Voor die functie zou slechts één op de acht Belgen in aanmerking komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top