Grootschalig smaakonderzoek naar kwaliteit huismerken op komst

Grootschalig smaakonderzoek naar kwaliteit huismerken op komst

Marktonderzoeksbureau Haystack is op zoek naar 500 smaaktesters voor een grootschalige studie naar de kwaliteit van voeding onder huismerk. Dat onderzoek komt er in opdracht van grote warenhuisketens.

Gezocht: 500 smaaktesters

"Producenten van de huismerkvarianten van voedingsproducten zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing en een betere kwaliteit. Smaak- en geurtesten zijn een essentieel onderdeel van deze vernieuwingsoperatie en geven inzicht in wat consumenten verwachten", zegt Ludovic Depoortere, CEO van Haystack.

 

In opdracht van grote warenhuisketens voert het Leuvense marktonderzoeksbureau nu een grootschalig vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van voedingswaren onder huismerk. Een consumentenpanel van 500 smaaktesters moet op zoek gaan naar de verschillen in smaak en kwaliteit. Kandidaten moeten tussen 18 en 65 jaar zijn en eerst een online vragenlijst invullen om geselecteerd te worden.

 

Ook is Haystack ook nog op zoek naar zogenoemde 'supertasters', mensen met een extra gevoeligheid voor smaken en aroma's, die hun waarnemingen bovendien goed kunnen beschrijven. "Deze supertasters doen diepgaander smaakonderzoek voor bedrijven als AB InBev, Barry Callebaut en Alpro. Ze worden ook ingeschakeld voor geurtesten van luchtverfrissers en wasproducten, zoals die van Procter & Gamble", zegt Ludovic Depoortere. Voor die functie zou slechts één op de acht Belgen in aanmerking komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top