Het Coupon Data Pool-project gaat over naar een volgende fase. Samen met een aantal bedrijven wil GS1 zijn Coupon Data Pool in de praktijk testen, om aan de hand daarvan een geoptimaliseerd datasysteem uit te werken voor het behandelen van coupons. Daartoe hebben GS1 Belgilux en HighCo op 27 juni een samenwerkingsakkoord gesloten.
De eerste testen in laboratoriumomgeving worden momenteel gevoerd met de medewerking van Carrefour, Delhaize, Nestlé en Unilever. De volgende fase, voorzien voor begin oktober 2011, zal zich toespitsen op de ‘live’-toepassing van de Coupon Data Pool in één winkelpunt van Delhaize en één winkelpunt van Carrefour, in samenwerking met een aantal kortingbonuitgevers.
De doelstellingen zijn: het testen van de manier waarop bonnen in het systeem worden aangemaakt, de verwerking van de bonnen in de kassasystemen en de link met de aangekochte producten om van de korting te genieten. Vooral dit laatste geldt als de belangrijkste innovatie van het systeem.
GS1 Belgilux en HighCo slaan de handen in elkaar om tijdens de testfase de rust in de markt te garanderen en de deelname van bedrijven aan de test te vergemakkelijken. Kortingbonuitgevers die wensen deel te nemen aan de testen, worden uitgenodigd om contact op te nemen met GS1 Belgilux. GS1 Belgium & Luxembourg (voorheen EAN) ontwikkelt de GS1-standaarden voor onder meer automatische identificatie (barcodes en RFID). HighCo is op zijn beurt gespecialiseerd in marketing solutions (Store, Digital, Data). Het dienstenpakket omvat onder meer couponing, digital solutions en clearing.