Halfjaarcijfers Delhaize beter dan verwacht

Halfjaarcijfers Delhaize beter dan verwacht

Delhaize heeft deze ochtend zijn resultaten voor het voorbije halfjaar bekendgemaakt. Die waren beter dan analisten hadden gevreesd: de omzet steeg lichtjes en in België realiseert de groep zelfs zijn eerste kwartaalgroei sinds het vierde kwartaal van 2010. De winst daalde wel met 12%.

België: eerste groei sinds vierde kwartaal 2010

(in miljoen euro)2e kw 20112e kw 2012+/-
Omzet VS 3393 3686   +8,6%
(in $ -3,1%)
Omzet België 1221 1225   +0,4%
Omzet ZO-Eur+Azië   493   784 +58,8%
Omzet totaal 5107 5695 +11,5%
Bedrijfswinst   209   184 -12,0%
Nettowinst   117     87 -25,6%

In België stegen de verkopen met iets meer dan één procent, in tegenstelling tot wat analisten hadden verwacht (-0,6%). Toch ging in Delhaizes thuismarkt (goed voor een vijfde van de groepsomzet) de winstmarge lichtjes omlaag.

 

Voor de achteruitgang van die marge wijst Delhaize naar de hogere inkoopprijzen en de gestegen loonkosten, die dan weer een gevolg zijn van de inflatie en de bijebehorende automatische loonindexering.

 

VS: kleinere daling dan verwacht

In de Verenigde Staten - met de supermarktketens Food Lion, Hannaford en Sweetbay goed voor 65% van de groepsomzet - daalde de verkoop in de vestigingen die langer dan een jaar open zijn het voorbije halfjaar met -0,6%, beter dan de -1% waar analisten van uitgingen. In die kleine daling tellen de 126 winkels die Delhaize in februari van dit jaar sloot echter niet mee.

 

Delhaize heeft in Amerika nog altijd te kampen met sterke concurrentie van onder meer Walmart, waardoor het concern zijn prijzen vaak moest verlagen. De winstmarge daalde met een vol procentpunt (van 4,3% naar 3,3%): het laagste peil in ruim 10 jaar.  "De volumetendensen – hoewel nog steeds negatief – verbeterden voor het tweede opeenvolgende kwartaal dankzij de herpositionering van Food Lion", laat de groep weten.

 

Zuid-Europa zorgt voor stevige groei

De opbrengsten in Zuidoost-Europa en Azië groeiden dan weer met 64% aan ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van Delta Maxi. "Zonder Delta Maxi kenden de opbrengsten een groei met bijna twee cijfers, dankzij de uitstekende opbrengstengroei in Roemenië en de aanhoudende opbrengstengroei in Griekenland", aldus nog Delhaize, en dat "ondanks de moeilijke economische omstandigheden, vooral in Griekenland".

 

Delhaize drijft inspanningen op

"Hoewel we vooruitgang boeken met onze groei-initiatieven, blijven we geconfronteerd met een uitdagend marktklimaat", zegt topman Pierre-Olivier Beckers. "Wij hebben daarom besloten om onze inspanningen op te drijven en onze aandacht te verscherpen om een aanhoudende omzetgroei te verwezenlijken en om de aandeelhouderswaarde te verhogen." Dat besluit werd door de beleggers vanochtend alvast enthousiast onthaald: de koers van het aandeel schoot ruim 6% de hoogte in.

 

De distributeur maakt zich ook sterk dat hij zijn kostenbesparingsplan 2010-2012 - een bruto jaarlijkse kostenbesparing van 550 miljoen euro zal halen - en zegt momenteel te "werken aan een nieuw meerjarenplan dat zich toespitst op het verbeteren van de efficiëntie".

 

"Wij bevestigen onze vooruitzichten voor het boekjaar wat betreft de daling van onze onderliggende bedrijfswinst met 15% tot 20% aan ongewijzigde wisselkoersen, maar wij verwachten dat de resultaten aan de onderkant van de vork zullen liggen aangezien wij verder blijven investeren in prijzen en de klant in het middelpunt van onze inspanningen plaatsen", klinkt het nog op de Brusselse hoofdzetel.

 

Op het einde van het tweede kwartaal van 2012 telde Delhaize 3.365 winkels en waren er bij de distributeur wereldwijd circa 158.000 mensen aan de slag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top