Halfjaarcijfers Delhaize beter dan verwacht

Halfjaarcijfers Delhaize beter dan verwacht

Delhaize heeft deze ochtend zijn resultaten voor het voorbije halfjaar bekendgemaakt. Die waren beter dan analisten hadden gevreesd: de omzet steeg lichtjes en in België realiseert de groep zelfs zijn eerste kwartaalgroei sinds het vierde kwartaal van 2010. De winst daalde wel met 12%.

België: eerste groei sinds vierde kwartaal 2010

(in miljoen euro)2e kw 20112e kw 2012+/-
Omzet VS 3393 3686   +8,6%
(in $ -3,1%)
Omzet België 1221 1225   +0,4%
Omzet ZO-Eur+Azië   493   784 +58,8%
Omzet totaal 5107 5695 +11,5%
Bedrijfswinst   209   184 -12,0%
Nettowinst   117     87 -25,6%

In België stegen de verkopen met iets meer dan één procent, in tegenstelling tot wat analisten hadden verwacht (-0,6%). Toch ging in Delhaizes thuismarkt (goed voor een vijfde van de groepsomzet) de winstmarge lichtjes omlaag.

 

Voor de achteruitgang van die marge wijst Delhaize naar de hogere inkoopprijzen en de gestegen loonkosten, die dan weer een gevolg zijn van de inflatie en de bijebehorende automatische loonindexering.

 

VS: kleinere daling dan verwacht

In de Verenigde Staten - met de supermarktketens Food Lion, Hannaford en Sweetbay goed voor 65% van de groepsomzet - daalde de verkoop in de vestigingen die langer dan een jaar open zijn het voorbije halfjaar met -0,6%, beter dan de -1% waar analisten van uitgingen. In die kleine daling tellen de 126 winkels die Delhaize in februari van dit jaar sloot echter niet mee.

 

Delhaize heeft in Amerika nog altijd te kampen met sterke concurrentie van onder meer Walmart, waardoor het concern zijn prijzen vaak moest verlagen. De winstmarge daalde met een vol procentpunt (van 4,3% naar 3,3%): het laagste peil in ruim 10 jaar.  "De volumetendensen – hoewel nog steeds negatief – verbeterden voor het tweede opeenvolgende kwartaal dankzij de herpositionering van Food Lion", laat de groep weten.

 

Zuid-Europa zorgt voor stevige groei

De opbrengsten in Zuidoost-Europa en Azië groeiden dan weer met 64% aan ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van Delta Maxi. "Zonder Delta Maxi kenden de opbrengsten een groei met bijna twee cijfers, dankzij de uitstekende opbrengstengroei in Roemenië en de aanhoudende opbrengstengroei in Griekenland", aldus nog Delhaize, en dat "ondanks de moeilijke economische omstandigheden, vooral in Griekenland".

 

Delhaize drijft inspanningen op

"Hoewel we vooruitgang boeken met onze groei-initiatieven, blijven we geconfronteerd met een uitdagend marktklimaat", zegt topman Pierre-Olivier Beckers. "Wij hebben daarom besloten om onze inspanningen op te drijven en onze aandacht te verscherpen om een aanhoudende omzetgroei te verwezenlijken en om de aandeelhouderswaarde te verhogen." Dat besluit werd door de beleggers vanochtend alvast enthousiast onthaald: de koers van het aandeel schoot ruim 6% de hoogte in.

 

De distributeur maakt zich ook sterk dat hij zijn kostenbesparingsplan 2010-2012 - een bruto jaarlijkse kostenbesparing van 550 miljoen euro zal halen - en zegt momenteel te "werken aan een nieuw meerjarenplan dat zich toespitst op het verbeteren van de efficiëntie".

 

"Wij bevestigen onze vooruitzichten voor het boekjaar wat betreft de daling van onze onderliggende bedrijfswinst met 15% tot 20% aan ongewijzigde wisselkoersen, maar wij verwachten dat de resultaten aan de onderkant van de vork zullen liggen aangezien wij verder blijven investeren in prijzen en de klant in het middelpunt van onze inspanningen plaatsen", klinkt het nog op de Brusselse hoofdzetel.

 

Op het einde van het tweede kwartaal van 2012 telde Delhaize 3.365 winkels en waren er bij de distributeur wereldwijd circa 158.000 mensen aan de slag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top