Halfjaarcijfers Delhaize beter dan verwacht

Halfjaarcijfers Delhaize beter dan verwacht

Delhaize heeft deze ochtend zijn resultaten voor het voorbije halfjaar bekendgemaakt. Die waren beter dan analisten hadden gevreesd: de omzet steeg lichtjes en in België realiseert de groep zelfs zijn eerste kwartaalgroei sinds het vierde kwartaal van 2010. De winst daalde wel met 12%.

België: eerste groei sinds vierde kwartaal 2010

(in miljoen euro)2e kw 20112e kw 2012+/-
Omzet VS 3393 3686   +8,6%
(in $ -3,1%)
Omzet België 1221 1225   +0,4%
Omzet ZO-Eur+Azië   493   784 +58,8%
Omzet totaal 5107 5695 +11,5%
Bedrijfswinst   209   184 -12,0%
Nettowinst   117     87 -25,6%

In België stegen de verkopen met iets meer dan één procent, in tegenstelling tot wat analisten hadden verwacht (-0,6%). Toch ging in Delhaizes thuismarkt (goed voor een vijfde van de groepsomzet) de winstmarge lichtjes omlaag.

 

Voor de achteruitgang van die marge wijst Delhaize naar de hogere inkoopprijzen en de gestegen loonkosten, die dan weer een gevolg zijn van de inflatie en de bijebehorende automatische loonindexering.

 

VS: kleinere daling dan verwacht

In de Verenigde Staten - met de supermarktketens Food Lion, Hannaford en Sweetbay goed voor 65% van de groepsomzet - daalde de verkoop in de vestigingen die langer dan een jaar open zijn het voorbije halfjaar met -0,6%, beter dan de -1% waar analisten van uitgingen. In die kleine daling tellen de 126 winkels die Delhaize in februari van dit jaar sloot echter niet mee.

 

Delhaize heeft in Amerika nog altijd te kampen met sterke concurrentie van onder meer Walmart, waardoor het concern zijn prijzen vaak moest verlagen. De winstmarge daalde met een vol procentpunt (van 4,3% naar 3,3%): het laagste peil in ruim 10 jaar.  "De volumetendensen – hoewel nog steeds negatief – verbeterden voor het tweede opeenvolgende kwartaal dankzij de herpositionering van Food Lion", laat de groep weten.

 

Zuid-Europa zorgt voor stevige groei

De opbrengsten in Zuidoost-Europa en Azië groeiden dan weer met 64% aan ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van Delta Maxi. "Zonder Delta Maxi kenden de opbrengsten een groei met bijna twee cijfers, dankzij de uitstekende opbrengstengroei in Roemenië en de aanhoudende opbrengstengroei in Griekenland", aldus nog Delhaize, en dat "ondanks de moeilijke economische omstandigheden, vooral in Griekenland".

 

Delhaize drijft inspanningen op

"Hoewel we vooruitgang boeken met onze groei-initiatieven, blijven we geconfronteerd met een uitdagend marktklimaat", zegt topman Pierre-Olivier Beckers. "Wij hebben daarom besloten om onze inspanningen op te drijven en onze aandacht te verscherpen om een aanhoudende omzetgroei te verwezenlijken en om de aandeelhouderswaarde te verhogen." Dat besluit werd door de beleggers vanochtend alvast enthousiast onthaald: de koers van het aandeel schoot ruim 6% de hoogte in.

 

De distributeur maakt zich ook sterk dat hij zijn kostenbesparingsplan 2010-2012 - een bruto jaarlijkse kostenbesparing van 550 miljoen euro zal halen - en zegt momenteel te "werken aan een nieuw meerjarenplan dat zich toespitst op het verbeteren van de efficiëntie".

 

"Wij bevestigen onze vooruitzichten voor het boekjaar wat betreft de daling van onze onderliggende bedrijfswinst met 15% tot 20% aan ongewijzigde wisselkoersen, maar wij verwachten dat de resultaten aan de onderkant van de vork zullen liggen aangezien wij verder blijven investeren in prijzen en de klant in het middelpunt van onze inspanningen plaatsen", klinkt het nog op de Brusselse hoofdzetel.

 

Op het einde van het tweede kwartaal van 2012 telde Delhaize 3.365 winkels en waren er bij de distributeur wereldwijd circa 158.000 mensen aan de slag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top