RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Halfjaarcijfers Delhaize beter dan verwacht

icon
Food22 augustus, 2012

België: eerste groei sinds vierde kwartaal 2010

(in miljoen euro) 2e kw 2011 2e kw 2012 +/-
Omzet VS 3393 3686   +8,6%
(in $ -3,1%)
Omzet België 1221 1225   +0,4%
Omzet ZO-Eur+Azië   493   784 +58,8%
Omzet totaal 5107 5695 +11,5%
Bedrijfswinst   209   184 -12,0%
Nettowinst   117     87 -25,6%

In België stegen de verkopen met iets meer dan één procent, in tegenstelling tot wat analisten hadden verwacht (-0,6%). Toch ging in Delhaizes thuismarkt (goed voor een vijfde van de groepsomzet) de winstmarge lichtjes omlaag.

 

Voor de achteruitgang van die marge wijst Delhaize naar de hogere inkoopprijzen en de gestegen loonkosten, die dan weer een gevolg zijn van de inflatie en de bijebehorende automatische loonindexering.

 

VS: kleinere daling dan verwacht

In de Verenigde Staten – met de supermarktketens Food Lion, Hannaford en Sweetbay goed voor 65% van de groepsomzet – daalde de verkoop in de vestigingen die langer dan een jaar open zijn het voorbije halfjaar met -0,6%, beter dan de -1% waar analisten van uitgingen. In die kleine daling tellen de 126 winkels die Delhaize in februari van dit jaar sloot echter niet mee.

 

Delhaize heeft in Amerika nog altijd te kampen met sterke concurrentie van onder meer Walmart, waardoor het concern zijn prijzen vaak moest verlagen. De winstmarge daalde met een vol procentpunt (van 4,3% naar 3,3%): het laagste peil in ruim 10 jaar.  “De volumetendensen – hoewel nog steeds negatief – verbeterden voor het tweede opeenvolgende kwartaal dankzij de herpositionering van Food Lion”, laat de groep weten.

 

Zuid-Europa zorgt voor stevige groei

De opbrengsten in Zuidoost-Europa en Azië groeiden dan weer met 64% aan ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de overname van Delta Maxi. “Zonder Delta Maxi kenden de opbrengsten een groei met bijna twee cijfers, dankzij de uitstekende opbrengstengroei in Roemenië en de aanhoudende opbrengstengroei in Griekenland”, aldus nog Delhaize, en dat “ondanks de moeilijke economische omstandigheden, vooral in Griekenland”.

 

Delhaize drijft inspanningen op

“Hoewel we vooruitgang boeken met onze groei-initiatieven, blijven we geconfronteerd met een uitdagend marktklimaat“, zegt topman Pierre-Olivier Beckers. “Wij hebben daarom besloten om onze inspanningen op te drijven en onze aandacht te verscherpen om een aanhoudende omzetgroei te verwezenlijken en om de aandeelhouderswaarde te verhogen.” Dat besluit werd door de beleggers vanochtend alvast enthousiast onthaald: de koers van het aandeel schoot ruim 6% de hoogte in.

 

De distributeur maakt zich ook sterk dat hij zijn kostenbesparingsplan 2010-2012 – een bruto jaarlijkse kostenbesparing van 550 miljoen euro zal halen – en zegt momenteel te “werken aan een nieuw meerjarenplan dat zich toespitst op het verbeteren van de efficiëntie“.

 

“Wij bevestigen onze vooruitzichten voor het boekjaar wat betreft de daling van onze onderliggende bedrijfswinst met 15% tot 20% aan ongewijzigde wisselkoersen, maar wij verwachten dat de resultaten aan de onderkant van de vork zullen liggen aangezien wij verder blijven investeren in prijzen en de klant in het middelpunt van onze inspanningen plaatsen”, klinkt het nog op de Brusselse hoofdzetel.

 

Op het einde van het tweede kwartaal van 2012 telde Delhaize 3.365 winkels en waren er bij de distributeur wereldwijd circa 158.000 mensen aan de slag.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaat onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België.

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN