Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties | RetailDetail

Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties

Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties
Manhattns Groenplaats

De opmars van de 'betere burger' gaat verder. Na twee Brusselse vestigingen opent Manhattn's op 16 juni zijn derde restaurant, in een prominent pand aan de Groenplaats in Antwerpen. 

New Yorkse inspiratie

Manhattn's onderscheidt zich van andere premium burgerketens door de New Yorkse insteek en de sterke visuele identiteit. De inspiratie haalde initiatiefnemer Jerome Vandermeulen immers in het Meatpacking District in New York, waar hij twee jaar werkte voor de Belgische foodtruck Wafels & Dinges. Voor de culinaire kant van de zaak schakelde hij zijn broer Philippe in, die een diploma van de hotelschool op zak heeft.

 

In 2014 openden de ondernemers een eerste vestiging in de Brusselse Louizalaan, een jaar later volgde nummer twee in de Henri Mausstraat (aan de Beurs). Nu is dus Antwerpen aan de beurt, in een opvallend hoekpand aan de Groenplaats, dat vele jaren leegstond en grondig verbouwd werd. “Dit is onze ultieme flagshipstore”, zegt Jerome Vandermeulen. “De Groenplaats evolueert in de positieve zin en de link met de Nationalestraat en de Kammenstraat in de creatieve modewijk vinden we belangrijk.”

 

Geen 'burgeroorlog'

Of Manhattn's niet vreest voor een overaanbod aan premium burgerrestaurants? “Helemaal niet. Je vindt toch ook overal steak-friet op de kaart? Mensen eten dat nu eenmaal graag. Elk hamburgerconcept heeft zijn eigen positionering en de markt is groot genoeg. Van een 'burgeroorlog' is zeker geen sprake.” Toch koestert Vandermeulen geen al te grote expansieplannen. “Small is beautiful. We willen liever een beperkt aantal dingen heel goed doen. Vandaar ook de beknopte menukaart. We gaan voor een klein aantal iconische locaties. In België zie ik nog potentieel voor misschien twee bijkomende vestigingen. In Gent, bijvoorbeeld.” 

 

De huisstijl van Manhattn's werd ontworpen door Pinkeye Designstudio. “In Antwerpen presenteren we een volwassen versie van het concept dat we eerder in Brussel hebben neergezet,” vertelt creatief directeur Ruud Belmans. “We gebruiken typische art deco-elementen zoals je die in de architectuur in Manhattan terugvindt, bijvoorbeeld in de Chrysler Building: stalen balken, roosters, brandtrappen, bakstenen muren… Van de comic stripfiguren zijn we afgestapt en de al te dominante geel-zwarte kleurzetting hebben we wat afgezwakt.”

 

Manhattn's Groenplaats heeft 150 zitplaatsen op twee etages, plus nog eens 50 plaatsen op het terras. De zaak is zeven dagen op zeven open van 11u30 tot 22u30. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top