Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties

Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties
Manhattns Groenplaats

De opmars van de 'betere burger' gaat verder. Na twee Brusselse vestigingen opent Manhattn's op 16 juni zijn derde restaurant, in een prominent pand aan de Groenplaats in Antwerpen. 

New Yorkse inspiratie

Manhattn's onderscheidt zich van andere premium burgerketens door de New Yorkse insteek en de sterke visuele identiteit. De inspiratie haalde initiatiefnemer Jerome Vandermeulen immers in het Meatpacking District in New York, waar hij twee jaar werkte voor de Belgische foodtruck Wafels & Dinges. Voor de culinaire kant van de zaak schakelde hij zijn broer Philippe in, die een diploma van de hotelschool op zak heeft.

 

In 2014 openden de ondernemers een eerste vestiging in de Brusselse Louizalaan, een jaar later volgde nummer twee in de Henri Mausstraat (aan de Beurs). Nu is dus Antwerpen aan de beurt, in een opvallend hoekpand aan de Groenplaats, dat vele jaren leegstond en grondig verbouwd werd. “Dit is onze ultieme flagshipstore”, zegt Jerome Vandermeulen. “De Groenplaats evolueert in de positieve zin en de link met de Nationalestraat en de Kammenstraat in de creatieve modewijk vinden we belangrijk.”

 

Geen 'burgeroorlog'

Of Manhattn's niet vreest voor een overaanbod aan premium burgerrestaurants? “Helemaal niet. Je vindt toch ook overal steak-friet op de kaart? Mensen eten dat nu eenmaal graag. Elk hamburgerconcept heeft zijn eigen positionering en de markt is groot genoeg. Van een 'burgeroorlog' is zeker geen sprake.” Toch koestert Vandermeulen geen al te grote expansieplannen. “Small is beautiful. We willen liever een beperkt aantal dingen heel goed doen. Vandaar ook de beknopte menukaart. We gaan voor een klein aantal iconische locaties. In België zie ik nog potentieel voor misschien twee bijkomende vestigingen. In Gent, bijvoorbeeld.” 

 

De huisstijl van Manhattn's werd ontworpen door Pinkeye Designstudio. “In Antwerpen presenteren we een volwassen versie van het concept dat we eerder in Brussel hebben neergezet,” vertelt creatief directeur Ruud Belmans. “We gebruiken typische art deco-elementen zoals je die in de architectuur in Manhattan terugvindt, bijvoorbeeld in de Chrysler Building: stalen balken, roosters, brandtrappen, bakstenen muren… Van de comic stripfiguren zijn we afgestapt en de al te dominante geel-zwarte kleurzetting hebben we wat afgezwakt.”

 

Manhattn's Groenplaats heeft 150 zitplaatsen op twee etages, plus nog eens 50 plaatsen op het terras. De zaak is zeven dagen op zeven open van 11u30 tot 22u30. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top