Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties | RetailDetail

Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties

Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties
Manhattns Groenplaats

De opmars van de 'betere burger' gaat verder. Na twee Brusselse vestigingen opent Manhattn's op 16 juni zijn derde restaurant, in een prominent pand aan de Groenplaats in Antwerpen. 

New Yorkse inspiratie

Manhattn's onderscheidt zich van andere premium burgerketens door de New Yorkse insteek en de sterke visuele identiteit. De inspiratie haalde initiatiefnemer Jerome Vandermeulen immers in het Meatpacking District in New York, waar hij twee jaar werkte voor de Belgische foodtruck Wafels & Dinges. Voor de culinaire kant van de zaak schakelde hij zijn broer Philippe in, die een diploma van de hotelschool op zak heeft.

 

In 2014 openden de ondernemers een eerste vestiging in de Brusselse Louizalaan, een jaar later volgde nummer twee in de Henri Mausstraat (aan de Beurs). Nu is dus Antwerpen aan de beurt, in een opvallend hoekpand aan de Groenplaats, dat vele jaren leegstond en grondig verbouwd werd. “Dit is onze ultieme flagshipstore”, zegt Jerome Vandermeulen. “De Groenplaats evolueert in de positieve zin en de link met de Nationalestraat en de Kammenstraat in de creatieve modewijk vinden we belangrijk.”

 

Geen 'burgeroorlog'

Of Manhattn's niet vreest voor een overaanbod aan premium burgerrestaurants? “Helemaal niet. Je vindt toch ook overal steak-friet op de kaart? Mensen eten dat nu eenmaal graag. Elk hamburgerconcept heeft zijn eigen positionering en de markt is groot genoeg. Van een 'burgeroorlog' is zeker geen sprake.” Toch koestert Vandermeulen geen al te grote expansieplannen. “Small is beautiful. We willen liever een beperkt aantal dingen heel goed doen. Vandaar ook de beknopte menukaart. We gaan voor een klein aantal iconische locaties. In België zie ik nog potentieel voor misschien twee bijkomende vestigingen. In Gent, bijvoorbeeld.” 

 

De huisstijl van Manhattn's werd ontworpen door Pinkeye Designstudio. “In Antwerpen presenteren we een volwassen versie van het concept dat we eerder in Brussel hebben neergezet,” vertelt creatief directeur Ruud Belmans. “We gebruiken typische art deco-elementen zoals je die in de architectuur in Manhattan terugvindt, bijvoorbeeld in de Chrysler Building: stalen balken, roosters, brandtrappen, bakstenen muren… Van de comic stripfiguren zijn we afgestapt en de al te dominante geel-zwarte kleurzetting hebben we wat afgezwakt.”

 

Manhattn's Groenplaats heeft 150 zitplaatsen op twee etages, plus nog eens 50 plaatsen op het terras. De zaak is zeven dagen op zeven open van 11u30 tot 22u30. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.