Haribo krijgt ongelijk in zaak rond chocolade 'gummybeertjes'

Haribo krijgt ongelijk in zaak rond chocolade 'gummybeertjes'

Na een jarenlange strijd heeft Haribo een rechtszaak tegen de Zwitserse groep Lindt verloren, die volgens Haribo al jaren de gummybeertjes van de snoepfabrikant kopieert. De hoogste Duitse rechter is het daar echter niet mee eens.

Rechtszaak al 3 jaar aan de gang

"De verkoop van chocoladeberen in een gouden verpakking en met een rood lint is geen inbreuk op het merk Goldbären van Haribo noch een onwettige imitatie van de gummybeertjes", stelt het Duitse Bundesgerichtshof. Lindt bracht in het najaar van 2012 de Lindt Teddy op de markt, waarna Haribo besloot om klacht in te dienen omdat het vond dat de twee figuren te veel op elkaar geleken en voor verwarring bij de consument vreesde.

 

In eerste aanleg kreeg Haribo ook gelijk van de rechtbank in Keulen, maar in beroep besloot de rechter dat er niet voldoende gelijkenis is tussen de twee producten. Uiteindelijk werd de zaak dus beslecht door het Bundesgerichtshof, de federale rechtbank van Duitsland. De snoepproducent ving ook daar dus bot, de Zwitsers mogen hun chocoladeberen dus verder verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top