Haribo krijgt ongelijk in zaak rond chocolade 'gummybeertjes'

Haribo krijgt ongelijk in zaak rond chocolade 'gummybeertjes'

Na een jarenlange strijd heeft Haribo een rechtszaak tegen de Zwitserse groep Lindt verloren, die volgens Haribo al jaren de gummybeertjes van de snoepfabrikant kopieert. De hoogste Duitse rechter is het daar echter niet mee eens.

Rechtszaak al 3 jaar aan de gang

"De verkoop van chocoladeberen in een gouden verpakking en met een rood lint is geen inbreuk op het merk Goldbären van Haribo noch een onwettige imitatie van de gummybeertjes", stelt het Duitse Bundesgerichtshof. Lindt bracht in het najaar van 2012 de Lindt Teddy op de markt, waarna Haribo besloot om klacht in te dienen omdat het vond dat de twee figuren te veel op elkaar geleken en voor verwarring bij de consument vreesde.

 

In eerste aanleg kreeg Haribo ook gelijk van de rechtbank in Keulen, maar in beroep besloot de rechter dat er niet voldoende gelijkenis is tussen de twee producten. Uiteindelijk werd de zaak dus beslecht door het Bundesgerichtshof, de federale rechtbank van Duitsland. De snoepproducent ving ook daar dus bot, de Zwitsers mogen hun chocoladeberen dus verder verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top