Haribo krijgt ongelijk in zaak rond chocolade 'gummybeertjes' | RetailDetail

Haribo krijgt ongelijk in zaak rond chocolade 'gummybeertjes'

Haribo krijgt ongelijk in zaak rond chocolade 'gummybeertjes'

Na een jarenlange strijd heeft Haribo een rechtszaak tegen de Zwitserse groep Lindt verloren, die volgens Haribo al jaren de gummybeertjes van de snoepfabrikant kopieert. De hoogste Duitse rechter is het daar echter niet mee eens.

Rechtszaak al 3 jaar aan de gang

"De verkoop van chocoladeberen in een gouden verpakking en met een rood lint is geen inbreuk op het merk Goldbären van Haribo noch een onwettige imitatie van de gummybeertjes", stelt het Duitse Bundesgerichtshof. Lindt bracht in het najaar van 2012 de Lindt Teddy op de markt, waarna Haribo besloot om klacht in te dienen omdat het vond dat de twee figuren te veel op elkaar geleken en voor verwarring bij de consument vreesde.

 

In eerste aanleg kreeg Haribo ook gelijk van de rechtbank in Keulen, maar in beroep besloot de rechter dat er niet voldoende gelijkenis is tussen de twee producten. Uiteindelijk werd de zaak dus beslecht door het Bundesgerichtshof, de federale rechtbank van Duitsland. De snoepproducent ving ook daar dus bot, de Zwitsers mogen hun chocoladeberen dus verder verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.