Havana Club niet van Bacardi.

Havana Club niet van Bacardi.

Door het Amerikaanse handelsembargo tegen Cuba brengt zowel een Cubaans overheidsbedrijf als Bacardi rum op de markt onder de naam Havana Club. In Spanje heeft het hooggerechtshof nu echter geoordeeld dat Bacardi geen claim mag maken op het merk Havana Club. In veel andere landen blijft het een discussiepunt.

 

Havana Club is oorspronkelijk een rummerk uit Cuba dat sinds 1993 wordt geproduceerd door Havana Club International. Het bedrijf is een 50/50 joint venture tussen een Cubaans overheidsbedrijf en Pernod Ricard, die voor de distributie buiten Cuba zorgt.

 

In de Verenigde Staten mag de Cubaanse Havana Club evenwel niet worden verkocht wegens het Amerikaanse embargo tegen het eiland. Op VS grondgebied biedt rumgigant Bacardi daarentegen een eigen rumsoort aan onder de naam Havana Club, al heeft die niets uitstaans met het originele Cubaanse product.

 

Pernod Ricard en Bacardi zijn daarom in verschillende landen in een bittere juridische strijd verwikkeld om het recht op de merknaam. Het Spaanse hooggerechtshof heeft de aanspraak van Bacardi op het merk Havana Club nu alvast ongeldig verklaard. Pernod Ricard en het Cubaanse Corporation Cuba Ron zijn volgens het hof de enige rechtmatige eigenaars van het merk.

 

In de Verenigde Staten sleept het geschil nog steeds aan. Pernod Ricard heeft er Bacardi en diens versie van Havana Club voor de rechter gedaagd. Hoewel de merkclaim van Pernod in april 2010 werd afgewezen, gaat de Franse sterkedrankproducent in beroep. Tegenstanders menen dat achter de schermen vanwege Bacardi heel wat politiek lobbywerk gebeurt.

 

Door het Amerikaanse handelsembargo tegen Cuba brengt zowel een Cubaans overheidsbedrijf als Bacardi rum op de markt onder de naam Havana Club. In Spanje heeft het hooggerechtshof nu echter geoordeeld dat Bacardi geen claim mag maken op het merk Havana Club. In veel andere landen blijft het een discussiepunt.

 

Havana Club is oorspronkelijk een rummerk uit Cuba dat sinds 1993 wordt geproduceerd door Havana Club International. Het bedrijf is een 50/50 joint venture tussen een Cubaans overheidsbedrijf en Pernod Ricard, die voor de distributie buiten Cuba zorgt.

 

In de Verenigde Staten mag de Cubaanse Havana Club evenwel niet worden verkocht wegens het Amerikaanse embargo tegen het eiland. Op VS grondgebied biedt rumgigant Bacardi daarentegen een eigen rumsoort aan onder de naam Havana Club, al heeft die niets uitstaans met het originele Cubaanse product.

 

Pernod Ricard en Bacardi zijn daarom in verschillende landen in een bittere juridische strijd verwikkeld om het recht op de merknaam. Het Spaanse hooggerechtshof heeft de aanspraak van Bacardi op het merk Havana Club nu alvast ongeldig verklaard. Pernod Ricard en het Cubaanse Corporation Cuba Ron zijn volgens het hof de enige rechtmatige eigenaars van het merk.

 

In de Verenigde Staten sleept het geschil nog steeds aan. Pernod Ricard heeft er Bacardi en diens versie van Havana Club voor de rechter gedaagd. Hoewel de merkclaim van Pernod in april 2010 werd afgewezen, gaat de Franse sterkedrankproducent in beroep. Tegenstanders menen dat achter de schermen vanwege Bacardi heel wat politiek lobbywerk gebeurt.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Amazon Fresh nu ook van start in Hamburg

19/07/2017

Amazon blijft zijn Amazon Fresh-service verder uitbreiden in Duitsland. Na Berlijn en Potsdam is de online supermarkt nu ook te vinden in een groot deel van Hamburg. Amazon startte enkele maanden geleden met Fresh in Duitsland.

Subway werkt aan nieuw concept

19/07/2017

Fastfoodketen Subway is in een beperkt aantal vestigingen begonnen met de test van een nieuw concept. Daarbij werd de visuele invulling aangepakt, maar zijn er ook enkele technologische vernieuwingen doorgevoerd.

Back to top