Havana Club niet van Bacardi.

Havana Club niet van Bacardi.

Door het Amerikaanse handelsembargo tegen Cuba brengt zowel een Cubaans overheidsbedrijf als Bacardi rum op de markt onder de naam Havana Club. In Spanje heeft het hooggerechtshof nu echter geoordeeld dat Bacardi geen claim mag maken op het merk Havana Club. In veel andere landen blijft het een discussiepunt.

 

Havana Club is oorspronkelijk een rummerk uit Cuba dat sinds 1993 wordt geproduceerd door Havana Club International. Het bedrijf is een 50/50 joint venture tussen een Cubaans overheidsbedrijf en Pernod Ricard, die voor de distributie buiten Cuba zorgt.

 

In de Verenigde Staten mag de Cubaanse Havana Club evenwel niet worden verkocht wegens het Amerikaanse embargo tegen het eiland. Op VS grondgebied biedt rumgigant Bacardi daarentegen een eigen rumsoort aan onder de naam Havana Club, al heeft die niets uitstaans met het originele Cubaanse product.

 

Pernod Ricard en Bacardi zijn daarom in verschillende landen in een bittere juridische strijd verwikkeld om het recht op de merknaam. Het Spaanse hooggerechtshof heeft de aanspraak van Bacardi op het merk Havana Club nu alvast ongeldig verklaard. Pernod Ricard en het Cubaanse Corporation Cuba Ron zijn volgens het hof de enige rechtmatige eigenaars van het merk.

 

In de Verenigde Staten sleept het geschil nog steeds aan. Pernod Ricard heeft er Bacardi en diens versie van Havana Club voor de rechter gedaagd. Hoewel de merkclaim van Pernod in april 2010 werd afgewezen, gaat de Franse sterkedrankproducent in beroep. Tegenstanders menen dat achter de schermen vanwege Bacardi heel wat politiek lobbywerk gebeurt.

 

Door het Amerikaanse handelsembargo tegen Cuba brengt zowel een Cubaans overheidsbedrijf als Bacardi rum op de markt onder de naam Havana Club. In Spanje heeft het hooggerechtshof nu echter geoordeeld dat Bacardi geen claim mag maken op het merk Havana Club. In veel andere landen blijft het een discussiepunt.

 

Havana Club is oorspronkelijk een rummerk uit Cuba dat sinds 1993 wordt geproduceerd door Havana Club International. Het bedrijf is een 50/50 joint venture tussen een Cubaans overheidsbedrijf en Pernod Ricard, die voor de distributie buiten Cuba zorgt.

 

In de Verenigde Staten mag de Cubaanse Havana Club evenwel niet worden verkocht wegens het Amerikaanse embargo tegen het eiland. Op VS grondgebied biedt rumgigant Bacardi daarentegen een eigen rumsoort aan onder de naam Havana Club, al heeft die niets uitstaans met het originele Cubaanse product.

 

Pernod Ricard en Bacardi zijn daarom in verschillende landen in een bittere juridische strijd verwikkeld om het recht op de merknaam. Het Spaanse hooggerechtshof heeft de aanspraak van Bacardi op het merk Havana Club nu alvast ongeldig verklaard. Pernod Ricard en het Cubaanse Corporation Cuba Ron zijn volgens het hof de enige rechtmatige eigenaars van het merk.

 

In de Verenigde Staten sleept het geschil nog steeds aan. Pernod Ricard heeft er Bacardi en diens versie van Havana Club voor de rechter gedaagd. Hoewel de merkclaim van Pernod in april 2010 werd afgewezen, gaat de Franse sterkedrankproducent in beroep. Tegenstanders menen dat achter de schermen vanwege Bacardi heel wat politiek lobbywerk gebeurt.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top