Heineken heeft het moeilijk in West-Europa | RetailDetail

Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

De Nederlandse brouwer Heineken heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van het jaar zien toenemen tot 4,34 miljard euro. In Europa zakt de verkoop wel, maar dat wordt goedgemaakt door het toegenomen verbruik in de rest van de wereld.

Wel flink meer winst

De omzetstijging met 2,2% (exclusief overnames) beantwoordt aan de verwachtingen van analisten. De moedermaatschappij van het Belgische Alken-Maes (Maes, Cristal, Affligem en Mort Subite) ziet vooral de verkoop in West-Europa teruglopen (-1,7%), maar in Azië (+11%) en Noord- en Zuid-Amerika (+5,9%) wordt er wel flink meer gedronken. Afrika en het Midden-Oosten, lange tijd dé groeimotoren van Heineken, noteren nu nog slechts een groei van 0,9%.

 

De eenmalige belastingmeevaller door de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque heeft de nettowinst wel flink omhoog gestuwd: van 143 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2014 tot 579 miljoen euro nu. Die verkoop leverde Heineken 956 miljoen op.

 

De Belgische topman Jean-Francois van Boxmeer verwees in zijn toelichting expliciet naar Indonesië, waar Heineken het knap lastig heeft sinds de regering de strijd heeft aangebonden tegen het drankmisbruik bij jongeren. Vooral het verbod om nog langer bier te verkopen in supermarkten - ook aan meerderjarigen! - speelt het Nederlandse concern parten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.