Heineken heeft het moeilijk in West-Europa | RetailDetail

Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

De Nederlandse brouwer Heineken heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van het jaar zien toenemen tot 4,34 miljard euro. In Europa zakt de verkoop wel, maar dat wordt goedgemaakt door het toegenomen verbruik in de rest van de wereld.

Wel flink meer winst

De omzetstijging met 2,2% (exclusief overnames) beantwoordt aan de verwachtingen van analisten. De moedermaatschappij van het Belgische Alken-Maes (Maes, Cristal, Affligem en Mort Subite) ziet vooral de verkoop in West-Europa teruglopen (-1,7%), maar in Azië (+11%) en Noord- en Zuid-Amerika (+5,9%) wordt er wel flink meer gedronken. Afrika en het Midden-Oosten, lange tijd dé groeimotoren van Heineken, noteren nu nog slechts een groei van 0,9%.

 

De eenmalige belastingmeevaller door de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque heeft de nettowinst wel flink omhoog gestuwd: van 143 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2014 tot 579 miljoen euro nu. Die verkoop leverde Heineken 956 miljoen op.

 

De Belgische topman Jean-Francois van Boxmeer verwees in zijn toelichting expliciet naar Indonesië, waar Heineken het knap lastig heeft sinds de regering de strijd heeft aangebonden tegen het drankmisbruik bij jongeren. Vooral het verbod om nog langer bier te verkopen in supermarkten - ook aan meerderjarigen! - speelt het Nederlandse concern parten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.