Heineken heeft het moeilijk in West-Europa | RetailDetail

Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

De Nederlandse brouwer Heineken heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van het jaar zien toenemen tot 4,34 miljard euro. In Europa zakt de verkoop wel, maar dat wordt goedgemaakt door het toegenomen verbruik in de rest van de wereld.

Wel flink meer winst

De omzetstijging met 2,2% (exclusief overnames) beantwoordt aan de verwachtingen van analisten. De moedermaatschappij van het Belgische Alken-Maes (Maes, Cristal, Affligem en Mort Subite) ziet vooral de verkoop in West-Europa teruglopen (-1,7%), maar in Azië (+11%) en Noord- en Zuid-Amerika (+5,9%) wordt er wel flink meer gedronken. Afrika en het Midden-Oosten, lange tijd dé groeimotoren van Heineken, noteren nu nog slechts een groei van 0,9%.

 

De eenmalige belastingmeevaller door de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque heeft de nettowinst wel flink omhoog gestuwd: van 143 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2014 tot 579 miljoen euro nu. Die verkoop leverde Heineken 956 miljoen op.

 

De Belgische topman Jean-Francois van Boxmeer verwees in zijn toelichting expliciet naar Indonesië, waar Heineken het knap lastig heeft sinds de regering de strijd heeft aangebonden tegen het drankmisbruik bij jongeren. Vooral het verbod om nog langer bier te verkopen in supermarkten - ook aan meerderjarigen! - speelt het Nederlandse concern parten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top