Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

Heineken heeft het moeilijk in West-Europa

De Nederlandse brouwer Heineken heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van het jaar zien toenemen tot 4,34 miljard euro. In Europa zakt de verkoop wel, maar dat wordt goedgemaakt door het toegenomen verbruik in de rest van de wereld.

Wel flink meer winst

De omzetstijging met 2,2% (exclusief overnames) beantwoordt aan de verwachtingen van analisten. De moedermaatschappij van het Belgische Alken-Maes (Maes, Cristal, Affligem en Mort Subite) ziet vooral de verkoop in West-Europa teruglopen (-1,7%), maar in Azië (+11%) en Noord- en Zuid-Amerika (+5,9%) wordt er wel flink meer gedronken. Afrika en het Midden-Oosten, lange tijd dé groeimotoren van Heineken, noteren nu nog slechts een groei van 0,9%.

 

De eenmalige belastingmeevaller door de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque heeft de nettowinst wel flink omhoog gestuwd: van 143 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2014 tot 579 miljoen euro nu. Die verkoop leverde Heineken 956 miljoen op.

 

De Belgische topman Jean-Francois van Boxmeer verwees in zijn toelichting expliciet naar Indonesië, waar Heineken het knap lastig heeft sinds de regering de strijd heeft aangebonden tegen het drankmisbruik bij jongeren. Vooral het verbod om nog langer bier te verkopen in supermarkten - ook aan meerderjarigen! - speelt het Nederlandse concern parten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top