Heineken rond met reorganisatie in Afrika | RetailDetail

Heineken rond met reorganisatie in Afrika

Heineken rond met reorganisatie in Afrika

DeNederlandse bierreus Heineken heeft de reorganisatie van zijn activiteiten in Zuid-Afrika en Namibië, waar de brouwer actief is met joint ventures, afgerond.

Operationeel efficiënter

Eind juli maakte Heineken bekend dat het zijn belang in een aantal Afrikaanse joint ventures zou optrekken. De Nederlandse biergroep betaalde het Britse drankenconcern Diageo daarvoor omgerekend 138 miljoen euro uit, om zo zelf meer commerciële controle te krijgen over zijn belangrijkste merken.

 

Gisteren liet de groep weten dat de hele reorganisatie afgerond is. Heineken bezit nu 75% in DHN en een belang van 75% in Sedibeng. Het resterende kwart blijft in handen van partner Namibia Breweries Limited (NBL). In Namibië heeft Heineken nu indirect een belang van 29,9% in NBL.

 

Met de afronding van de herstructureringen van de joint ventures in Zuid-Afrika en Namibië heeft het concern zijn operationele uitvoering en efficiëntie verbeterd in deze regio, stelt Wim Hoste van KBC Securities. De analist verwacht dan ook dat Heineken dankzij verdere efficiëntieverbetering zal kunnen profiteren van structurele groeimogelijkheden - vooral in opkomende markten - en van een verdere margeverbetering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.