Heineken rond met reorganisatie in Afrika

Heineken rond met reorganisatie in Afrika

DeNederlandse bierreus Heineken heeft de reorganisatie van zijn activiteiten in Zuid-Afrika en Namibië, waar de brouwer actief is met joint ventures, afgerond.

Operationeel efficiënter

Eind juli maakte Heineken bekend dat het zijn belang in een aantal Afrikaanse joint ventures zou optrekken. De Nederlandse biergroep betaalde het Britse drankenconcern Diageo daarvoor omgerekend 138 miljoen euro uit, om zo zelf meer commerciële controle te krijgen over zijn belangrijkste merken.

 

Gisteren liet de groep weten dat de hele reorganisatie afgerond is. Heineken bezit nu 75% in DHN en een belang van 75% in Sedibeng. Het resterende kwart blijft in handen van partner Namibia Breweries Limited (NBL). In Namibië heeft Heineken nu indirect een belang van 29,9% in NBL.

 

Met de afronding van de herstructureringen van de joint ventures in Zuid-Afrika en Namibië heeft het concern zijn operationele uitvoering en efficiëntie verbeterd in deze regio, stelt Wim Hoste van KBC Securities. De analist verwacht dan ook dat Heineken dankzij verdere efficiëntieverbetering zal kunnen profiteren van structurele groeimogelijkheden - vooral in opkomende markten - en van een verdere margeverbetering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top