Herwig Dejonghe verlaat Greenyard Foods | RetailDetail

Herwig Dejonghe verlaat Greenyard Foods

Herwig Dejonghe verlaat Greenyard Foods

Herwig Dejonghe verlaat groentenhandelaar Greenyard, waar hij operationeel directeur was. Hij neemt Pinguin Aquitaine SAS over en wordt zelfstandig ondernemer.

Dejonghe aan basis van groentenhandelaar

Dejonghe was een man van het huis bij Greenyard en diens voorloper, de diepvriesgroenteverwerker Pinguin, die al sinds de oprichting in 1965 in handen van de familie Dejonghe was. Herwig startte er na zijn studies tot handelsingenieur in 1982 als marketingdirecteur.

 

Vier jaar later werd hij er verantwoordelijk voor de verkoop om er nog zes jaar later algemeen directeur te worden. In 1999 bracht hij Pinguin naar de beurs. In 2009 fuseerde Pinguin met de aardappelverwerker Lutosa tot PinguinLutosa. En twee jaar werd groenteverwerker Scana Noliko overgenomen.

 

Het bedrijf dat uit het vroegere Pinguin groeide, is intussen in handen gekomen van Hein Deprez. Herwig Dejonghe werd er operationeel directeur en hield zich bezig met de veld-kant van de onderneming.

 

Dejonghe neemt Pinguin Aquitaine over

Dejonghe wil nu echter weer op eigen benen staan. Via zijn vennootschap Vijverbos neemt hij de participatie van 52% van Greenyard Foods in Pinguin Aquitaine SAS over. De andere aandeelhouders kunnen nu gedurende twee maanden hun volgrecht uitoefenen.

 

Eerder kocht Herwig Dejonghe met zijn kinderen al een participatie van 33% genomen in Mestdagh NV uit Veurne, een producent van artisanale diepvries gerechten en desserts.

 

Niet vervangen als operationeel directeur

Bij Greenyard wordt Dejonghe niet vervangen als operationeel directeur. Ook zal hij er geen aandeelhouder meer zijn. Hij verkoopt zijn pakket van 2,86% aan de holding van Hein Deprez. Dejonghe blijft er wel actief als consultant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.