Het Grote Merkendebat: breekt de eindtijd aan voor A-merken?

Het Grote Merkendebat: breekt de eindtijd aan voor A-merken?

Is het einde der tijden aangebroken voor de nationale merken? Breekt een nieuwe wereldorde aan waarin private labels – en niets dan private labels – de scepter zwaaien? Als we heel wat vaktijdschriften mogen geloven, is het einde voor de nationale merken inderdaad nabij. Los van alle apocalyptische uitlatingen wil het Grote Merkendebat van RetailDetail, onder deskundige leiding van moderator Thierry Coeman van Retail Dynamics, het debat eens ten gronde (laten) voeren.

De huismerken voeren de druk op

Delhaize claimde onlangs nog een record te hebben bereikt met een omzetaandeel van meer dan 50% voor zijn huismerken en nu daagt het blijkbaar ook bij Carrefour dat er voor de private labels nog heel wat opportuniteiten zijn weggelegd. In een landschap waar het vechten is om dat beetje nettomarge vormen huismerken de gedroomde uitweg, vandaar dat zelfs de Franse supermarktreus recent een heuse directeur voor eigen merken heeft aangesteld.

 

De A-merken stonden erbij en keken ernaar: ze moesten toezien hoe de economische crisis en de naweeën ervan aan hun budget voor onderzoek en ontwikkeling wegvraten, wat hen zuurstof ontnam om innovatief en creatief uit de hoek te komen. Nochtans is dat precies wat men van de producenten verwacht, want dat is altijd de compensatie voor hun meerprijs geweest.

A-merken niet dood volgens prof. Kapferer

Merkenspecialist prof. dr. Jean-Noël Kapferer erkent dat heel wat merken stilaan hun waarde aan het verliezen zijn. Toch is het voor de A-merken volgens hem geen verloren zaak, en op het Grote Merkendebat zal hij aan de hand van zijn elf boeken beargumenteren waarom. Als professor aan de Parijse business school HEC en zowat de uitvinder van het concept merkwaarde zal Kapfererer zeker genoeg argumenten kunnen aanreiken om de voorvechters van de huismerken van antwoord te dienen.

 

RetailDetail breekt in samenwerking met Retail Dynamics op 9 september 2011 het debat open. Daarvoor zorgt het professionele panel van merkenfabrikanten en retailers, bestaande uit Dominique Leroy (Unilever), Wim Destoop (Pepsico), Eric Lauwers (AB InBev), Pascal Léglise (Carrefour), Jean-Marc van Cutsem (Louis Delhaize) en Dirk Depoorter (Spar Retail). Onder leiding van retailexpert Thierry Coeman wordt het een strategische reflectie over de zin en onzin van een doorgedreven huismerkenbeleid, al dan niet in tegenspraak met een uitgebalanceerd assortiment.

Praktisch

Wanneer? Vrijdag 9 september 2011, van 09:30 tot 14:30


Waar? Auditorium Hotel Ter Elst, Edegem


Kostprijs? 195 euro


Hoe inschrijven? jorg@retaildetail.be


Schrijf u in voor 15 juli en betaal als early bird 175 euro.
 

Is het einde der tijden aangebroken voor de nationale merken? Breekt een nieuwe wereldorde aan waarin private labels – en niets dan private labels – de scepter zwaaien? Als we heel wat vaktijdschriften mogen geloven, is het einde voor de nationale merken inderdaad nabij. Los van alle apocalyptische uitlatingen wil het Grote Merkendebat van RetailDetail, onder deskundige leiding van moderator Thierry Coeman van Retail Dynamics, het debat eens ten gronde (laten) voeren.

De huismerken voeren de druk op

Delhaize claimde onlangs nog een record te hebben bereikt met een omzetaandeel van meer dan 50% voor zijn huismerken en nu daagt het blijkbaar ook bij Carrefour dat er voor de private labels nog heel wat opportuniteiten zijn weggelegd. In een landschap waar het vechten is om dat beetje nettomarge vormen huismerken de gedroomde uitweg, vandaar dat zelfs de Franse supermarktreus recent een heuse directeur voor eigen merken heeft aangesteld.

 

De A-merken stonden erbij en keken ernaar: ze moesten toezien hoe de economische crisis en de naweeën ervan aan hun budget voor onderzoek en ontwikkeling wegvraten, wat hen zuurstof ontnam om innovatief en creatief uit de hoek te komen. Nochtans is dat precies wat men van de producenten verwacht, want dat is altijd de compensatie voor hun meerprijs geweest.

A-merken niet dood volgens prof. Kapferer

Merkenspecialist prof. dr. Jean-Noël Kapferer erkent dat heel wat merken stilaan hun waarde aan het verliezen zijn. Toch is het voor de A-merken volgens hem geen verloren zaak, en op het Grote Merkendebat zal hij aan de hand van zijn elf boeken beargumenteren waarom. Als professor aan de Parijse business school HEC en zowat de uitvinder van het concept merkwaarde zal Kapfererer zeker genoeg argumenten kunnen aanreiken om de voorvechters van de huismerken van antwoord te dienen.

 

RetailDetail breekt in samenwerking met Retail Dynamics op 9 september 2011 het debat open. Daarvoor zorgt het professionele panel van merkenfabrikanten en retailers, bestaande uit Dominique Leroy (Unilever), Wim Destoop (Pepsico), Eric Lauwers (AB InBev), Pascal Léglise (Carrefour), Jean-Marc van Cutsem (Louis Delhaize) en Dirk Depoorter (Spar Retail). Onder leiding van retailexpert Thierry Coeman wordt het een strategische reflectie over de zin en onzin van een doorgedreven huismerkenbeleid, al dan niet in tegenspraak met een uitgebalanceerd assortiment.

Praktisch

Wanneer? Vrijdag 9 september 2011, van 09:30 tot 14:30


Waar? Auditorium Hotel Ter Elst, Edegem


Kostprijs? 195 euro


Hoe inschrijven? jorg@retaildetail.be


Schrijf u in voor 15 juli en betaal als early bird 175 euro.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top