Het Grote Merkendebat: breekt de eindtijd aan voor A-merken?

Het Grote Merkendebat: breekt de eindtijd aan voor A-merken?

Is het einde der tijden aangebroken voor de nationale merken? Breekt een nieuwe wereldorde aan waarin private labels – en niets dan private labels – de scepter zwaaien? Als we heel wat vaktijdschriften mogen geloven, is het einde voor de nationale merken inderdaad nabij. Los van alle apocalyptische uitlatingen wil het Grote Merkendebat van RetailDetail, onder deskundige leiding van moderator Thierry Coeman van Retail Dynamics, het debat eens ten gronde (laten) voeren.

De huismerken voeren de druk op

Delhaize claimde onlangs nog een record te hebben bereikt met een omzetaandeel van meer dan 50% voor zijn huismerken en nu daagt het blijkbaar ook bij Carrefour dat er voor de private labels nog heel wat opportuniteiten zijn weggelegd. In een landschap waar het vechten is om dat beetje nettomarge vormen huismerken de gedroomde uitweg, vandaar dat zelfs de Franse supermarktreus recent een heuse directeur voor eigen merken heeft aangesteld.

 

De A-merken stonden erbij en keken ernaar: ze moesten toezien hoe de economische crisis en de naweeën ervan aan hun budget voor onderzoek en ontwikkeling wegvraten, wat hen zuurstof ontnam om innovatief en creatief uit de hoek te komen. Nochtans is dat precies wat men van de producenten verwacht, want dat is altijd de compensatie voor hun meerprijs geweest.

A-merken niet dood volgens prof. Kapferer

Merkenspecialist prof. dr. Jean-Noël Kapferer erkent dat heel wat merken stilaan hun waarde aan het verliezen zijn. Toch is het voor de A-merken volgens hem geen verloren zaak, en op het Grote Merkendebat zal hij aan de hand van zijn elf boeken beargumenteren waarom. Als professor aan de Parijse business school HEC en zowat de uitvinder van het concept merkwaarde zal Kapfererer zeker genoeg argumenten kunnen aanreiken om de voorvechters van de huismerken van antwoord te dienen.

 

RetailDetail breekt in samenwerking met Retail Dynamics op 9 september 2011 het debat open. Daarvoor zorgt het professionele panel van merkenfabrikanten en retailers, bestaande uit Dominique Leroy (Unilever), Wim Destoop (Pepsico), Eric Lauwers (AB InBev), Pascal Léglise (Carrefour), Jean-Marc van Cutsem (Louis Delhaize) en Dirk Depoorter (Spar Retail). Onder leiding van retailexpert Thierry Coeman wordt het een strategische reflectie over de zin en onzin van een doorgedreven huismerkenbeleid, al dan niet in tegenspraak met een uitgebalanceerd assortiment.

Praktisch

Wanneer? Vrijdag 9 september 2011, van 09:30 tot 14:30


Waar? Auditorium Hotel Ter Elst, Edegem


Kostprijs? 195 euro


Hoe inschrijven? jorg@retaildetail.be


Schrijf u in voor 15 juli en betaal als early bird 175 euro.
 

Is het einde der tijden aangebroken voor de nationale merken? Breekt een nieuwe wereldorde aan waarin private labels – en niets dan private labels – de scepter zwaaien? Als we heel wat vaktijdschriften mogen geloven, is het einde voor de nationale merken inderdaad nabij. Los van alle apocalyptische uitlatingen wil het Grote Merkendebat van RetailDetail, onder deskundige leiding van moderator Thierry Coeman van Retail Dynamics, het debat eens ten gronde (laten) voeren.

De huismerken voeren de druk op

Delhaize claimde onlangs nog een record te hebben bereikt met een omzetaandeel van meer dan 50% voor zijn huismerken en nu daagt het blijkbaar ook bij Carrefour dat er voor de private labels nog heel wat opportuniteiten zijn weggelegd. In een landschap waar het vechten is om dat beetje nettomarge vormen huismerken de gedroomde uitweg, vandaar dat zelfs de Franse supermarktreus recent een heuse directeur voor eigen merken heeft aangesteld.

 

De A-merken stonden erbij en keken ernaar: ze moesten toezien hoe de economische crisis en de naweeën ervan aan hun budget voor onderzoek en ontwikkeling wegvraten, wat hen zuurstof ontnam om innovatief en creatief uit de hoek te komen. Nochtans is dat precies wat men van de producenten verwacht, want dat is altijd de compensatie voor hun meerprijs geweest.

A-merken niet dood volgens prof. Kapferer

Merkenspecialist prof. dr. Jean-Noël Kapferer erkent dat heel wat merken stilaan hun waarde aan het verliezen zijn. Toch is het voor de A-merken volgens hem geen verloren zaak, en op het Grote Merkendebat zal hij aan de hand van zijn elf boeken beargumenteren waarom. Als professor aan de Parijse business school HEC en zowat de uitvinder van het concept merkwaarde zal Kapfererer zeker genoeg argumenten kunnen aanreiken om de voorvechters van de huismerken van antwoord te dienen.

 

RetailDetail breekt in samenwerking met Retail Dynamics op 9 september 2011 het debat open. Daarvoor zorgt het professionele panel van merkenfabrikanten en retailers, bestaande uit Dominique Leroy (Unilever), Wim Destoop (Pepsico), Eric Lauwers (AB InBev), Pascal Léglise (Carrefour), Jean-Marc van Cutsem (Louis Delhaize) en Dirk Depoorter (Spar Retail). Onder leiding van retailexpert Thierry Coeman wordt het een strategische reflectie over de zin en onzin van een doorgedreven huismerkenbeleid, al dan niet in tegenspraak met een uitgebalanceerd assortiment.

Praktisch

Wanneer? Vrijdag 9 september 2011, van 09:30 tot 14:30


Waar? Auditorium Hotel Ter Elst, Edegem


Kostprijs? 195 euro


Hoe inschrijven? jorg@retaildetail.be


Schrijf u in voor 15 juli en betaal als early bird 175 euro.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top