Het Grote Merkendebat: breekt de eindtijd aan voor A-merken?

Het Grote Merkendebat: breekt de eindtijd aan voor A-merken?

Is het einde der tijden aangebroken voor de nationale merken? Breekt een nieuwe wereldorde aan waarin private labels – en niets dan private labels – de scepter zwaaien? Als we heel wat vaktijdschriften mogen geloven, is het einde voor de nationale merken inderdaad nabij. Los van alle apocalyptische uitlatingen wil het Grote Merkendebat van RetailDetail, onder deskundige leiding van moderator Thierry Coeman van Retail Dynamics, het debat eens ten gronde (laten) voeren.

De huismerken voeren de druk op

Delhaize claimde onlangs nog een record te hebben bereikt met een omzetaandeel van meer dan 50% voor zijn huismerken en nu daagt het blijkbaar ook bij Carrefour dat er voor de private labels nog heel wat opportuniteiten zijn weggelegd. In een landschap waar het vechten is om dat beetje nettomarge vormen huismerken de gedroomde uitweg, vandaar dat zelfs de Franse supermarktreus recent een heuse directeur voor eigen merken heeft aangesteld.

 

De A-merken stonden erbij en keken ernaar: ze moesten toezien hoe de economische crisis en de naweeën ervan aan hun budget voor onderzoek en ontwikkeling wegvraten, wat hen zuurstof ontnam om innovatief en creatief uit de hoek te komen. Nochtans is dat precies wat men van de producenten verwacht, want dat is altijd de compensatie voor hun meerprijs geweest.

A-merken niet dood volgens prof. Kapferer

Merkenspecialist prof. dr. Jean-Noël Kapferer erkent dat heel wat merken stilaan hun waarde aan het verliezen zijn. Toch is het voor de A-merken volgens hem geen verloren zaak, en op het Grote Merkendebat zal hij aan de hand van zijn elf boeken beargumenteren waarom. Als professor aan de Parijse business school HEC en zowat de uitvinder van het concept merkwaarde zal Kapfererer zeker genoeg argumenten kunnen aanreiken om de voorvechters van de huismerken van antwoord te dienen.

 

RetailDetail breekt in samenwerking met Retail Dynamics op 9 september 2011 het debat open. Daarvoor zorgt het professionele panel van merkenfabrikanten en retailers, bestaande uit Dominique Leroy (Unilever), Wim Destoop (Pepsico), Eric Lauwers (AB InBev), Pascal Léglise (Carrefour), Jean-Marc van Cutsem (Louis Delhaize) en Dirk Depoorter (Spar Retail). Onder leiding van retailexpert Thierry Coeman wordt het een strategische reflectie over de zin en onzin van een doorgedreven huismerkenbeleid, al dan niet in tegenspraak met een uitgebalanceerd assortiment.

Praktisch

Wanneer? Vrijdag 9 september 2011, van 09:30 tot 14:30


Waar? Auditorium Hotel Ter Elst, Edegem


Kostprijs? 195 euro


Hoe inschrijven? jorg@retaildetail.be


Schrijf u in voor 15 juli en betaal als early bird 175 euro.
 

Is het einde der tijden aangebroken voor de nationale merken? Breekt een nieuwe wereldorde aan waarin private labels – en niets dan private labels – de scepter zwaaien? Als we heel wat vaktijdschriften mogen geloven, is het einde voor de nationale merken inderdaad nabij. Los van alle apocalyptische uitlatingen wil het Grote Merkendebat van RetailDetail, onder deskundige leiding van moderator Thierry Coeman van Retail Dynamics, het debat eens ten gronde (laten) voeren.

De huismerken voeren de druk op

Delhaize claimde onlangs nog een record te hebben bereikt met een omzetaandeel van meer dan 50% voor zijn huismerken en nu daagt het blijkbaar ook bij Carrefour dat er voor de private labels nog heel wat opportuniteiten zijn weggelegd. In een landschap waar het vechten is om dat beetje nettomarge vormen huismerken de gedroomde uitweg, vandaar dat zelfs de Franse supermarktreus recent een heuse directeur voor eigen merken heeft aangesteld.

 

De A-merken stonden erbij en keken ernaar: ze moesten toezien hoe de economische crisis en de naweeën ervan aan hun budget voor onderzoek en ontwikkeling wegvraten, wat hen zuurstof ontnam om innovatief en creatief uit de hoek te komen. Nochtans is dat precies wat men van de producenten verwacht, want dat is altijd de compensatie voor hun meerprijs geweest.

A-merken niet dood volgens prof. Kapferer

Merkenspecialist prof. dr. Jean-Noël Kapferer erkent dat heel wat merken stilaan hun waarde aan het verliezen zijn. Toch is het voor de A-merken volgens hem geen verloren zaak, en op het Grote Merkendebat zal hij aan de hand van zijn elf boeken beargumenteren waarom. Als professor aan de Parijse business school HEC en zowat de uitvinder van het concept merkwaarde zal Kapfererer zeker genoeg argumenten kunnen aanreiken om de voorvechters van de huismerken van antwoord te dienen.

 

RetailDetail breekt in samenwerking met Retail Dynamics op 9 september 2011 het debat open. Daarvoor zorgt het professionele panel van merkenfabrikanten en retailers, bestaande uit Dominique Leroy (Unilever), Wim Destoop (Pepsico), Eric Lauwers (AB InBev), Pascal Léglise (Carrefour), Jean-Marc van Cutsem (Louis Delhaize) en Dirk Depoorter (Spar Retail). Onder leiding van retailexpert Thierry Coeman wordt het een strategische reflectie over de zin en onzin van een doorgedreven huismerkenbeleid, al dan niet in tegenspraak met een uitgebalanceerd assortiment.

Praktisch

Wanneer? Vrijdag 9 september 2011, van 09:30 tot 14:30


Waar? Auditorium Hotel Ter Elst, Edegem


Kostprijs? 195 euro


Hoe inschrijven? jorg@retaildetail.be


Schrijf u in voor 15 juli en betaal als early bird 175 euro.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top