RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Atelier N°11
  • Onderwerpen Franchise
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Atelier N°11 de betere buurtwinkel nieuw leven wil inblazen

icon
Food9 augustus, 2024
  • Atelier N°11

Met een retailconcept dat een kwalitatieve delicatessenzaak combineert met een koffiebar wil ondernemer Karel Lambrecht een franchiseketen opstarten. Atelier N°11 mikt op tien vestigingen binnen vijf jaar.

Enkel exclusiviteiten

In het pand waar zijn ouders decennialang een Louis Delhaize-buurtwinkel uitbaatten, aan de Fruithoflaan in het Antwerpse district Berchem, besloot Lambrecht zeven jaar geleden het roer volledig om te gooien. “Het prijsverschil met de Delhaize hier even verderop was niet langer houdbaar. Onze inkoopprijzen lagen vaak hoger dan de verkoopprijzen in de supermarkt. Ik wil die prijsstrijd niet aangaan.”

Dus verschoof de focus naar topkwaliteit: “Ik breng hier de beste bakker, beenhouwer, traiteur, groenten- en fruithandel en delicatessenzaak samen, in combinatie met een koffiebar. Hier verkopen we enkel exclusieve producten: merken die in de supermarkt opduiken, haal ik meteen uit het assortiment.” En de prijzen? “Niet buitensporig, wel correct, vergelijkbaar met andere speciaalzaken. Mensen zijn bereid om te betalen voor kwaliteit.”

Koffiebar als klantenmagneet

Lambrecht gelooft in het potentieel van de betere buurtwinkel: “Veel speciaalzaken sluiten de deuren, maar ik ben ervan overtuigd dat er vraag is naar een kwalitatieve buurtwinkel die zich met ambachtelijke topproducten onderscheidt van de eenheidsworst in de supermarkt. Onze cijfers bewijzen het.” De afgelopen vijf jaar steeg de omzet van Atelier N°11 met 120% naar 1,3 miljoen euro in 2023. Voor dit jaar mikt de zaak op 1,5 miljoen euro (+12,5%). Een equivalent van zeven voltijdse werkkrachten is dagelijks in de winkel aan de slag.

Het is er gezellig druk wanneer we de zaak op vrijdagmiddag bezoeken. “Sommige klanten komen hier hun boodschappen doen, andere komen voor specifieke producten, zoals brood of charcuterie”, zegt de ondernemer. De koffiebar is een ontmoetingsplek die ook helpt om nieuwe klanten aan te trekken: de drempel om een koffietje te komen drinken is immers laag. “We serveren hier ontbijt en lunch met écht verse producten uit de winkel. Zo proeven klanten meteen de kwaliteit van ons assortiment.”

Atelier N°11 heeft ook een webshop: die dateert van de lockdowns, toen de koffiebar dicht moest. “We zijn toen gestart met de verkoop van ontbijtmanden, en dat bleek een groot succes. Met Moederdag verkoop ik er makkelijk 150. We hebben het aanbod intussen uitgebreid naar geschenkmanden, fruitmanden, kaasschotels, patisserie… We leveren zelf aan huis in de Antwerpse regio.”

“Ondernemen doe je samen”

Nu wil Lambrecht de formule als franchiseconcept verder uitrollen in en rond de stad. Tien winkels in vijf jaar tijd: dat is de ambitie. De ruimte is er, denkt hij: “Ons cliënteel is erg lokaal: het zijn hoofdzakelijk mensen uit Berchem en de omliggende gemeenten. Dit moet dus ook kunnen werken op andere Antwerpse locaties, vooral in residentiële wijken.” Het concept vergt een pand van 100 tot 150 m².

Meer dan een keten moet de franchiseorganisatie een hechte groep worden, met ondernemers die elkaar steunen en voor elkaar invallen, bijvoorbeeld tijdens vakantieperiodes. “De oudere generatie zelfstandigen is vaak erg individualistisch, maar dat is niet meer van deze tijd: ondernemen doe je samen. Ook lange werkdagen zien jongere ondernemers niet zitten. In een netwerk is de work-life-balans veel beter.”

Technologische innovatie

Wat Atelier N°11 in elk geval onderscheidt van de “ouderwetse” buurtwinkel, is de drang naar innovatie. “Ik investeer in technologie: een AI-chatbot bijvoorbeeld, die we straks ook naar de telefoon zullen brengen. Mensen stellen steeds dezelfde vragen (“Zijn jullie vandaag open?”) en je moet telkens je werk onderbreken om de telefoon op te nemen, terwijl je klanten staan wachten. Ik optimaliseer hier alle processen. In een procedureboek hebben we alles in detail vastgelegd: hoe je de koffiemachine bedient, hoe je een ontbijtmand samenstelt… Ook studenten en flexijobbers zijn dus snel mee.”

Met een franchiseconsultant stelde Lambrecht een gedetailleerd conceptboek op. “We gaan niemand een wurgcontract opleggen, maar ik wil wel zeker zijn van de kwaliteit. Leveranciers, prijszetting en winkelbeeld zullen uniform zijn. Ik wil een huiselijke, familiale sfeer, geen supermarktgevoel.” Succes zal in grote mate afhangen van de juiste mensen, die instaan voor de ambiance in de winkel, beseft de ondernemer. Hij heeft alle vertrouwen in zijn slaagkansen: “De eerste gesprekken lopen al.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN