Hoe Carrefour in Mons de winkelbeleving transformeert | RetailDetail

Hoe Carrefour in Mons de winkelbeleving transformeert

Hoe Carrefour in Mons de winkelbeleving transformeert

De vele berichten over de dood van de hypermarkt zijn voorbarig gebleken, als we mogen afgaan op de winkelervaring die Carrefour demonstreert in winkelcentrum Mons Les Grands Prés.

Overweldigende ervaring

De reacties in de pers zijn unaniem lovend, en terecht. Een bezoek aan het verkooppunt is een tamelijk overweldigende belevenis, in elke afdeling valt wel wat nieuws te ontdekken. De hypermarkt van de toekomst mogen we deze winkel nochtans niet noemen van Carrefour, een testwinkel of labo is het evenmin. Welke elementen springen eruit? Hierbij drie suggesties.

 

1. Het winkelparcours binnenstebuiten gekeerd

Het is even wennen als je binnenkomt. In traditionele super- en hypermarkten vind je de verse producten doorgaans langs de buitenwanden, rondom de winkel, en de droge voeding en non-food in het midden – daarom noemen ze dat 'center store'. In Mons heeft Carrefour die logica binnenstebuiten gekeerd: vers staat centraal – met de keuken als het hart van de winkel – en daarrond staan de verschillende food- en non-foodboetieks opgesteld.

 

Dat hebben we nog niet vaak op deze manier gezien. Het wordt boeiend om te analyseren hoe die opstelling zal leiden tot een ander klantparcours – en dus een gewijzigd koopgedrag.

 

2. Offline en online komen samen

Supermarkten tonen zich tot nu toe eerder terughoudend als het gaat om digitale technologie. Niet zo in Mons. De grote nadruk op fysieke beleving en verleiding in deze hypermarkt staat een sterk doorgedreven synergie tussen de digitale wereld en de fysieke winkel niet in de weg. Hier zet Carrefour alle middelen in, van interactieve zuilen en schermen tot de intussen wel bekende digitale passpiegel.

 

Vooral de 'digitale muur' voor zware boodschappen is een mooie vondst – en een echt relevante service. Hier komen de voordelen van online en offline perfect samen. Het lijkt de piste voor de toekomst.

 

3. Lokaal is het nieuwe normaal

Carrefour heeft goed begrepen dat je als foodretailer altijd lokaal moet winnen om succesvol te zijn. Shoppers maken een keuze uit het winkelaanbod in hun onmiddellijke omgeving. In Mons bedien je de klant uit Mons, en die ligt er niet wakker van of de winkel in pakweg Oostakker wel volgens exact hetzelfde concept is ingericht. En ja, zowat elke supermarkt heeft tegenwoordig een rayon met streekproducten, maar wat Carrefour hier doet, gaat toch nog enkele stappen verder.

 

Precies daarom benadrukte Exploitatiedirecteur Hypermarkten Arnaud de Lauzières op de persconferentie dat het winkelconcept van Mons niet zomaar zal worden uitgerold naar de andere 44 hypermarkten van de keten. Er kan geen sprake zijn van 'copy/paste', omdat deze winkel specifiek werd ontwikkeld in functie van zijn lokale markt, in nauwe dialoog met de plaatselijke klanten én medewerkers.

 

Het is erg waarschijnlijk dat Carrefour in een gelijkaardig gesprek met de klanten en medewerkers van bijvoorbeeld Oostakker andere antwoorden zal krijgen. En mocht de retailer beslissen om ook in Oostakker bier te gaan brouwen, dan zal dat wellicht niet in samenwerking met de Henegouwse Brasserie de Silly gebeuren, maar wel met – het is maar een suggestie – Brouwerij Van Steenberge bijvoorbeeld.

 

Uiteraard wil je als retailer een coherent merkimago uitdragen en heb je het schaalvoordeel van een grote keten nodig om competitief te zijn. Retailers streven daarom vaak naar een strak formulebeheer, waarbij verkooppunten onderling haast inwisselbaar zijn en het lokale winkelmanagement enkel dient uit te voeren wat het hoofdkantoor voorschrijft. Maar onvermijdelijk missen ze daardoor unieke kansen om hun lokale shoppers beter te bedienen. Iets wat franchisewinkels doorgaans wél goed doen. Niet voor niets geeft Carrefour al een tijdje een grotere autonomie aan haar hypermarktdirecteurs. Een ontwikkeling om van nabij te volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".