RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-Cola
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Coca-Cola de bioscoopbezoeker een drankje tracht te verkopen

icon
Food9 oktober, 2023
Bart Pelgrims, Coca-Cola Europacific Partners

Na een rampzalige pandemie trekt de buitenhuisconsumptie weer aan, ziet Coca-Cola Europacific Partners. De drankenfabrikant past de principes van categoriemanagement toe in het versnipperde away-from-home-kanaal om groei te realiseren.

Gefragmenteerd kanaal

In retail letten consumenten momenteel op hun budget: ze kopen minder, en áls ze kopen, dan kopen ze meer huismerken en meer promoties. Hoe gedraagt de consument zich in tijden van koopkrachtcrisis in het buitenhuiskanaal? “De pandemie had een enorme impact, maar we observeren een revival, ondanks de druk op het gezinsbudget. Zeker de jongere generaties bezoeken weer vaker die buitenhuiskanalen, maar we zien wel wat verschuivingen: mensen gaan wat minder vaak naar het klassieke restaurant en iets vaker naar quick service-restaurants. Dat is makkelijker sneller en goedkoper”, zegt Bart Pelgrims van Coca-Cola Europacific Partners.

Pelgrims is bij de drankenfabrikant al heel lang actief in categoriemanagement, shoppermarketing en marketing. Begin dit jaar nam hij de uitdaging aan om commercial development te gaan leiden in het buitenhuiskanaal. Een hele verandering: “In retail is alles heel gestructureerd, je hebt er tien à vijftien klanten, die allemaal centraal geleid worden. Je beschikt over veel data, het is allemaal op feiten en cijfers gebaseerd. En dan kom je in een omgeving van ongeveer 100.000 outlets, heel gefragmenteerd, minder georganiseerd, met minder data… Daarin proberen we onze weg te vinden.”

De consument aanspreken

De klanten in dat buitenhuiskanaal hebben sterk uiteenlopende profielen: het gaat van het café of de frituur om de hoek tot ketens van tankstationwinkels, pretparken, bioscopen… “Hoe kunnen wij hen helpen om samen categorieën te ontwikkelen? Dat is de uitdaging die we aangaan met een dedicated team, dat onder commercial development valt en niet onder verkoop. Zo blijven we neutraal, kunnen we met onze klanten samen een categoriestrategie bepalen, ongeacht de commerciële negotiaties. We starten joint business plannen met onze grotere klanten, om samen de strategie te bepalen: waar liggen de groeikansen met samen waarde te creëren?”

Eén van de belangrijkste pijlers is data-analyse. “Ook al is de data in dit kanaal schaars, toch proberen we ze om te zetten naar inzichten en strategieën. Daarbij vertrekken we altijd van een ‘triple win’: wat wil de consument, hoe kunnen we de uitbater helpen om zijn omzet te vergroten, en hoe kunnen we onze merken inzetten om deze groei te realiseren? Dat is niet fundamenteel anders dan in retail.”

Taart groter maken

Maar waar haal je de data? “We hebben een panel waarin consumenten aangeven waar ze de afgelopen 24 uur geweest zijn: welke outlets hebben ze bezocht, wat hebben ze gekocht, waarom, wat, hoeveel… Met nationale klanten delen we ook transactiedata. Op basis daarvan ontwikkelen we modellen om te bepalen waar de groeimogelijkheden liggen. Kunnen we de taart groter maken? Wat zijn de hefbomen om daaraan te werken? Tot slot hebben we ook heel veel ad-hoc research om onze consumenten goed te begrijpen.”

De uitdaging: bezoekers een drankje laten kopen. Consumenten komen misschien binnen voor een broodje, om te tanken of om een film te bekijken. Een drankje kopen is in veel outlets niet top of mind zoals in de supermarkt. Dat vergt een andere benadering, zegt Pelgrims. “Het vertrekpunt is altijd waardecreatie: hoe kunnen we samen meerwaarde creëren, bijvoorbeeld door het assortiment te optimaliseren, bepaalde merken in de kijker te zetten met een activatie, POS materiaal in te zetten… Denk aan een ‘meal deal’ bijvoorbeeld: je koopt een broodje, neem er dan een drankje bij, eventueel met een korting.”

De consument aanspreken

Een belangrijk verschil is wel dat je buitenhuis rechtstreeks de consument aanspreekt, degene die bestelt én consumeert, terwijl in retail de shopper niet altijd voor zichzelf koopt. Nog een verschil: in retail kan je veel afspraken maken op de hoofdkantoren, buitenhuis moet je vaak elke outlet individueel benaderen. “We bekijken welke outlets we fysiek willen bezoeken met onze field sales organisatie. Dat combineren we met andere manieren om ze te contacteren: calls, e-mailcampagnes, onlineportalen…”

Hoe Coca-Cola de principes van categoriemanagement toepast op het out-of-homekanaal, daarover vertelt Bart Pelgrims meer op het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, op 19 oktober in Antwerpen. Die dag presenteren we de resultaten van een onderzoek naar categoriemanagement bij non-food retailers. De founding father van categoriemanagement, Brian Harris, deelt zijn visie, net als Davy Van Raemdonck van GfK en een retailpanel met vertegenwoordigers van onder andere Oh’Green en Multipharma. Afspraak op 19 oktober? Schrijf je snel in via de link hieronder. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket!

Ja, ik bestel mijn ticket voor het Category Management Congress
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN