RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Pietercil Delby’s
  • Onderwerpen Trade & Shopper Marketing Congress
  • Personen Stéphanie Teetaert
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Pietercil Delby’s de wereldkeuken op de kaart zet

icon
Food23 september, 2022

Shoppers winnen voor de wereldkeuken: dat doe je niet alleen met producten of merken, maar met laagdrempelige oplossingen en alledaagse inspiratie. Met ‘Food of the World’ bouwt Pietercil Delby’s een categorievisie die ook de omzet in de verscategorieën aanjaagt.

Op zoek naar slagkracht

Met verschillende, complementaire merken een categorievisie uitbouwen: dat doet Pietercil Delby’s met het ‘Food of the World’-schap, dat meer exotisme en variatie in de dagelijkse keuken brengt bij onder andere Carrefour, Delhaize, Colruyt en recent ook Jumbo. “Als je met de trade goed wil samenwerken, dan moet je vertrekken vanuit hun perspectief: de shopper, de categorie. En daar aanknopingspunten vinden. We gaan op zoek naar slagkracht door merken samen te brengen die elkaar aanvullen,” vertelt Business Unit Manager Stéphanie Teetaert. Over die aanpak vertelt ze meer op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, op 20 oktober in Antwerpen.

De foodbroker heeft een bijzonder businessmodel: “We zijn zelf niet de eigenaar van de merken, we werken in partnership met onze merkeigenaars. Soms gaat het om grote merken, maar soms bouwen we ook merken en categorieën ‘from scratch’. Ons verdienmodel komt niet van de brutomarge die we maken op de verkoop van producten, maar echt van service en expertise. Onze toegevoegde waarde ligt in de last mile naar het winkelpunt: de executie.”

Groeipotentieel

De categorie van de wereldkeuken kende een sterke groei tijdens de pandemie: consumenten konden niet op restaurant, gingen meer thuis koken en wilden daar wel eens iets anders proberen. “Maar nu zien we de markt wat stagneren en moeten we volgende stappen zetten. De verantwoordelijkheid om de categorie verder te ontwikkelen ligt grotendeels bij ons, in partnerschap met de retailers. We hebben geïnvesteerd in consumentenonderzoek en we zien dat het potentieel groot is.”

Dit is voor retailers niet alleen een interessante categorie omwille van het groeipotentieel, maar ook door de combinatie met de verscategorieën: shoppers die deze producten in hun winkelkar leggen, kopen er vaak ook groenten en vlees bij. Wel is er nog veel te doen op het vlak van penetratie en frequentie. “Belgische shoppers koken gemiddeld 1,4 keer per maand een gerecht uit de wereldkeuken, wat nog relatief laag is in vergelijking met landen zoals Nederland, UK of de Nordics.

Een categorieverhaal

Het Food of the World concept illustreert mooi de omslag van een merkenverhaal naar een categorieverhaal. “We moeten ervoor zorgen dat ons aanbod niet zozeer een set van merken is, maar een set van volledige oplossingen. Consumenten leren de categorie kennen nadat ze op reis of op restaurant zijn geweest en ze willen dezelfde beleving op een makkelijke manier thuis creëren . Dus we moeten ervoor zorgen dat we de consument aanbieden  waarnaar hij op zoek is.”

Pietercil bouwt aan een categorieaanpak in verschillende etappes: beschikbaarheid, distributie, schapvisie en tenslotte educatie en inspiratie om in te spelen op de groeiende consumentenbehoefte aan ‘meer exotisme en variatie’ in de dagelijkse keuken. “Stap voor stap, want in een markt waar de maturiteit nog niet hoog is, moet je niet afkomen met high-end recepten.”

Lage drempel

“In Nederland bijvoorbeeld is de Indonesische keuken groot, in België zijn de Chinese en de Mexicaanse keukens de opstap. Sinds Covid kennen ook de Thaise en Japanse keuken hun opgang– mensen gingen bijvoorbeeld zelf sushi maken. Verder is er de keuken uit het Midden-Oosten, van Libanees tot Marokkaans, die ook sterk opkomt. Maar we mogen ons niet vergalopperen: het is verleidelijk om nieuwe keukens toe te voegen, maar de drempel mag niet te hoog liggen. Er is nu bijvoorbeeld wel belangstelling voor Koreaans, maar dat is nog heel pril, daar gaan we de categorie niet mee doen groeien.”

Toch hoopt Stéphanie Teetaert met een leuke primeur te kunnen uitpakken wanneer ze het woord neemt op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, op 20 oktober in Antwerpen. Zullen die dag ook het podium betreden: sprekers van onder andere Aldi, Pauwels Sauzen en StepUp Consulting.

Exclusief onderzoek

Strategische samenwerking tussen retailers en fabrikanten is belangrijker dan ooit. Hoe maak je van shoppers ook kopers? Hoe win je op het verkooppunt, offline en online? Deze conferentie brengt inspirerende cases én de resultaten van een exclusief onderzoek door expert Luc Desmedt (LD&Co) in samenwerking met Shopperware. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het congres en om tickets te reserveren.

Trade & Shopper Marketing Congress
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN