Hogere prijzen zorgen voor winst bij Coca-Cola

Hogere prijzen zorgen voor winst bij Coca-Cola

Frisdrankenproducent Coca-Cola heeft in het tweede kwartaal van het huidige boekjaar een nettowinst behaald die een vijfde hoger lag dan een jaar eerder. Dat was te danken aan hogere prijzen en kostenbesparingen.

Lagere omzet

De nettowinst van Coca-Cola groeide met 20% naar 3,1 miljard dollar (2,8 miljard euro), ondanks een sterke dollar die de winsten in overzeese markten drukt. De totale omzet daalde mede daarom ook met 3% naar 12,16 miljard dollar (11 miljard euro). Die dalende omzet werd wel goedgemaakt door iets hogere prijzen en door te snijden in de kosten: eerder dit jaar kondigde Coca-Cola een herstructurering aan waarbij 1.800 banen verloren zouden gaan.

 

"Onze resultaten voor het tweede kwartaal waren in lijn met de verwachtingen en tonen blijvende vooruitgang in het herstellen van het momentum voor onze wereldwijde activiteiten", zegt CEO Muhtar Kent. De grootste groeier bij de dranken was Coca-Cola Zero dat met 6% groeide. Sprite groeide met 3%, Fanta 2% en Coca-Cola met 1%. Coca-Cola Light moest dan weer 7% achteruit, mogelijk onder druk van de nieuwere merken Zero en Coca-Cola Life.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top