Houden handelaars voedselprijzen te hoog?

Houden handelaars voedselprijzen te hoog?

Als de inflatie in België anderhalve keer hoger ligt dan in de buurlanden, ligt dat niet aan de detailhandel. Zo reageert Comeos, het vroegere Fedis, op het jaarverslag van het Prijzenobservatorium. Deze afdeling van het Instituut voor Nationale Rekeningen had gesteld dat supermarkten de voedselprijzen kunstmatig hooghouden door bij prijsdalingen van grondstoffen niet de winkelprijzen te verlagen, maar de winstmarges te vergroten.

Kunstmatig prijspeil

 Prijsstijgingen worden volgens het Prijzenobservatorium echter wél doorgerekend aan de klant, waardoor de Belgische inflatie vorig jaar met 2,3% bijna anderhalve keer zo hoog ligt als in de buurlanden. Federaal minister voor ondernemen Van Quickenborne kondigde daarop maatregelen aan. De Raad voor de Mededinging heeft alvast een onderzoek geopend naar voedselprijzen in de supermarkten.

Comeos neemt de handschoen op

Deze beschuldigingen zijn potsierlijk, volgens belangenorganisatie voor handelaars Comeos. Zij wijzen erop dat net de handelaars ervoor zorgen dat de prijzen nog enigszins laag blijven, voor zover ze daar invloed op hebben. Daarvoor verwijst Comeos vooral naar het verschil in evolutie tussen huismerken en A-merken. De evoluties van de huismerken, waar de handelaars meer invloed op hebben, volgen vrij nauwgezet de grondstofprijzen. De A-merken, waar de leveranciers in feite de prijsbepaling doen, doen dit veel minder.


Daarnaast verwijst Comeos naar een reeks prijzen die ook continu stijgen, en die handelaars wel moeten doorrekenen aan de klanten. Loonkosten bijvoorbeeld, maar ook elektriciteit, gas, transport... Bovendien gebeurt het ook vaak dat de leverancier "vergeet" grondstofprijsdalingen door te rekenen, waardoor de handelaar zijn prijzen ook hoger moet houden. Al deze prijsstijgingen samen zorgen ervoor dat de omzet van de handelaars stijgt, maar dat de rendabiliteit toch daalt. De handelaars maken zich dan ook sterk dat het onderzoek van minister Q en de Raad voor de Mededinging hen zal vrijpleiten.

 

 

 

Als de inflatie in België anderhalve keer hoger ligt dan in de buurlanden, ligt dat niet aan de detailhandel. Zo reageert Comeos, het vroegere Fedis, op het jaarverslag van het Prijzenobservatorium. Deze afdeling van het Instituut voor Nationale Rekeningen had gesteld dat supermarkten de voedselprijzen kunstmatig hooghouden door bij prijsdalingen van grondstoffen niet de winkelprijzen te verlagen, maar de winstmarges te vergroten.

Kunstmatig prijspeil

 Prijsstijgingen worden volgens het Prijzenobservatorium echter wél doorgerekend aan de klant, waardoor de Belgische inflatie vorig jaar met 2,3% bijna anderhalve keer zo hoog ligt als in de buurlanden. Federaal minister voor ondernemen Van Quickenborne kondigde daarop maatregelen aan. De Raad voor de Mededinging heeft alvast een onderzoek geopend naar voedselprijzen in de supermarkten.

Comeos neemt de handschoen op

Deze beschuldigingen zijn potsierlijk, volgens belangenorganisatie voor handelaars Comeos. Zij wijzen erop dat net de handelaars ervoor zorgen dat de prijzen nog enigszins laag blijven, voor zover ze daar invloed op hebben. Daarvoor verwijst Comeos vooral naar het verschil in evolutie tussen huismerken en A-merken. De evoluties van de huismerken, waar de handelaars meer invloed op hebben, volgen vrij nauwgezet de grondstofprijzen. De A-merken, waar de leveranciers in feite de prijsbepaling doen, doen dit veel minder.


Daarnaast verwijst Comeos naar een reeks prijzen die ook continu stijgen, en die handelaars wel moeten doorrekenen aan de klanten. Loonkosten bijvoorbeeld, maar ook elektriciteit, gas, transport... Bovendien gebeurt het ook vaak dat de leverancier "vergeet" grondstofprijsdalingen door te rekenen, waardoor de handelaar zijn prijzen ook hoger moet houden. Al deze prijsstijgingen samen zorgen ervoor dat de omzet van de handelaars stijgt, maar dat de rendabiliteit toch daalt. De handelaars maken zich dan ook sterk dat het onderzoek van minister Q en de Raad voor de Mededinging hen zal vrijpleiten.

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top